• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190860
+
-

ورود یک ابزار جدید مالی به بازار سرمایه

اوراق مرابحه سهام برای نخستین بار در کشور استفاده می‌شود

با صدور مجوز انتشار نخستین اوراق مرابحه سهام از سوی سازمان بورس، به‌طور رسمی یک ابزار جدید مالی به بازار سرمایه اضافه شد که می‌تواند منجر به تزریق نقدینگی به بازار سهام شود. این اوراق همچنین ابزار مالی و مؤثری برای جلوگیری از دوره‌های رکود در بورس هستند.
به‌گزارش همشهری، در بازار‌های مالی دنیا از ابزار‌های مختلفی برای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها استفاده می‌شود. یکی از این ابزار‌های مالی اوراق مرابحه سهام است که شرکت‌ها می‌توانند با انتشار آن منابع مالی مورد نیاز برای خرید سهام در بازار سرمایه را تامین کنند. درواقع شرکت‌ها می‌توانند از طریق منابع مالی که از محل انتشار این اوراق به‌دست می‌آورد نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام شرکت‌ها را به‌دست آورند. این اوراق که ابزار نوینی در بازار‌های مالی تلقی می‌شود می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و حتی شرکت‌های صنعتی و تولیدی قرار بگیرد. اوراق مرابحه سهام در شرایط رونق بورس می‌تواند منجر به افزایش درآمد شرکت‌ها شود و در دوره‌های نزول بورس نیز می‌تواند بازار را به تعادل برساند و ابزار کمکی مناسبی برای جلوگیری از نزول‌های سنگین شاخص باشد چرا که منابع حاصل از انتشار این اوراق می‌تواند طرف تقاضا را در بورس تقویت کند. به‌نظر می‌رسد سازمان بورس در تلاش است تا از طریق به کارگیری از این ابزار از تکرار حوادثی نظیر نزول‌های سنگین سال1399 جلوگیری و در عین حال زمینه افزایش درآمد شرکت‌های بورس را مهیا کند.

صدور مجوز انتشار
آنطور که روز گذشته رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس خبر داد سازمان بورس موافقت خودرا با انتشار این اوراق برای نخستین بار اعلام کرده و قرار است به‌زودی این ابزار در بازار سرمایه به‌کار گرفته شود.
مرتضی چشان با بیان اینکه خرید مستقیم سهام از بازار سرمایه نیاز بسیاری از شرکت‌ها است، گفت: بسیاری از شرکت‌ها مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تولیدی، صنعتی و هلدینگ‌ها نیازمند تامین مالی برای خرید سهام هستند و اوراق مرابحه سهام یک ابزارکارا برای تامین منابع مورد نیاز این دسته از شرکت‌ها است. او افزود: تاکنون ابزار تخصصی برای خرید سهام از بازار سهام وجود نداشت و ابزارهای موجودصرفا ابزارهای غیرمستقیمی همچون اوراق اجاره و خرید دِین بود اما از از این پس شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق مرابحه سهام منابع حاصل از آن را به‌طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. به‌گفته او استفاده ازاین اوراق موجب تحریک طرف تقاضا در بازار سرمایه می‌شود چراکه با به‌کارگیری این ابزار، نقدینگی به‌طور مستقیم به بازار سرمایه تزریق خواهد شد و همین موضوع منجر به توسعه بازارسرمایه خواهد شد. رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس ضمن تأکید بر اینکه در انتشار اوراق مرابحه سهام، سهام به‌طور اعتباری و اقساطی خریداری می‌شود، تشریح کرد: با راه‌اندازی این ابزار، شرکت‌ها می‌توانند مستقیما درخواست خود را ارائه کنند و تامین مالی بشوند. ازاین‌رو متقاضیان بدون اینکه متحمل دشواری‌ها و هزینه‌های به‌کارگیری اوراق اجاره شوند، طی یک فرایند کوتاه و سهل تامین مالی خواهند شد. چشان تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی اوراق مرابحه سهام این است که مدارک و مستندات شرکت‌ها بلافاصله پس از اعلام تقاضا برای تامین مالی، توسط سازمان بورس بررسی خواهد شد.به‌گفته او این ابزار می‌تواند دارایی و نقدینگی را در ریل‌گذاری صحیحی قراردهد و منابع را به‌درستی هدایت کند، علاوه بر این موضوع انتشار اوراق تسریع خواهد شد.

کارکرد اوراق در دوره نزول
مهدی خاکپور، کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق مرابحه سهام در شرایط رونق بازار می‌تواند به‌عنوان بازوی کمکی در راستای تأمین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها به عمل‌آید و به کسب بازدهی مناسب این گروه از شرکت‌ها در شرایط رونق بازار کمک کند. او افزود: اوراق مرابحه در موقعیتی که بازار سهام با رکود مواجه می‌شود می‌تواند ابزاری مؤثر به‌منظور خروج از چنین شرایطی باشد و به حمایت از بازار سهام نیز در شرایط رکودی کمک کند. او گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند حتی برای خرید سهام شرکت‌های سهامی خاص خارج از بورس به‌منظور برنامه‌ها و استراتژی‌های آینده خود از طریق انتشار اوراق مرابحه سهام تأمین مالی کنند، به‌طور حتم درصورت کسب نتایج مثبت از اجرای اوراق مرابحه سهام، شرکت‌های متعددی در آینده نزدیک از اوراق مرابحه سهام استفاده خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید