• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189764
+
-

پدرخوانده تروریسم!

دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در عاملیت آمریکا برای ظهور داعش به اجماع فراحزبی رسیدند

گزارش 1
پدرخوانده تروریسم!

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شرایطی به نقش کشورش در ظهور گروه تروریستی داعش اذعان کرده که پیش از این، مقامات برجسته این کشور ازجمله ترامپ و هیلاری کلینتون به حمایت تمام قد واشنگتن از تروریسم اعتراف کرده بودند. «ما داعش را ایجاد و 2میلیون آواره را راهی اروپا کردیم و زمینه‌ساز بی‌ثباتی در آنجا شدیم.» این بخشی از سخنرانی اخیر «رابرت اف کندی» برادرزاده «جان اف کندی»، رئیس‌جمهور ترورشده آمریکاست که به‌طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرده است.
به‌گزارش اسپوتنیک، رابرت کندی در سخنرانی آغاز کمپین انتخاباتی خود با انتقاد از سیاست خارجی و داخلی دولت‌های پیشین آمریکا و در ادامه سریال اعترافات مقامات آمریکایی اذعان کرد که واشنگتن گروه تروریستی داعش را ایجاد کرد و پلیس این کشور نیز فاسد است.
  این نامزد جنجالی حزب دمکرات گفت:«ما تنها در جنگ عراق 8هزار میلیارد دلار خرج کردیم و 16هزار میلیارد دلار برای تعطیلی‌های کرونایی هزینه کردیم و در مجموع 24هزار میلیارد دلار خرج شد و هیچ حاصلی نداشت جز ویران شدن طبقه متوسط در آمریکا. ما باید به این وضعیت خاتمه دهیم. راهبرد ما همواره استفاده از تسلیحات نظامی برای نمایش قدرت بوده است؛ استفاده از ارتش برای نمایش قدرت در سراسر جهان. اما چینی‌ها کار متفاوتی کرده‌اند آنها یک فلسفه و راهبرد عمومی را اتخاذ کردند. چینی‌ها در حال گرفتن جای ما به‌عنوان شریک تجاری در اکثر کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هستند. برزیل همین اواخر از دلار به ارز چین روی آورد. عربستان نیز همین کار را کرد.» کندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنگ اوکراین گفته «دیپلماسی هرگز به‌صورت واقعی آزمایش نشده است. ما پیشنهاد خواهیم کرد که نیروها و موشک‌های هسته‌ای خود را از مرزهای روسیه خارج کنیم. این کار احتمالا باعث می‌شود روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. ما به این جنگ پایان خواهیم داد چون برای مردم آمریکا نفع ملی ندارد. این جنگ، روسیه را به چین نزدیک کرده است. این جنگ حاوی منافع ملی ما نیست و ممکن است که ما را به تبادل هسته‌ای با کشوری که سلاح اتمی بیشتری از ما دارد، بکشاند.»
این سیاستمدار آمریکایی تأکید کرد که «جنگ و خونریزی باید پایان یابد یا به حداقل برسد ولی دولت آمریکا اعلام کرده که یکی از اهداف ما دست‌کم تغییر رژیم ولادیمیر پوتین در روسیه است. این همان راهبردی است که در عراق صورت گرفت و هیچ کارکردی برای ما نداشت. یک‌چهارم آمریکایی‌ها شب‌ها گرسنه می‌خوابند، ۳۳هزار نظامی سابق آمریکایی بی‌خانمان‌ هستند و روزانه به‌طور متوسط ۲۳ نظامی سابق خودکشی می‌کنند.»

مبارزه آمریکا با تروریسم روی کاغذ!
این نخستین بار نیست که به نقش آمریکا در ظهور گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش اشاره شده است. «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه نیز سال گذشته در نشست روسای امنیت کشورهای مشترک‌المنافع در مسکو، گفته بود که آمریکا گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان و داعش را ایجاد کرده است و برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی‌اش از آنها استفاده می‌کند. پاتروشف گفته بود: «آمریکایی‌ها فقط به‌طور شفاهی با تروریسم می‌جنگند و نباید فراموش کنیم که گروه‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و طالبان، ساخته دست آمریکا هستند.»
«اردال شیمشک»، استاد تاریخ دانشگاه ییلدیریم بایزید آنکارا نیز پیش‌تر با اشاره به ارتباط میان گروه تروریستی داعش و آمریکا در وب‌سایت شبکه تی‌آر‌تی نوشته بود:«اسناد و تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد میان داعش و آمریکا شراکتی در کار است. »

کلینتون: القاعده را ما به‌وجود آوردیم
اما آنچه باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره نقش آمریکا در ظهور گروه تروریستی داعش بیش از پیش قوت بگیرد، بازنشر سخنان هیلاری کلینتون در مقام وزیر خارجه آمریکا در سال 2009 بود که در مقابل یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا ایراد شده بود. هیلاری کلینتون در این سخنرانی صراحتا به نقش آمریکا در ایجاد گروه‌های مسلح شبه‌نظامی در افغانستان و پیدایش گروه القاعده در این کشور اشاره کرد. او گفته بود:«گروهی که اکنون آمریکا با آن در حال جنگ است (القاعده) ۲۰ سال پیش با حمایت واشنگتن شکل گرفته است. ما نمی‌خواستیم شوروی بر آسیای میانه مسلط شود. پس تصمیم گرفتیم از طریق سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان و مجاهدین افغان با شوروی مبارزه کنیم...چه پیش آمد؟ میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کردیم و گفتیم فروپاشی شوروی ارزشش را داشت.»
دونالد ترامپ نیز در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، با اشاره به اظهارات هیلاری کلینتون، نامزد وقت دمکرات‌ها در انتخابات، گفته بود که دولت آمریکا علاوه بر دست داشتن در ظهور گروه‌هایی چون طالبان و القاعده در افغانستان در تشکیل گروه تروریستی داعش نیز دست داشته است. او به‌ویژه هیلاری کلینتون را بنیانگذار داعش خوانده و در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در میان حامیان جمهوری‌خواه در ایالت فلوریدا گفته بود:«آمریکا مؤسس داعش است و به داعش کمک مالی کرده است.»

مکث
رابرت کندی کیست؟

رابرت اف‌کندی جونیور، فعال 69ساله حزب دمکرات و عضو یکی از مشهورترین خانواده‌های سیاسی آمریکاست که چهارشنبه گذشته به‌طور رسمی کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024اعلام کرد. کندی، برادرزاده جان اف‌کندی، رئیس‌جمهور ترورشده آمریکا و پسر رابرت اف‌کندی، دادستان کل و سناتور ترورشده آمریکاست. او تألیف چند کتاب پرفروش را در کارنامه خود داشته و در برهه‌ای نیز در مسائلی محیط‌زیستی مانند آب پاک به وکالت مشغول بوده است. سی‌ان‌ان نوشته، رابرت جونیور آخرین فرد از خانواده کندی است که می‌خواهد به سیاست وارد شود. خواهر او، کاتلین از 1995 تا 2003 معاون فرماندار مریلند بود. برادرش جوزف از 1987 تا 1999 نماینده کنگره ماساچوست بود. برادر دیگرش کریس کندی نیز در سال 2018 خودش را کاندیدای فرمانداری ایلینویز کرد، که شکست خورد.

تحلیل
نقش غیرقابل انکار آمریکا در ظهور داعش


زاک بیوکمپ، ستون‌نویس وب‌سایت وکس :چه‌کسی را باید برای ظهور داعش در عراق و سوریه مقصر دانست؟ گرچه آمریکا همواره نقش‌اش را در ظهور گروه تروریستی داعش تکذیب می‌کند اما واقعیت این است که حمله این کشور به عراق در سال 2003 یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این گروه تروریستی بود. آمریکا با ادعای آزادی مردم عراق و مقابله با تسلیحات کشتار جمعی به عراق حمله  و آتش جنگ داخلی ‎و فرقه‌ای را در این کشور روشن کرد؛ شرایطی که زمینه را برای تقویت گروه‌های تروریستی به‌ویژه القاعده در عراق فراهم کرد. گروهی از کارشناسان اذعان می‌کنند که بدون تجاوز نظامی آمریکا، القاعده در عراق هرگز اینقدر قوی نمی‌شد و داعش هرگز در دل آن رشد نمی‌کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید