• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190483
+
-

تیر به هدف نشست

12سال پیش بود که بانک نشنال وست‌مینستر انگلیس حساب‌های شرکت مستقل تولید برنامه تلویزیونی پرس‌تی‌وی با مسئولیت محدود (Press TV Ltd) را که مقر آن در لندن قرار دارد مسدود کرد تا توخالی‌بودن ادعای آزادی بیان غربی‌ها سند اثبات دیگری پیدا کند. حال باید این پرسش را پاسخ گفت که این سیاست‌های حذف رسانه‌ها تا کجا پیش می‌رود؟ چرا که در روزهای گذشته هم سیاستمداران بریتانیا کمپین تبلیغاتی علیه شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی ایران به راه انداخته‌اند. گویا این شبکه انگلیسی‌زبان، خاری در چشم غرب شده و هدف‌گذاری این رسانه در پخش برنامه برای مردم اروپا و آمریکا با رویکرد مقابله با سلطه رسانه‌های غربی در حوزه خبر و برنامه‌سازی و ایجاد پل ارتباطی با ملل دنیا و معرفی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشسته است.البته سانسور و فشار علیه پرس‌تی‌وی ایران، سابقه‌دار است و دست و پا زدن استکبار محدود به روزهای اخیر نیست و در این مجال کوتاه به 2مورد اشاره می‌شود:

1-سال گذشته اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست، چند هفته پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پرس‌تی‌وی، این شبکه خبری انگلیسی زبان ایران را قطع کرد. در همین رابطه، برخی کارشناسان حوزه رسانه تأکید دارند که تحریم‌های اعمال شده علیه پرس‌تی‌وی توسط اتحادیه اروپا، با هدف از بین بردن آزادی بیان و دیدگاه‌های جایگزین است. آنها همچنین بر نقش پرس‌تی‌وی در روایت صحیح از رویدادها اذعان دارند و مشخص است که این شبکه خبری تلاش زیادی برای مقابله با روایت‌های جعلی ایجادشده توسط رسانه‌های غربی انجام داده است.
2- اخیرا نشریه تلگراف انگلیس در گزارشی، شبکه پرس‌تی‌وی را متهم کرده که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر، به طرح مسائلی می‌پردازد که از نگاه جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای انگلیسی، تئوری‌های توطئه هستند و محتوای ضد‌یهودی دارند. این نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها رویکرد حذفی را در برابر یک رسانه منتقد در پیش گرفته‌اند و حالا این رویکرد آنها چه نسبتی با آزادی بیان و مطبوعات دارد؟ خود ماجرایی است.
سرانجام اینکه وقتی پرس‌تی‌‌وی مورد هجمه فشار و تحریم قرار می‌گیرد پروپاگاندای غربی‌ها که تنها مدعی آزادی بیان هستند، رویکرد مغرضانه و دروغ‌پراکن رسانه‌های غربی و استفاده تام و تمام آنها از تاکتیک‌های مختلف بیشتر از سر ناکامی اربابانشان است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید