• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189791
+
-

بورس؛ برنده بازار‌ها در نخستین‌ماه سال

سهامداران در فروردین امسال 3برابربیشتر از فعالان بازار ارز سود کردند

بورس
بورس؛ برنده بازار‌ها در نخستین‌ماه سال

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

آمارها نشان می‌دهد بازار سهام با فاصله زیادی بیشترین بازده را در میان همه بازار‌ها در نخستین‌ماه سال از آن خود کرده است. با وجود آنکه بعد از بورس، بازار ارز از نظر بازده در رده بعدی قرار گرفته است اما میزان بازده بورس 3برابر بازار ارز بوده است.
به گزارش همشهری، از ابتدای سال‌جاری ورق برگشته است و با وجود آنکه میزان بازده بازارهای طلا، ارز و مسکن در سال گذشته بیشتر از بورس بود اما در سال‌جاری بازار سهام رویه متفاوتی را در پیش گرفته و تا اینجای کار میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس بیش از سایر بازارها بوده است. در سال گذشته میزان رشد قیمت، در همه بازارها ازجمله خودرو به‌مراتب بیشتر از بورس بود و اغلب بازار‌ها بازدهی بیش از نرخ تورم داشتند اما در همین دوره میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به مدد رشد پایان سال به 40درصد رسید. به‌نظر می‌رسد این موضوع به انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده تا در سال‌جاری حجم سرمایه‌گذاری خودرا در بورس افزایش دهند. بر همین اساس از ابتدای امسال تاکنون شتاب ورود پول به بورس بیشتر شده و همین موضوع زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم کرده است. طبق داده‌های موجود میانگین ارزش روزانه مبادلات خرد در بورس به 3برابر مدت مشابه سال گذشته رسیده و اکنون روزانه 15هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار سهام دادوستد می‌شود. این موضوع موجب شده در نخستین‌ماه سال‌جاری میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر از همه بازار‌ها باشد.

رشد 18.6درصدی
آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در فروردین‌ماه امسال 18.6درصد رشد کرده است. یعنی سهامدارانی که در این‌ماه در بورس سرمایه‌گذاری کرده به‌طور متوسط تا همین مقدار سود کرده‌اند. محاسبه سایر شاخص‌های بورس نشان می‌دهد که میزان بازده برخی سهامداران حتی از این مقدار نیز بیشتر بوده است. طبق داده‌های آماری میزان رشد شاخص کل هم‌وزن بورس در فروردین‌ماه امسال 30بوده که به‌نظر می‌رسد بخشی از آن ناشی از رشد سهام شرکت‌های کوچک بوده که این روز‌ها توجه بسیاری از سهامداران را به‌خود جلب کرده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد بعد از بورس، بازار ارز دومین بازاری بوده که توانسته بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌گذاران کند اما این میزان بازده 3برابر کمتر از بازار سهام است. طبق آمار‌های موجود قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون با 2هزارو 800تومان افزایش به 51هزارو 500تومان رسیده که نشان می‌دهد قیمت این ارز خارجی 5.7درصد افزایش داشته است. قیمت یورو نیز در این مدت 8.6درصد رشد کرده است.

رشد قیمت ربع سکه
بعد از بورس و بازار ارز، سومین بازاری که بیشترین بازده داشته بازار طلا و سکه است. در این میان رشد قیمت ربع سکه بیشتر از سایر سکه‌ها بوده است. قیمت هر ربع سکه از ابتدای سال تاکنون 4.5درصد افزایش یافته و به 11میلیون و 700هزار تومان رسیده درحالی‌که در همین مدت قیمت هر سکه طرح جدید 2.6درصد و نیم سکه 1.6درصد رشد کرده است. همچنین بعد از یک دور جهش قیمت مسکن در آخر سال قبل، قیمت‌ها در فروردین‌ماه طبق سنت سال‌های گذشته نوسان چندانی نداشته است. هر سال در فروردین‌ماه قیمت مسکن بدون تغییر باقی می‌ماند اما همزمان با آغاز تابستان رشد قیمت‌ها بار دیگر آغاز می‌شود.دربازارخودرو نیز اگرچه در ابتدای فروردین‌ماه قیمت‌ها با رشد زیادی مواجه شدند اما در چند روز آخر‌ماه از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شد و میانگین قیمت خودرو‌های داخلی به‌دلیل کاهش التهاب در چند روز گذشته حتی اندکی کاهش یافت.

مکث
بازده از ابتدای سال قبل

با وجود آنکه میزان بازده بورس در فروردین‌ماه امسال بیش از سایر بازارها بوده اما مقایسه قیمت‌ها از ابتدای سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد بازار سهام همچنان نسبت به سایر بازار‌ها عقب‌تر است و شاید علت افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام در سال‌جاری همین موضوع باشد. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت ربع سکه از اول سال قبل تاکنون 182درصد، سکه گرمی 171و سکه طرح جدید 157درصد افزایش داشته است. قیمت هر دلار آمریکا نیز در همین دوره 94درصد و خودرو 78درصد افزایش داشته است. در همین دوره میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در حدود 70درصد بوده که به زعم برخی کارشناسان به‌معنای آن است که بازار سهام همچنان جای رشد دارد. در همین دوره قیمت مسکن نیز 71درصد افزایش داشته که این میزان نیز بیش از بازده سرمایه‌گذاری در بورس است. تحلیلگران با توجه به افزایش نرخ تورم و چشم‌انداز‌های تورمی اعتقاد دارند که بازار سهام باید تا پایان سال‌جاری دست‌کم به میزان تورم افزایش یابد و عقب‌ماندگی خود را از سایر بازارها جبران کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید