• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190484
+
-

تجلیل از خالق «راننده تاکسی»

اسکورسیزی: فیلم را باید روی پرده بزرگ ‌ دید

سینمای‌جهان
تجلیل از خالق «راننده تاکسی»

یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های همچنان فعال سینمای جهان که جز اینکه سینماگر بزرگی است و همچنان در سطح اول فیلمسازی دنیا فعالیت دارد، یک عاشق بی‌پیرایه سینما نیز است. مارتین اسکورسیزی را با تعدادی از شاخص‌ترین فیلم‌های ۴دهه اخیر به یاد می‌آوریم؛ با «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «رفقای خوب»، «تنگه وحشت »، «دار و دسته‌های نیویورکی»، «رفتگان» و «مرد ایرلندی». حالا قرار است تازه‌ترین فیلمش «قاتلان ‌ماه کامل» در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش درآید؛ فیلمی که مدیران کن اصرار بر حضورش در بخش مسابقه دارند، ولی هنوز اسکورسیزی رضایت به حضور در این بخش نداده است.
پنجشنبه‌شب در سینما کان۲۰۲۳ مارتین اسکورسیزی با دریافت جایزه افتخاری تجلیل شد. مارتین اسکورسیزی با ‌ جایزه افتخاری اسطوره سینما از سینما کان تجلیل شد. در این مراسم وی با همراهی لئوناردو دی کاپریو روی صحنه از تأثیر سینما بر زندگی‌اش سخن گفت و بر اهمیت تماشای فیلم بر صفحه‌های بزرگ نمایش و حمایت از سینمای مستقل تأکید کرد. به گزارش مهر به نقل از اسکرین، این دو چهره مطرح سینمای جهان در گفت‌وگویی ۲نفره روی صحنه حاضر شدند و اسکورسیزی گفت: پس از ساخت نخستین فیلم یاد می‌گیرید که چطور باید فیلم ساخت. با تماشای فیلم هم می‌توان یاد گرفت و برای همین به تماشای فیلم‌ها ادامه می‌دهید و به‌تدریج تصاویر عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌شوند. اسکورسیزی گفت وقتی می‌گویم تماشای فیلم منظورم این است که باید فیلم را روی صفحه بزرگ سینما و در کنار تماشاگران دیگر دید.
وی در ادامه از سینماداران خواست تا از فیلمسازان مستقل حمایت کنند و افزود: من دوست دارم راهی برای کمک به فیلم‌های مستقل کوچک‌تر پیدا کنیم تا آنها هم بتوانند راه خود را به سینماها پیدا کنند و جوان‌ترها برای تماشای آنها به سینما بروند.
‌‌‌این کارگردان همچنین یا دآور شد که شوق او برای سینما از دوران کودکی و در سینماهای زادگاهش نیویورک آغاز شده و گفت: من از طریق سینما با همه‌‌چیز آشنا شدم؛ با تئاتر، موسیقی و هر چیز دیگر. من از خانواده‌ای از طبقه کارگر هستم و از طریق سینما با دنیای بیرون آشنا شدم و جهان را کشف کردم.‌وی همچنین به عشق خود به موج نوی فرانسه و نئورآلیسم ایتالیا اشاره کرد و گفت: فرانسوی‌ها به ما یاد دادند که چگونه داستانی را تصویر کنیم و سینمای ایتالیا بر پایه انسان‌گرایی بسیار قوی استوار است.

«قاتلان ماه کامل»؛ روایت کشتار سرخپوستان
اسکورسیزی در پاسخ به پرسشی که دی‌کاپریو درباره فیلم جدید وی «قاتلان‌ماه کامل» مطرح کرد به نحوه برخورد با داستان پیچیده این فیلم که درباره ماجرای واقعی قتل سرخپوستان در دهه۱۹۲۰ در سرزمین نفت‌خیز قبیله اوسیج در اوکلاهماست اشاره کرد و گفت این فیلم در همان لوکیشن واقعی و با همکاری مردمی ساخته شده که بعضی از آنها اجدادشان را در دوره حکومت وحشت در آن سال‌ها از دست دادند. وی در این‌باره گفت: علاقه من به‌عنوان یک انسان این بود که چگونه این قاتل‌ها می‌توانستند کاری را که انجام می‌دادند انجام دهند و در عین حال آن را به‌عنوان تمدن منطقی بدانند.  اسکورسیزی با اشاره به شخصیت دی کاپریو که در نقش ارنست بورکهارت بازی کرده گفت او قصد دارد از این سرزمین ثروتمند بهره‌برداری کند و در عین حال عاشق یکی از زنان اوسیج با بازی لیلی گلادستون می‌شود. وی افزود: به هر فیلمی که ساخته‌ام به‌عنوان یک دنیای جدید نگاه می‌کنم و این فیلم جدید کاری سخت بود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید