• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189790
+
-

دیگر خودروی متعارف و غیرمتعارف نداریم

بیمه
دیگر خودروی متعارف و غیرمتعارف نداریم

به‌گفته مجید مشعلچی، قائم‌مقام بیمه مرکزی، درصورت تصویب لایحه‌ پیشنهادی وزارت اقتصاد به مجلس لفظ خودروی متعارف و نامتعارف در قانون فعلی تغییر می‌کند و بی‌اثر می‌شود‌. اصل ماجرا چیست؟ در سال‌های اخیر با رشد قیمت خودرو میزان پرداخت خسارت‌های مالی در تصادفات رانندگی به زیان‌دیدگان دردسرساز شده زیرا مبنای پرداخت خسارت بر مبنای دیه هر سال براساس قاعده خودروی متعارف صورت می‌گیرد. زیرا قانون بیمه شخص ثالث تأکید دارد که میزان خسارت پرداختی به هر خودروی تصادفی متعلق به زیان‌دیده متناظر با خوردویی است که قانونگذار آن را متعارف بداند. به این ترتیب هم‌اکنون که نرخ دیه در ماه‌های حرام 1.2میلیارد تومان است، قیمت خودروی متعارف معادل نصف دیه یعنی 600میلیون تومان است با این حساب اگر در تصادفی یک خودرو با قیمت بالاتر از 600میلیون تومان آسیب ببیند، شرکت‌های بیمه‌گر، خسارت را به میزان خودروی 600میلیون تومانی برآورد و پرداخت می‌کنند و راننده زیان‌دیده باید مابه‌التفاوت آن را خودش پرداخت کند. حالا بیمه مرکزی درصدد اصلاح قانون بیمه شخص ثالث برآمده و می‌خواهد با این تغییر، شرکت‌های بیمه‌گر را ملزم کند تا هزینه واقعی خسارت را به زیان‌دیدگان پرداخت کنند. حال اینکه اگر قانون فعلی تغییر نکند، اکثر خودروها ازجمله دناپلاس و پژو207 غیرمتعارف شناخته می‌شوند. قائم‌مقام بیمه مرکزی می‌گوید: در 2سال اخیر متأسفانه قیمت خودرو بسیار افزایشی شده است و به‌غیر از یک تا 2خودرو، ارزش مابقی خودرو‌ها بالای نصف دیه ماه حرام هستند و غیرمتعارف محسوب می‌شوند که به این ترتیب زیان‌دیدگان دچار آسیب بیشتری خواهند شد.
پیشنهاد بیمه مرکزی این است که شرکت‌های بیمه‌گر مکلف هستند تا سقف تعهد مالی خودشان را صرف‌نظر از متعارف بودن یا نبودن  خودرو  به مقصر حادثه ایفا کنند که این اصلاح بخش عمده‌ای از مشکلات را پوشش خواهد داد.
مشعلچی می‌گوید: لایحه پیشنهادی بیمه مرکزی به مجلس ارسال و در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد و قرار است بعد از تعطیلات عید فطر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید