• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189800
+
-

مصاحبه فضایی هوش مصنوعی با شوماخر

فرهنگ و زندگی
مصاحبه فضایی هوش مصنوعی با شوماخر

مطبوعاتی‌ها در ایران به مصاحبه‌های خیالی که سؤال و جواب را خود خبرنگار بنویسد، فضایی می‌گویند. حالا اما یک مدل جدید از مصاحبه فضایی‌ که در آن هوش مصنوعی پاسخ سؤال‌ها را داده، حسابی سر و صدا کرده و جنجالی شده است. دلیل اینکه جنجالی شده هم این است که این مصاحبه، با میشائیل شوماخر، قهرمان افسانه‌ای رانندگی حرفه‌ای جهان انجام شده؛ ‌مردی که سال‌هاست در گوشه خانه افتاده و هیچ‌کس از وضع سلامتی او خبر ندارد.
این مصاحبه‌ که با عنوان «اولین مصاحبه» میشائیل شوماخر در مجله «دی آکتوئله» منتشر شده، حسابی سر و صدا به پا کرده و شکایت خانواده شوماخر را درپی داشته است. جنجال‌ها حالا چنان بالا گرفته که سردبیر این مجله، ا‌زکار برکنار شده است. ناشر این مجله، این کار را برای دلجویی از خانواده و هواداران این قهرمان افسانه‌ای فرمول یک انجام داده و رسما از خانواده شوماخر معذرت‌خواهی کرده است. در دسامبر2019، سر شوماخر دچار جراحاتی سنگینی شد و او از آن زمان، به خواست خانواده‌اش، دیگر زندگی عمومی ندارد. بسیاری می‌گویند که او زندگی نباتی دارد، هرچند خانواده‌اش گفته‌اند که در این سال‌ها پیشرفت‌هایی داشته است. در توضیح این مصاحبه در صفحه اول مجله آمده است که «به‌صورت فریبنده‌ای واقعی به‌نظر می‌رسد.»
خود چاپ این مصاحبه، یک اتفاق عجیب و غریب در تاریخ مطبوعات جهان به شمار می‌رود. استفاده از هوش مصنوعی و‌ روبات‌ها برای نوشتن گزارش‌های خبری، حتی در پایگاه‌های خبری عمده دنیا هم انجام شده و آینده مطبوعات به این سمت می‌رود، اما گفت‌وگوی فضایی یک مجله معروف با شخصی که شهرتی جهانی دارد و تولید پاسخ‌های آن توسط هوش مصنوعی و انعکاس آن در صفحه یک، یک بدعت به شمار می‌رود. پاسخ‌های این مصاحبه، با استفاده یک برنامه هوش مصنوعی «کاراتکتریا ای‌آی» انجام شده و تمامی نقل قول‌های شوماخر را در واقع این برنامه تولید کرده است.
در یک بخش از مصاحبه، از شوماخر نقل شده است: «من می‌توانم با همراهی تیم درمانی‌ام، خودم روی پایم بایستم و حتی به آهستگی چند گام هم بردارم. همسر و فرزندانم برای من نعمت بوده‌اند و بدون آنها موفق نمی‌شدم پیشرفتی داشته باشم. طبیعتا آنها از تمام چیزهایی که اتفاق افتاده ناراحت هستند. آنها از من حمایت می‌کنند و در کنار من ایستاده‌اند.»
خانواده شوماخر جمعه اعلام کرده که از این مجله شکایت خواهد کرد. ناشر مجله هم گفته است که این مصاحبه، گمراه‌کننده و بی‌مزه بوده و اصلا نباید منتشر می‌شده و به همین‌خاطر سردبیر را برکنار می‌کند.
شوماخر بعد از سانحه اسکی، در کمای مصنوعی نگهداری می‌شد و بعد از آن ‌به خانه‌اش منتقل شد. از آن زمان، خانواده‌اش جزئیات وضعیت او را پنهان کرده‌اند.
همسر او در یک مستند در سال2021 درباره شرایط او در خانه گفته است: «ما با هم در خانه زندگی می‌کنیم. با هم روان‌درمانی می‌کنیم. ما هر کاری می‌کنیم تا حال میشائیل بهتر شود و مطمئن شویم که راحت است. هدف ما این است کاری کنیم که خانواده‌مان را  و ارتباطی که با هم داریم را احساس کند. او همیشه می‌گفت که مسائل خصوصی، خصوصی هستند. برای من خیلی مهم است که او بتواند همچنان و تا جایی که ممکن است از زندگی خصوصی‌اش لذت ببرد. میشائیل همیشه از ما حمایت می‌کرد‌ و حالا ما از میشائیل حمایت می‌کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :