• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189761
+
-

استقبال فرانسوی‌ها از مکرون با میوه‌های گندیده

جهان‌نما
استقبال فرانسوی‌ها از مکرون با میوه‌های گندیده

کمتر از 3 روز پس از آنکه «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر خود به آلزاس در شرق فرانسه و هنگام بازدید از یک کارخانه نجاری مورد تمسخر معترضان قرار گرفت و هو شد، اعتراضات فرانسوی‌ها برای به تمسخر گرفتن طرح‌های جنجالی مکرون در شکل و شمایل دیگری دنبال شده است. مکرون در سفر خود به شرق فرانسه در اظهارنظری درباره اصلاحات بازنشستگی گفته بود: «هیچ‌کس دوست ندارد 2 سال بیشتر کار کند، اما دولت به‌کار خود ادامه خواهد داد.» این سخنان مکرون با سوت و فریادهای بلند تمسخرآمیز معترضان در محل سخنرانی او روبه‌رو شد. مکرون در تلاش است تا سیستم بازنشستگی فرانسه را دچار تغییراتی کند و سن بازنشستگی را از 62سال به 64سال افزایش دهد، اما طرح او با مخالفت‌ها و اعتراضات گسترده در شهرهای فرانسه طی 3‌ماه گذشته روبه‌رو شده است.
این در حالی است که سیستم بازنشستگی فرانسه همواره یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای روسای جمهور این کشور به شمار می‌رود. نخستین بار در دهه 1990، ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه اعلام کرد که درنظر دارد تغییراتی را در سن بازنشستگی ایجاد کند، اما این تصمیم او با اعتراضات و اعتصابات گسترده متوقف شد. پس از ژاک‌ شیراک، رئیس‌جمهور بعدی فرانسه یعنی نیکولاسارکوزی برنامه افزایش سن بازنشستگی را با وجود اعتصابات گسترده از 60سال به 62سال افزایش داد و اکنون مکرون تلاش دارد تا این سن بازنشستگی را به 64سال برساند.
روز یکشنبه نیز معترضان فرانسوی شیوه جدیدی را در اعتراض علیه دولت این کشور دنبال کردند و آنگونه که گاردین گزارش داده است، معترضان با به‌دست گرفتن وسایل آشپزخانه در خیابان، اقدام به انداختن میوه‌های گندیده روی پلکان ساختمان‌های دولتی پاریس کردند. یکی از معترضان زن در این اعتراضات درحالی‌که با قاشق فلزی به ماهیتابه می‌کوبید، درباره علت این اقدام خود به گاردین گفته است: «مکرون به حرف ما گوش نمی‌دهد، بنابراین ما هم به او گوش نمی‌دهیم. ما نه‌تنها به او گوش نمی‌دهیم، بلکه او را غرق در سروصدای اعتراضی خواهیم کرد.» براساس گزارش گاردین، پلیس فرانسه در شهر گنگ واقع در جنوب فرانسه، تعدادی از قابلمه‌های معترضان را مصادره کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید