• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190852
+
-

موشک‌های مقاومت و گنبدی که دیگر آهنین نیست!

«4مورد از 22فروند»؛ این آمار موشک‌هایی است که سامانه دفاع موشکی رژیم‌ صهیونیستی موسوم به گنبدآهنین توانسته در روز سه‌شنبه رهگیری کند. رهگیری حدود یک‌پنجم از موشک‌هایی که گروه‌های مقاومت در پاسخ به شهادت مظلومانه «خضر عدنان» اسیر فلسطینی در زندان صهیونیست‌ها به‌سوی شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌‌نشین شلیک کردند، اسرائیلی‌ها را واداشته تا اذعان کنند که گنبدشان دیگر آهنین نیست!

شائبه از کار انداختن عمدی گنبدآهنین
کاهش چشمگیر عملکرد گنبدآهنین چنان بازتابی داشته که نه‌تنها خواب را از چشمان مقام‌های اسرائیلی ربوده است که برخی را در تل‌آویو به این فکر انداخته که نکند دلیل این وضعیت، نه ناکامی که از کار انداختن عمدی سامانه دفاع هوایی است. بر همین اساس، تحقیقاتی آغاز شده تا مشخص شود که چرا کارایی سامانه هوایی که در دهه90 موفقیت قابل توجهی داشت و تا 96درصد از موشک‌های شلیک‌شده به‌سوی سرزمین‌های اشغالی را رهگیری می‌کرد اکنون به 67درصد رسیده است.
گنبدآهنین چند هفته پیش نیز زمانی که موشک‌هایی از سوی جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد نتوانست مطابق انتظارات عمل کند. در آن زمان ۳۴موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و گنبد‌آهنین که قرار بود ۲۸موشک را رهگیری کند و اجازه دهد 6موشک دیگر در مناطق باز منفجر شوند نتوانست 3موشک از ۲۸مورد را رهگیری کند و موفقیت این سامانه دفاع هوایی ۹۲درصد اعلام شد.

رد پای آنانیموس سودان در هک گنبدآهنین
آنچه احتمال از کار انداختن عمدی گنبدآهنین را تقویت کرده شنیده‌هایی به نقل از منابع محلی است مبنی بر اینکه حملات سایبری گروه هکری «آنانیموس سودان» باعث شده است تا عملکرد گنبدآهنین تضعیف شود. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست چهارشنبه با اشاره به فرار سراسیمه ساکنان شهرک سدیروت در اطراف نوار غزه پس از حملات موشکی کوبنده گروه‌های مقاومت نوشته که گروه آنانیموس سودان تهدید کرده که این حملات ادامه خواهند یافت، ‌امری که فرماندهان نظامی در سرزمین‌های اشغالی را عمیقا نگران کرده است. افزون بر این، کاهش عملکرد گنبدآهنین باعث تشدید اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی شده است به‌طوری که برخی از مقام‌های این رژیم، فرمانده منطقه جنوبی در ارتش رژیم‌صهیونیستی را مقصر اصلی از بین‌رفتن توان بازدارندگی اسرائیل می‌دانند.
 این درگیری به کابینه دولت رژیم‎صهیونیستی نیز کشیده شده است و شماری از وزرای تندروی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‎صهیونیستی، با کوبیدن بیش از پیش بر طبل جنگ ادعا می‌کنند، وقت آن فرارسیده تا بازدارندگی در مقابل غزه بازگشته و تل‌آویو مجددا رویکرد ترورهای خود را از سر بگیرد، امری که به اعتقاد محافل امنیتی می‌تواند منجر به افزایش موج واکنش گروه‌های مقاومت شود. به‌گزارش رسانه‌ها، از زمان روی کار آمدن کابینه جدید نتانیاهو صدها فروند موشک از نوار غزه، جنوب لبنان و سوریه به ‌سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شده‌اند که این خود نمادی از شکسته‌شدن توان بازدارندگی رژیم ‌صهیونیستی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید