• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190545
+
-

یک نیمه بطالت

استقلال ساپینتو در نیمه‌های اول، یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های ایران است

یک نیمه بطالت

بهروز رسایلی

«نیمه اول خواب بودیم»؛ این توصیف ریکاردو ساپینتو از نمایشی است که تیمش در برابر پارس‌جنوبی جم ارائه داد. استقلال در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی با مشقت فراوان از سد حریف لیگ یکی‌اش گذشت؛ آنقدر سخت و نزدیک که بعد از گل سعید مهری در وقت‌های اضافی، نیمکت آبی‌ها شادی دیوانه‌واری نشان داد که بیشتر شبیه خوشحالی بعد از قهرمانی آسیا بود! این بازی می‌توانست گره نخورد، اگر استقلال از ابتدای مسابقه نمایش بهتری ارائه می‌داد. آنها البته در وقت نخست صاحب یک ضربه پنالتی شدند که با بی‌دقتی محمد محبی از دست رفت. با این حال مشکل استقلال فراتر از این حرف‌هاست. آبی‌ها انگار عادت کرده‌اند یک نیمه را به بطالت بگذرانند و تازه از شروع نیمه دوم فوتبال بازی کنند. بررسی آمار و ارقام گواهی بر این ادعاست که ساپینتو تیمش را خواب‌آلود به زمین می‌فرستد؛ نه فقط در جم، که اوضاع در اغلب مسابقات به همین منوال است.

  بدون گل در نیمه‌های اول حذفی
استقلال در حالی با کسب 3پیروزی به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده که در هیچ‌کدام از این 3مسابقه در نیمه‌های نخست موفق به گشودن دروازه رقبا نشده است. نخستین بازی آبی‌پوشان با تراکتور بود که در طول 90دقیقه به تساوی بدون گل انجامید. در وقت‌های اضافی ابتدا سرخپوشان تبریزی پیش افتادند اما در ادامه کوین یامگا 2بار از روی نقطه پنالتی برای استقلال گل زد و میزبان صعود کرد. بازی با ملوان هم در ورزشگاه آزادی بود و آنجا هم استقلال نیمه اول را به بطالت گذراند. در 20دقیقه آخر بازی اما آبی‌پوشان 2بار توسط ارسلان مطهری و آرمان رمضانی به گل رسیدند. تقابل با پارس‌جنوبی جم هم سومین دیدار استقلالی‌ها در جام‌حذفی به‌شمار می‌رفت که داستانش را خواندید.

  داستان عجیب لیگ
نیمه‌های اول غفلت‌بار استقلال در مسابقات لیگ هم جریان دارد. اگرچه این تیم با 42گل زده بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد، اما جالب است بدانید 74درصد این گل‌ها در نیمه دوم به ثمر رسیده است! استقلال در 27بازی لیگی خود فقط 11بار در نیمه‌های اول موفق به گشودن دروازه رقبا شده که سهمی ناچیز و 24درصدی از تعداد گل‌های این تیم را دارد. این یعنی استقلال در نیمه‌های اول، به‌طور میانگین 110دقیقه برای رسیدن به گل انتظار کشیده، درحالی‌که این بازه زمانی برای نیمه‌های دوم تنها 39دقیقه بوده است. اگر فوتبال فقط یک نیمه بود، استقلال همین حالا در رده ششم لیگ برتر قرار داشت؛ آن هم با 9امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان صدرنشین. استقلال بین تیم‌های بالای جدول یکی از بدترین وضعیت‌ها را در زمینه گلزنی در نیمه نخست دارد. سپاهان و پرسپولیس هر کدام با 19گل در نیمه اول، بهترین عملکرد را داشته‌اند، بعد از آنها هم گل‌گهر ایستاده که در وقت اول 18بار دروازه رقبا را گشوده است.

  نیمه مربیان مهم است اما...
طبیعتا تیمی که نیمه‌های دوم خوبی دارد، نان درایت کادرفنی‌اش را می‌خورد که خیلی هم امتیاز ارزشمندی است اما این مسئله نباید به قیمت از دست رفتن وقت نخست تمام شود. اینکه شما عادت کنید بازی را از نیمه دوم استارت بزنید، در حقیقت به‌معنای اتلاف وقت ارزشمند است. چه بسا اگر استقلال چنین عادت غلطی نمی‌داشت، با کیفیت فعلی فوتبالش می‌توانست در رده‌های بالاتری بایستد و شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد.

شاید در آینده
سعید مهری در هفته‌های اخیر عملکرد خوبی داشته اما همچنان با برترین‌های فصل استقلال فاصله دارد
سعید مهری در بازی با پارس‌جنوبی جم بهترین بازیکن استقلال و ستاره زمین بود. او یک پنالتی برای تیمش گرفت که محبی آن را هدر داد و در وقت‌های اضافه شخصا دست‌به‌کار شد و گل صعود را زد تا استقلال برای نخستین بار با گلی از سعید مهری به پیروزی برسد. این اتفاق آنقدر به سعید اعتمادبه‌نفس داد که بعد از بازی ادعا کرد او را با یک سناریوی از قبل طراحی‌شده دواخطاره کرده‌اند تا از بازی نیمه‌نهایی جام‌حذفی محروم بماند. این در حالی است که تعداد گل‌ها و پاس گل‌های مهری تا همین چند هفته قبل صفر بود و او فقط در 2بازی روی گل‌های استقلال تأثیر گذاشته است. تازه در همین مدت هم نام مهری در بین 5بازیکن برتر تیمش نبوده است. مهری در 24بازی از لیگ جاری حضور داشته اما فقط 16بار به‌عنوان بازیکن اصلی به زمین رفته است. او در شروع فصل بازیکن اصلی استقلال نبود؛ طی هفته‌های اول تا دهم فقط 2بار (مقابل ملوان و نفت مسجدسلیمان) فیکس بود، 7بار به‌عنوان بازیکن جانشین در 30دقیقه پایانی به زمین رفت و یک‌بار (بازی با سپاهان) اصلا به بازی گرفته نشد. اما از هفته یازدهم به بعد و همزمان با مصدومیت مهدی مهدی‌پور، سعید توانست جایی در ترکیب اصلی استقلال پیدا کند. او تا هفته هفدهم و بازی برگشت با ملوان هیچ گل و پاس گلی در کارنامه‌اش نداشت؛ در این بازی که 4بر صفر تمام شد، مهری 2پاس گل داد و طلسم خودش را شکست. نمره او در آن مسابقه 8.16 بود و شماره8 استقلال برای نخستین‌بار نمره‌ای بالاتر از 8 گرفت. این گذشت تا 8هفته بعد که سعید مهری در هفته بیست‌وششم مقابل هوادار یکی از 6گل آبی‌ها را زد و بالاخره پایش به گلزنی هم باز شد. بعد از آن مسابقه بود که مهدی قائدی به کنایه گفت سعید مهری هر 100سال یک‌بار گل می‌زند! بهترین نمرات مهری در این فصل در همین 2بازی لیگ و البته بازی حذفی مقابل پارس‌جنوبی به‌دست آمده است؛ نمره 8.22 در بازی با پارس‌جنوبی، نمره 8.16 در بازی با ملوان و نمره 7.95 در بازی با هوادار. ضعیف‌ترین نمره مهری هم در بازی با صنعت‌نفت در آبادان به‌دست آمد که او در نیمه اول به نمره 6.43 رسید و بین 2نیمه تعویض شد. میانگین نمرات مهری طی این هفته‌ها 7.12 بوده که او را به هفتمین بازیکن برتر استقلال تبدیل می‌کند. برترین بازیکنان این فصل استقلال به‌ترتیب مهدی قائدی (7.46)، محمد محبی (7.38)، آرش رضاوند (7.33)، کوین یامگا (7.16)، حسین حسینی (7.16) و روزبه چشمی (7.14) بوده‌اند و مهری فعلا پشت‌سر آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :