• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190351
+
-

گفت‌وگو با مسئول گروه جهادی «سلمان» که اپلیکیشن آموزشی جالبی ساخته‌اند

پشت غول کنکور را به خاک می‌مالیم

گزارش
پشت غول کنکور را به خاک می‌مالیم

پیروزه روحانیون- روزنامه‌نگار

چنان با شوق و ذوق از پروژه‌اش تعریف می‌کند، گویی از فرزندش می‌گوید. با هر جمله‌ای که به زبان می‌آورد چشمانش برق می‌زند و برافروخته‌تر می‌شود. سال‌هاست مسئولیت گروه جهادی «سلمان» را به‌عهده دارد و همراه یاران جوانش دستگیر نیازمندان روستاهای مختلف استان قزوین است. می‌گوید: «تمام افتخارم این است که از کودکی در روستا بزرگ شده‌ام و یک روستایی به‌حساب می‌آیم و این بسیار به من کمک می‌کند که ساکنان روستاها را با تمام وجود درک کنم و در خدمتشان باشم.» با رتبه تک‌رقمی پا به دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) گذاشت و همیشه از مافیای حاکم بر کنکور شکایت داشت؛ تا اینکه تصمیم گرفت آستین همت را بالا بزند و در راستای عدالت آموزشی گام بردارد. با امکانات اندک نخستین تلاش‌هایش را  در شهر قزوین آغاز کرد و فیلم‌هایی برای آموزش مباحث درسی و رفع اشکال کنکوری‌ها ضبط کرد و به‌صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان کم‌برخوردار گذاشت. رضا کلهر، جوان 28ساله‌ای است که تمام هم و غم خود را برای حمایت از دانش‌آموزانی گذاشته است که امکان برخورداری از کلاس‌ها و کتاب‌های گرانقیمت کنکور را ندارند و قصد دارد با غول مافیای کنکور مبارزه کند. «سلمان» مخفف «ساز و کار لغو محدودیت‌های آموزشی نیروهای انقلابی» است.

رضا کلهر که به همراه همسرش و حدود 500نفر از دوستان جوانش برنامه‌ای برای آموزش و آمادگی دانش‌آموزان برای کنکور آماده کرده و آن را پشتیبانی می‌کند 2سال قبل از سوی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) برای حمایت از دانش‌آموزان کنکوری تحت پوشش این مجموعه دعوت شد. نتیجه این دعوت قبول‌شدن حدود 700دانش‌آموز از بین 2000دانش‌آموز در دانشگاه‌های دولتی بود.
کلهر می‌گوید: «امسال 84000نفر دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد از سراسر ایران بزرگ داریم که شامل دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شوند و قصد داریم آنها را برای شرکت در کنکور آماده کنیم. زمانی که قرار بود کار را با کمیته امداد شروع کنیم با توجه به قیمت گزاف کتاب‌های تست و کنکور و تعداد بالای دانش‌آموزان، تصمیم گرفتیم راه دیگری برای آموزش پیدا کنیم؛ بنابراین با تکنولوژیست‌های آموزشی مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مثل کشورهای فنلاند و ژاپن که همه‌چیز را در بستر فضای مجازی حل می‌کنند ما هم با هزینه کمتر و البته مصرف کاغذ کمتر می‌توانیم اپلیکیشنی تدوین کنیم که در آن تمام بسترهای آموزشی مورد نیاز یک کنکوری وجود داشته باشد.»

برنامه‌ای برای همه دانش‌آموزان
یک کنکوری به چه نیاز دارد؟ به درس‌نامه، به تست‌های فراوان، به مدرسینی که آن تست‌ها را از راه‌های تشریحی و تستی حل کنند و توضیح دهند و البته به مشاوری که برای دانش‌آموز برنامه‌ریزی درسی کند و در مسیر درس‌خواندن برای کنکور همراهش باشد. مسئول گروه جهادی سلمان می‌گوید: «ما تمام کتاب‌های کنکور موجود در بازار را بررسی کردیم و مثلا دیدیم در علوم انسانی انتشاراتی که بیشترین تعداد تست‌ها را دارد بین 16000تا 21000تست دارد. ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بچه‌هایمان دسترسی به تست‌های فراوانی داشته باشند 32000تست برای هر درس تولید کنیم. این تست‌ها با همکاری انجمن‌های معلمان تهیه شد بدون اینکه ریالی پول خرج شود چون وقتی آنها متوجه می‌شدند این کار خیرخواهانه است بی‌هیچ چشمداشتی پای کار می‌آمدند. سپس بهترین مدرسین و معلمان تک‌تک این تست‌ها را با روش‌های تشریحی برای دانش‌آموز توضیح دادند و همچنین انتخاب گزینه درست و رد‌شدن گزینه‌های دیگر را هم کاملا تشریح کردند. من تضمین می‌کنم که اگر هر معلمی، هر مدیری و هر مسئولی در هر جای ایران بخواهد از این اپلیکیشن استفاده کند، ما تمام این بسته‌های آموزشی را رایگان در اختیارش می‌گذاریم تا فراگیر شود و همگان از عدالت آموزشی حداقل در زمینه کنکور برخوردار باشند. حتی حاضرم مالکیت این برنامه را به آموزش‌وپرورش بدهم و مسئولیت به‌روزرسانی آن را هم به‌عهده بگیرم؛ به این نیت که بازار مافیای کنکور را از ریشه بخشکانیم و نابود کنیم تا همه بتوانند از یک سطح آموزش عادلانه برخوردار باشند. اگر آموزش پیشرفت کند و بچه‌های ما رشد کنند، همه پیشرفت می‌کنیم و بسیاری از مشکلات‌مان حل می‌شود.»

جهادگرانی از سراسر ایران
بسیاری از افراد دوست دارند در گروه‌های جهادی فعالیت خیرخواهانه داشته باشند اما به دلایلی نمی‌توانند به روستاها و شهرهای مختلف سفر کنند و همیشه در حسرت خدمت به مردم هستند. مسئول گروه جهادی سلمان از همه این افراد دعوت می‌کندتا  با شرکت در کلاس‌های آنلاین آموزش مشاوره به دانش‌آموزان را از هر نقطه‌ای از کشور که هستند، حامی دانش‌آموزان کم‌برخوردار شوند و در این کار جهادی و خیر شریک باشند. او می‌گوید: «تعداد زیادی از افرادی که علاقه‌مند به کارهای جهادی هستند (مثل خانم‌های خانه‌دار تحصیلکرده) برای مشاوره و حمایت دانش‌آموزان آموزش داده می‌شوند و هرکدام بین 30تا 50دانش‌آموز را حمایت می‌کنند و هر روز با آنها در تماس هستند. همچنین تعداد بسیاری معلم بازنشسته در جمع‌مان داریم که با کمترین دستمزد در این پروژه به ما کمک می‌کنند و همه اینها از لطف خداوند مهربان است.»

مکث
با افتخار، یک بچه روستایی‌ام


رضا کلهر این موفقیت و گشایش را مدیون پدر و مادرش است که از کودکی خدمت به روستاییان را به او آموخته‌اند و می‌‌گوید: پدر و مادرم معلم بودند. آنها با اینکه همیشه امکان زندگی در شهر را داشته‌اند، انتخابشان زندگی در روستا بود. همین الان هم پدرم با اینکه می‌تواند بازنشسته شود اما همچنان در روستا خدمت می‌کند. من از اول خادمی روستاییان و عشایر را از پدر و مادرم آموختم. خودم تا کلاس پنجم در یک مدرسه روستایی تحصیل کردم و به‌خاطر همین کاملا با فضای آموزشی و فرهنگی روستا آشنا هستم. همیشه و همه‌ جا با افتخار می‌گویم که یک بچه روستایی هستم. او همچنین تشکر ویژه‌ای از همسرش که مهندس برق است و همواره همراه و حامی او در این پروژه بوده است می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید