• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189795
+
-

جیغ بزن رفیق

احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که در شبکه‌های اجتماعی به مناسبتی عجیب برخورده باشید و با خودتان فکر کرده باشید که آیا واقعا چنین روزی وجود دارد؟ باید بگوییم که در بیشتر موارد بله. اگرچه که بسیاری از این روزها مبنا و منشأ چندان مشخصی ندارند، اما به‌عنوان روز جهانی در تقویم‌های غیررسمی ثبت شده‌اند. صادقانه بگویم برخی از این روزها آن‌قدر عجیب هستند که کمتر کسی باورمی‌کند که وجود داشته باشند. نمونه‌اش روز جهانی جیغ‌زدن است که 24آوریل - یعنی امروز - را با این عنوان نامگذاری کرده‌اند.
در ذهن اکثر ما دلایلی که می‌تواند باعث جیغ‌زدن یک نفر شود، دلایل چندان خوبی نیستند، مثل عصبانیت، ترس و یا درد و شاید تصور کنید که جیغ‌زدن و فریادکشیدن کار آدم‌های ترسو یا عصبی است، اما علم ثابت کرده جیغ‌زدن نه‌تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند برای بدن مفید هم باشد و این کار از نظر روانشناختی فوایدی دارد و موجب تخلیه‌شدن احساسات منفی ما می‌شود. حتی ممکن است جیغ‌زدن در مواقع خطر، جان ما را نجات دهد و اصلا شاید به همین دلیل است که یک روز از 365روز سال را در تقویم به این عنوان اختصاص داده‌اند.
روانشناسان چند سال پیش مطرح کردند که جیغ‌زدن یا فریادکشیدن می‌تواند به کاهش تنش، ناامیدی، خشم و استرس کمک کند و موجب آرامش شود. به همین دلیل هم در جلسات روان‌درمانی به برخی از بیماران توصیه می‌شود که برای رها کردن احساسات سرکوب‌شده خود، جیغ‌زدن را امتحان کنند. حالا لازم هم نیست حتما برای جیغ‌زدن راهی مطب روانشناس شوید، اگر فکر می‌کنید فریادزدن و جیغ‌کشیدن حالتان را بهتر می‌کند، بروید یک جای خلوت و تا دلتان می‌خواهد جیغ‌بزنید و همه احساسات ناخوشایند را از خودتان دور کنید، بعد هم سبک و سرحال برگردید سر کار و زندگی‌تان.

این خبر را به اشتراک بگذارید