• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190352
+
-

محسن نامور، مداح جوانی که کاهش آسیب‌های اجتماعی، بخشی از دغدغه اوست

نسبت به درد دیگران، بی‌تفاوت نباشیم

گزارش2
نسبت به درد دیگران، بی‌تفاوت نباشیم

محسن نامور از جوانان جنوب شهر است که علاقه به اهل‌بیت(ع) او را به سمت مداحی کشاند و در برنامه‌های مختلف تلویزیونی مداحی می‌کند. صدای مداحی او سال‌هاست که پیشواز اپراتورهای تلفن‌های همراه شده و البته تیتراژ پایانی مستند مدافعان حرم هم با نوای پخش می‌شود. البته دلیل اصلی گفت‌وگوی ما با او موضوع دیگری است. چند سالی است که به همراه گروهی از جوانان شهرری و خانی‌آبادنو فعالیت‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد و می‌گوید: باید شور و شعور حسینی را در عمل هم نشان دهیم و نسبت به درد دیگران بی‌تفاوت نباشیم.

«برای انجام یا مشارکت در کار خیر نیاز به صرف هزینه زیادی نیست؛ همین که اراده کنید و در راه خیر قدم بردارید خداوند خودش کمک می‌کند و راه را برایتان باز خواهد کرد.» محسن نامور این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد:«دیدن کارتن‌خواب‌ها در کوچه‌ و پس‌کوچه‌های تهران و به‌خصوص مناطق پایین شهر آزار‌دهنده است و این موضوع وقتی بیشتر ناراحت‌مان می‌کند که از نزدیک با آنها گفت‌وگو می‌کنیم و متوجه می‌شویم برخی از آنها افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که از راه مراودات نادرست یا بهتر است بگویم از راه دوستی با رفیق نارفیق به این راه کشیده شده‌اند. به همین‌خاطر همراه 7نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم در کارهای خیر و کمک به نیازمندان مشارکت کنیم. گروه جهادی را با نام شهید حاج‌قاسم سلیمانی ثبت کردیم. یکی از کارهای ما تهیه اقلام خوراکی با کمک خیران برای نیازمندان است. این اقلام به‌صورت بسته‌های مواد غذایی یا کارت هدیه است که به خانواده‌های نیازمند اهدا می‌شود. کار بسیار پسندیده‌ای است که هر فرد نیکوکار می‌تواند به‌صورت شخصی یا از طریق اهدای مبلغی به مساجد و مراکز نیکوکاری در آن  مشارکت کند.»

هدیه حال خوب به دیگران
محسن نامور همراه با دوستانش به‌دنبال راهی بود که چگونه به افراد کارتن‌خواب یا آلوده به مواد‌مخدر کمک کند؟ او ماجرای کمک به این افراد را اینگونه برایمان تعریف می‌کند:«این افراد جا و مکانی نداشتند و در کوچه و خیابان با سر و شکلی آلوده می‌چرخیدند؛ در قدم اول با آنها صحبت کردیم که اگر جایی به شما پیشنهاد کنیم حاضرید برای استحمام یا اصلاح سرو صورت با ما همکاری کنید؟ بیشتر آنها از این پیشنهاد ما خوشحال شدند چون نه پول رفتن به حمام و آرایشگاه را داشتند و نه کسی حاضر می‌شد آنها را به محل عمومی راه بدهد. بعد با چند تن از خیران صحبت کردیم و آنها داوطلب شدند برای اصلاح موی آنها مشارکت کنند. خوشبختانه هیأت امنای مساجد بازار هم موافقت کردند تا در مساجد را تا غروب باز نگه‌دارند و به این افراد اجازه دهند که از سرویس بهداشتی مساجد استفاده کنند. اینها قدم‌های کوچکی بود که برداشتیم. حس و حال خوبی است وقتی ببینید توانسته‌اید به کسی کمک کنید. البته ما به‌دنبال هدف‌های بزرگ‌تری بودیم که اگر چه تاکنون همه آن محقق نشده اما ناامید نشده‌ایم. یکی از اهداف ما کمک به ترک اعتیاد این افراد است و در این زمینه هم خداروشکر چندین جوان را از دام اعتیاد نجات داده‌ایم. افرادی که معتاد می‌شوند و ترک می‌کنند نیازمند شرکت در کلاس‌های مشاوره هستند، نیاز به شغل دارند و باید بتوانند درآمدی داشته باشند و مشغول کار شوند. باید این مهارت و اعتمادبه‌نفس را داشته باشند تا بتوانند در مقابل وسوسه افراد سودجود مقاومت کنند و دوباره به مواد‌مخدر آلوده نشوند. رسیدگی به وضعیت بهداشتی افراد معتاد و کارتن‌خواب، اطمینان از سلامت آنها از لحاظ بیماری‌های واگیردار یا حتی کمک به ترک اعتیاد آنها قدم‌های خیر و کوچکی است که برداشته‌ایم. بی‌تردید همکاری و مشارکت گروه‌های جهادی با همدیگر و حمایت مسئولان می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.»

افتخار مداحی برای حضرت زینب س
بیشتر نواهای مداحی‌های نامور در وصف صبوری حضرت زینب(س) و دلاوری‌های مدافعان حرم است. نامور درباره ارادتش به حضرت زینب(س) می‌گوید: « با تمام وجود عرض می‌کنم وقتی که از حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) اشعاری می‌خوانم احساس غرور می‌کنم که لیاقتی نصیبم شده که برای این بزرگواران می‌خوانم. همه خیر دنیا و آخرت پای سفره اهل‌بیت(ع) است. در زندگی سعی کرده‌ام از شهدا الگو بگیرم و آنها را سرلوحه زندگی خود قرار دهم. از سال 1383روحانی شهید مدافع حرم حاج محمد پورهنگ مشوق اصلی من در مسیر خدمتگزاری به اهل‌بیت(ع) و شهدا بودند. چند سالی می‌شود که بیشتر برای شهدای مدافع حرم مداحی می‌کنم. چون احساس می‌کنم بهتر با آنها ارتباط برقرار کرده‌ام. شهیدان مدافع حرم از 2جهت برای ما ارزشمند هستند، یکی از این جهت که شهید راه‌حق و دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) و آل‌الله هستند و از طرف دیگر شهادت آنها در غربت است و مظلومانه به شهادت می‌رسند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید