• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189951
+
-

پرتره شهدا در قاب دوربین

مجنون و اسفند برای فجر امسال آماده می‌شوند؟

سینما
پرتره شهدا در قاب دوربین

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

این روزها کارگردانان پرتره‌هایی از شهدای جنگ را جلوی دوربین می‌برند.
 از میان این آثار سینمایی، می‌توان به فیلم‌هایی چون مجنون درباره زندگی شهید زین‌الدین و اسفند در مورد شهید علی هاشمی اشاره کرد. همچنین فیلمی درباره شهید همت نیز قرار است تولید شود که در مرحله فیلمنامه‌نویسی قرار دارد.

   مجنون؛ مهدی شا‌ه‌محمدی  

شهیدمهدی زین‌الدین از شهدایی است که در طول یکی، دو سال گذشته بحث بر سر ساخت فیلمی با محوریتش بارها مطرح شده است. بالاخره تولید این فیلم کلید خورده و قرار است با نام «مجنون» توسط مهدی شاه‌‌محمدی ساخته شود. سازندگانش امیدوارند این فیلم به جشنواره فجر امسال برسد. عباس نادران، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.
زین‌الدین ازجمله فرماندهان جنگ است که اوایل دهه60 در سردشت شهید شد و به‌نظر تصویر کردن مقطعی از زندگی این شهید می‌تواند در دوران امروز جذاب باشد. فیلم تازه شاه‌محمدی در سکوت خبری ساخته می‌شود، اغلب بازیگران آن چهره‌های تئاتری هستند و بهزاد خلج یکی از بازیگران اصلی این فیلم است.
 مهدی شاه‌محمدی، کارگردان مستندهای «هجده هزار پا»، «عملیات غیرممکن»، «مدار هفت درجه آرش»، «خوف ستایش یک مواجهه» و... است. او امسال در مقام تهیه‌کننده با مستند محبوب «خونه مامان شکوه» در بخش مسابقه چهل‌وپنجمین جشنواره فیلم مسکو حضور دارد. فیلم شهید زین‌الدین نخستین تجربه کارگردانی شاه‌محمدی در سینمای داستانی است.

   اسفند؛ دانش اقباشاوی  

از دیگر تولیدات در راه فجر، فیلمی درباره زندگی شهید علی هاشمی است. نام فیلم «اسفند» است که قرار است به‌زودی جلوی دوربین برود و دانش اقباشاوی کارگردانی آن را برعهده دارد. شنیده شده که محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده این فیلم است. علی هاشمی در دوران دفاع‌مقدس با تشکیل قرارگاه سری نصرت عملیات‌های بزرگی همچون خیبر و بدر را طراحی کرد. از این شهید با نام سردار هور، سردار خیبر و خط‌شکن یاد می‌کنند. سردار هاشمی در چهارم تیرماه سال۱۳۶۷ در جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکرش پس از ۲۲سال در سال۱۳۸۹ شناسایی شد. قرار بود این فیلم سال گذشته در جشنواره‌فجر رونمایی شود اما به‌نظر می‌رسد پروسه نگارش فیلمنامه به طول انجامیده و در نهایت امسال تولیدش آغاز می‌شود.

مکث
پروژه همت با احتیاط پیش می‌رود

یکی از پروژه‌های پرسروصدا می‌تواند فیلمی درباره شهید همت باشد؛ فیلمی که آنقدر حساسیت‌هایش زیاد است که اوج با احتیاط در پروسه نگارش فیلمنامه و
تولید آن پیش می‌رود.
می‌توان گفت فیلم شهید محمدابراهیم همت هم داستانی طولانی دارد. این همان فیلمنامه‌ای است که محمدحسین مهدویان با همراهی حبیب والی‌نژاد از سال‌های گذشته علاقه به ساختش داشت.
قرار بود مهدویان سراغ این سوژه هم برود، اما این موضوع کنسل شد. حالا باید دید این فیلم با همراهی چه کسانی به مرحله ساخت می‌رسد. به‌احتمال زیاد تهیه‌کننده فیلم، حبیب‌الله والی‌نژاد است.
به‌غیر از سازمان اوج، برخی از ارگان‌های فرهنگی و هنری هم در سال‌های اخیر و بعد از موفقیت فیلم‌هایی درباره پرتره شهدای جنگ، اقدام به تولید فیلم‌های سینمایی درباره زندگی سرداران شهید کرده‌اند. شنیده شده که بنیاد روایت فتح نگارش فیلمنامه‌هایی چون زندگینامه شهیدان چیت‌سازان، حسن آبشناسان، محسن وزوایی، سعید قهرایی و شعبان نصیری را در دست دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید