• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190856
+
-

ر

دستور پرداخت وام فرزندآوری

گزارش
دستور پرداخت وام فرزندآوری

آرین رضائی- روزنامه‌نگار

بانک مرکزی با صدور 3بخشنامه همزمان شرایط جدید پرداخت وام مسکن برای والدین دارای فرزند سوم و بیشتر، وام ازدواج جوانان و همچنین وام فرزندآوری بیشتر را به بانک‌ها ابلاغ کرد تا آنها بهانه‌ای برای ایجاد دست‌انداز در برابر متقاضیان دریافت این تسهیلات نداشته باشند. به‌گزارش همشهری، این بخشنامه‌ها که در چارچوب قانون بودجه1402 ابلاغ شده، جزئیات بیشتر از شیوه دریافت وام و ضامن را روشن می‌سازد و متقاضیان دریافت وام مسکن برای فرزند سوم و بیشتر تنها باید به 5بانک صادرات، ملت، تجارت، مسکن و پست بانک مراجعه کنند. کسانی هم که بخواهند وام ازدواج یا فرزندآوری بگیرند، مختارند که هر بانکی را انتخاب کنند.

شرایط وام مسکن فرزند بیشتر
براساس اعلام بانک مرکزی، وام مسکن قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید و ساخت مسکن بستگی به درخواست خانوار به کسانی داده خواهد شد که صاحب فرزند سوم یا بیشتر باشند البته به شرط اینکه فرزند سوم یا بیشتر آنها از ابتدای خرداد سال1399 به دنیا آمده باشند و خانه هم نداشته باشند. مبلغ این وام 200میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر 20ساله خواهد بود. این بخشنامه می‌گوید: سرپرست خانوارهایی که خود یا افراد تحت تکفل آنها از ابتدای فروردین1384 یعنی اجرای قانون برنامه چهارم توسعه فاقد زمین مسکونی یا خانه باشند و از 22بهمن1357 یعنی وقوع انقلاب تا‌کنون از هیچ‌یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند، مشمول این وام خواهند شد. با این حساب بانک‌های تعیین شده وظیفه دارند پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات، نسبت به تعیین ضامن اقدام کنند و البته اجازه دارند که حساب یارانه آنها یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان طبقه اول درجه یک یا سایر دارایی متقاضی را به‌عنوان ضامن قبول یا به‌جای آنها تنها با دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت وام اقدام کنند. نرخ سود این تسهیلات هم 4درصد سالانه خواهد بود.

چه مدارکی لازم است؟
کسانی که بخواهند وام ودیعه مسکن بگیرند، باید قرارداد اجاره با درج کد رهگیری در آن ارائه دهند و برای گرفتن وام خرید مسکن هم ارائه مبایعه‌نامه با درج کد رهگیری در آن و اعطای تسهیلات همزمان با انتقال سند رسمی ملک به‌نام تسهیلات‌گیرنده الزامی است. کسانی هم که بخواهند وام ساخت مسکن بگیرند، حتما باید پروانه ساخت معتبر داشته باشند و ارائه اسناد نشان‌دهنده مالکیت یا قرارداد مشارکت الزامی است.

مسیر گرفتن وام فرزندآوری
بانک مرکزی در بخشنامه دیگری به بانک‌ها اعلام کرد که بانک‌ها باید بابت فرزند اول مبلغ 30میلیون تومان با دوره بازپرداخت 3سال، فرزند دوم 60میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4سال و برای فرزند سوم مبلغ 90میلیون تومان دوره بازپرداخت 5سال پرداخت کنند. سقف وام فرزند چهارم 120میلیون تومان با دوره بازپرداخت 6سال و فرزند پنجم به بعد هم 150میلیون تومان با دوره باز پرداخت 7 سال خواهد بود. البته این وام به پدر بچه‌هایی داده می‌شود که تاریخ تولدشان از ابتدای فروردین1400 به بعد باشد و ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است و به هر فرزند متولد شده تنها یک‌بار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد. البته اگر در دوره بازپرداخت وام، فرزند دیگری متولد شود، پرداخت وام به کودک بعدی امکان‌پذیر است و در مورد تولد فرزندان 2قلو و بیشتر به‌ازای هر فرزند، یک وام تعلق می‌گیرد. قانون بودجه امسال می‌گوید: تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای 2.5 نباشد که نرخ باروری هر شهرستان را مرکز آمار اعلام می‌کند و نرخ سود این تسهیلات هم 4درصد خواهد بود. با این حساب درصورت فوت پدر طفل اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر پرداخت می‌شود و درصورت طلاق والدین این وام به فرد دارای حضانت فرزند با ارئه حکم دادگاه داده می‌شود.
بانک‌ها می‌توانند پس از اعتبارسنجی مشتریان، درصورتی که فرد متقاضی رتبه اعتباری مطلوبی نداشته باشد، نسبت به گرفتن تضمین از طریق حساب یارانه یا سهام عدالت یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن با دوره تنفس 6ماهه اقدام کنند. این افراد لازم نیست ابتدا به بانک مراجعه کنند بلکه همه باید از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نام و فرم مربوطه را تکمیل وکد رهگیری دریافت کنند. پس از تأیید مدارک و بانک مربوطه یک پیامک ارسال خواهد کرد و افراد مشمول و تأیید شده حداکثر 12روز کاری برای مراجعه به بانک و تشکیل پرونده وقت دارند و اگر در این زمان مراجعه نکنند، امتیاز آنها باطل شده و باید دوباره ثبت نام کنند. البته پس از آن 60روز افراد متقاضی وام فرصت دارند تا مدارک را به همراه ضامن به بانک ارائه دهند.

مکث
عروس و دامادها بخوانند

 عروس و دامادها هم بدانند که از 11اردیبهشت بخشنامه وام ازدواج سال1402 به‌دست بانک‌ها رسیده و آنها باید حداکثر ظرف مدت یک هفته و به قید فوریت موضوع به واحدهای اجرایی بانک در سراسر کشور ابلاغ کنند تا شعب بهانه نیاورند. این وام تنها به تازه ازدواج‌هایی پرداخت می‌شود که تابعیت ایران را داشته باشند و به هر یک از آنها مبلغ 180میلیون وام پرداخت می‌شود اما برای دختر و پسر‌های تازه ازدواج کرده که سن ازدواج‌ داماد کمتر از 25و عروس کمتر از 23ساله باشد، این مبلغ 220میلیون تومان خواهد بود. البته این وام به عروس و دامادهای خارج‌نشین هم داده می‌شود و کسانی که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام هستند. اگرهم گواهی ازدواج آنها را کنسولگری ایران در کشور دیگر مهر کرده باشد، به‌عنوان سند ازدواج قلمداد می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید