• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190046
+
-

یک سفر و چند دستورکار

4دلیل اهمیت سفر وزیر امورخارجه ایران به عمان

وزیر امور خارجه ایران دیروز به دعوت همتای عمانی خود، در رأس هیأتی سیاسی عازم مسقط شد؛ سفری که با توجه به روابط راهبردی 2 کشور و همچنین تحولات منطقه‌ای اخیر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.به ‌گزارش همشهری، سومین سفر حسین امیرعبداللهیان به عمان در قامت رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری ‌اسلامی در شرایطی انجام می‌شود که مناسبات دوطرف از زمان آغاز به ‌کار دولت‌ سیزدهم، وارد مرحله نوینی شده ‌است و مقام‌های ارشد دو کشور در جریان مراودات دیپلماتیک اخیر، بر اراده ویژه خود به‌منظور تقویت روزافزون همکاری‌های همه‌جانبه تأکید کرده‌اند.از سوی دیگر برخی رسانه‌های منطقه‌ای اعلام کردند امیرعبداللهیان قرار است امروز (چهارشنبه) در سفر به لبنان، با مقام‌های ارشد این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

توسعه همکاری‌های اقتصادی
عمان، یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه به ‌حساب می‌آید و 2 کشور از مناسبات ویژه‌ای در این حوزه برخوردارند. با وجود این اما ظرفیت‌های قابل‌ توجه موجود در 2 کشور، ارتقای روزافزون همکاری‌های این حوزه را گریزناپذیر کرده‌ است. برهمین اساس در جریان سفر خرداد ماه1401 رئیس‌جمهور ایران به عمان، دوطرف بر گسترش روابط تأکید کردند.

ارتقای همگرایی منطقه‌ای
ایران و عمان در سال‌های اخیر اهداف مشترکی را در حوزه منطقه‌ای پیگیری کرده‌اند و به دوستانی قابل‌اعتماد برای یکدیگر تبدیل شده‌اند. برهمین اساس مسقط نقش ویژه‌ای در مذاکرات ایران و عربستان ایفا و مسیر را برای ازسرگیری روابط تهران – ریاض هموار کرد. اکنون با توجه به تحولات جاری و پرونده مذاکرات ایران و عربستان از یک‌سو و روند صلح در یمن از سوی دیگر، سفر امیرعبداللهیان به مسقط از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

عمان؛ میانجی همیشگی
مسقط در سال‌های اخیر نقش پررنگی در میانجیگری بین ایران و غرب، به‌منظور حل‌وفصل پرونده‌های روی ‌میز ایفا کرده ‌است. برجام، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورها، از جمله پرونده‌هایی بوده که ردپای وساطت عمانی‌ها برای حل آنها مشهود است. اکنون نیز با توجه به مبهم ماندن چشم‌انداز مذاکرات برجامی، به‌نظر می‌رسد مسقط درحال ادامه ایفای نقش میانجیگری خود در این زمینه است.

بهبود روابط با دولت‌های عربی
به‌دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان، چشم‌انداز تازه‌ای پیش‌روی بهبود مناسبات جمهوری‌اسلامی و برخی دولت‌های عربی مانند بحرین، مصر و اردن ترسیم شده و منابع منطقه‌ای بر این اعتقادند که مسقط درحال ایفای نقش مؤثری در این زمینه است. پیش‌تر برخی رسانه‌های منطقه‌ای، از انجام دیداری میان هیأت‌های ایران و مصر به میزبانی عمان خبر داده بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید