• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190355
+
-

شورش علیه جام نفرینی

چرا موفقیت در جام‌حذفی برای یحیی گل‌محمدی حیثیتی است؟

شورش علیه جام نفرینی

بهروز رسایلی

سرنوشت پرسپولیس در 2جام به گل‌گهر سیرجان گره خورده است. سرخپوشان امسال حداکثر 6بازی دیگر دارند که 2بازی از آنها در برابر تیم سیرجانی خواهد بود. بازی اول امروز در چارچوب جام‌حذفی برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای که در تهران انجام می‌شود و برای پرسپولیس بسیار مهم است. سرخپوشان می‌خواهند شیرین‌ترین روزهای 2سال اخیر خود را تداوم ببخشند؛ روزهایی که با پیروزی در دربی و تساوی غیرمنتظره سپاهان در برابر ملوان آغاز شد و شاید منتهی به 2قهرمانی دلچسب برای تیم یحیی گل‌محمدی شود. شخص سرمربی پرسپولیس اما برای موفقیت در جام‌حذفی انگیزه‌های بیشتری هم دارد.

   بدترین خاطرات یحیی
اگرچه یحیی گل‌محمدی به‌عنوان سرمربی ذوب‌آهن 2قهرمانی در جام‌حذفی به‌دست آورده، اما این تورنمنت برای او در قامت سرمربی پرسپولیس چیزی جز اندوه و شکست و ناکامی به همراه نداشته است. دوره اول حضور یحیی در پرسپولیس با شکست تلخ در برابر سپاهان در فینال جام‌حذفی پایان یافت؛ همان مسابقه‌ای که خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی‌کیا در حاشیه آن رخ داد و بدل به یکی از ناگوارترین روزهای تاریخ پرسپولیس شد. بازگشت یحیی به نیمکت پرسپولیس برای او با 2قهرمانی پیاپی در لیگ برتر همراه بود اما در جام‌حذفی همچنان خاطرات تلخ حرف اول را می‌زنند. یحیی 2فصل پیاپی در مسابقات حذفی با شکست مقابل استقلال در ضربات پنالتی از گردونه مسابقات کنار رفت تا بیشترین فشارهای ممکن را تحمل کند. طبیعتا باخت در پنالتی و حذف از مسابقات تحت هر شرایطی غم‌انگیز است، اما تحمل این ناکامی در برابر رقیب دیرینه، می‌تواند دشوارتر هم باشد. هنوز زخم «هیس» نشان دادن‌های فرهاد مجیدی روی روح و روان پرسپولیسی‌ها بود که آنها شکست خانگی عجیب در برابر آلومینیوم اراک و یک نوبت ناکامی دیگر در مسابقات حذفی را هم تجربه کردند. در چنین حال و هوایی است که یحیی وارد مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی می‌شود؛ چهارمین کوشش برای فتح مسابقاتی که انگار برای او و تیمش نفرین شده است.

   2عملکرد درخشان
پرسپولیس در 2بازی قبلی‌اش در مسابقات حذفی امسال 2عملکرد قابل اعتنا داشته است. آنها ابتدا ون‌پارس اصفهان را در ضربات پنالتی شکست دادند که خب طبیعتا بردن یک تیم دسته اولی با این مشقت، نباید کار چندان بزرگی باشد. با این حال نقطه قوت عملکرد سرخ‌ها در آماری بود که انتهای بازی به جا گذاشتند. آنها در این مسابقه 45شوت به سمت دروازه حریف داشتند که 18تا از آنها داخل چارچوب بود و چندبار هم تیر دروازه رقیب را لرزاندند. در مرحله بعد هم پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان با نتیجه 4بر 2از سد سپاهان گذشت که بی‌تردید باید آن را بهترین نمایش فصل سرخ‌ها دانست.

   رسیدن به استقلال
یحیی گل‌محمدی با پیروزی در دربی اخیر، برای نخستین بار پس از نیم‌قرن توانست تعداد بردهای پرسپولیس در شهرآورد را به تعداد پیروزی‌های استقلال برساند. او فرصت دارد با فتح جام‌حذفی هم تعداد قهرمانی‌های سرخابی‌ها در این تورنمنت را برابر کند. هم‌اکنون استقلال 7و پرسپولیس 6قهرمانی در جام‌حذفی دارند. طبیعتا این هم یک انگیزه بزرگ دیگر برای درخشش در جام‌حذفی امسال است.

مسیر سخت سرخ‌ها
پرسپولیس بعد از حذف سپاهان، امروز برای صعود به نیمه‌نهایی جام‌حذفی به مصاف گل‌گهر می‌رود

 2تیم باقیمانده برای تکمیل مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی ایران امروز مشخص می‌شوند. از 4بازی مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها 2بازی روز گذشته برگزار شد و 2بازی هم امروز انجام می‌شود تا 4تیم برتر این رقابت‌ها مشخص شوند. در جمع 8تیم این مرحله 2تیم دسته‌اولی هم حضور داشتند که دیروز مقابل حریفان لیگ برتری خودشان قرار گرفتند. امروز اما هر 4تیم، لیگ برتری هستند و باید از بین خودشان 2تیم را روانه مرحله نیمه‌نهایی کنند.

  نساجی - پیکان
قهرمان فصل گذشته مسابقات، یکی از تیم‌هایی است که امروز در مرحله یک‌چهارم نهایی برای حضور دوباره در مراحل بالای این جام تلاش می‌کند. نساجی قائمشهر سال گذشته با شکست‌دادن آلومینیوم اراک در یک فینال پرحاشیه به قهرمانی جام‌حذفی رسید. بلافاصله بعد از این قهرمانی، ساکت الهامی قائمشهر را ترک کرد اما در فصل جاری نساجی با حمید مطهری هم توانسته تا این مرحله بالا بیاید و حالا باید با هدایت سرمربی اسپانیایی و جدیدش برای رسیدن به نیمه‌نهایی تلاش کند. کارلوس هرناندز بعد از یک مساوی بدون گل و یک باخت سنگین در لیگ، حالا در چالش بزرگ جام‌حذفی باید مقابل مجتبی حسینی قرار بگیرد که با شاگردان جوانش در پیکان گل‌نزن‌ترین تیم امسال را ساخته است. پیکان به‌طور میانگین در هر 5بازی 2گل می‌زند و ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارد. اما در جام‌حذفی گل‌نخوردن خیلی بیشتر از گل‌زدن به‌کار می‌آید و پیکان در این زمینه خیلی بهتر از نساجی عمل کرده است. جدال پیکان و نساجی که از ساعت17 امروز در قائمشهر آغاز می‌شود، اگر به دلخواه پیکان پیش برود، بازی کم‌گلی خواهد شد اما اگر نساجی بتواند از موقعیت‌هایش به‌خوبی استفاده کند و گل بزند، آن وقت صعود به مرحله نیمه‌نهایی کار سختی برای علیرضا حقیقی و یارانش نخواهد بود. چون اساسا گل‌نخوردن از پیکان کار چندان سختی نیست. پیکان در 2مرحله قبلی تیم‌هایی از دسته‌اول و دسته‌دوم را شکست داده و نساجی نخستین حریف لیگ برتری این تیم در جام حذفی امسال است.

  پرسپولیس - گل‌گهر
دومین بازی امروز و آخرین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی، جدال 2تیم پرسپولیس و گل‌گهر است که از ساعت18:15 در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد. پرسپولیسی‌ها سرمست از برتری در دربی تهران و صدرنشینی در لیگ برتر به این بازی می‌آیند و گل‌گهر در حالی پا به ورزشگاه آزادی می‌گذارد که در 3بازی اخیرش پیروز نشده و فقط 2امتیاز گرفته است. گل‌گهر در جام حذفی امسال مس شهربابک و فولاد خوزستان را حذف کرده و بلافاصله بعد از حذف فولاد، امیر قلعه‌نویی نیمکت سیرجانی‌ها را ترک کرده است. بعد از رفتن امیر، گل‌گهر با سرمربیگری سعید الهویی به یک برد، 2مساوی و یک باخت رسیده و در رتبه پنجم جدول لیگ قرار دارد. گل‌گهر امسال از رویارویی با تیم‌های استقلال و پرسپولیس هنوز هیچ امتیازی نگرفته است. این تیم در 2بازی رفت و برگشت با نتیجه مشابه 2بر یک به استقلال باخت و در برابر پرسپولیس هم در خانه خودش 2بر صفر مغلوب شد. در آن مسابقه البته گل‌گهر امید گل بالاتری نسبت به پرسپولیس داشت و حتی یک ضربه پنالتی را هم در تقابل با علیرضا بیرانوند از دست داد. تا اینکه در نهایت پرسپولیس با امید گل‌0.31 توانست 2گل بزند و گل‌گهر با امید گل 1.03 نتوانست به گل برسد. بهترین بازیکن آن مسابقه بیرانوند بود که پنالتی امین پورعلی را گرفت و بعد از او محمد عمری و سینا اسدبیگی که گل‌های پرسپولیس را زده بودند، بالاترین امتیاز را گرفتند. پرسپولیس امیدوار است که امروز هم مثل تقابل 2تیم در لیگ برتر، پیروزی را از آن خود کند و یک گام دیگر به فینال رقابت‌ها نزدیک شود. سرخپوشان امسال مسیر سختی در جام‌حذفی داشته‌اند و با حذف سپاهان به این مرحله رسیده‌اند. اگر تیم یحیی بتواند گل‌گهر را هم مثل سپاهان حذف کند، در مراحل بعدی احتمالا باید در یک دربی تکراری مقابل استقلال بازی کند. بنابراین مسیر قهرمانی در جام‌حذفی برای پرسپولیس مسیر بسیار سختی خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید