• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189714
+
-

درست انتخاب کنیم

تصورکنید قرار است رویدادی پزشکی برگزار شود و از بین متخصصان مغز و اعصاب کشور، بهترین آنان انتخاب شوند. برای انتخاب چند راه‌حل وجود دارد. اول اینکه با نظر یک هیأت متخصص پزشکی، نام 100 پزشک برتر اعلام و در یک همه‌پرسی از مردم خواسته شود به یکی از این 100نفر رأی داده و بهترین پزشکان را انتخاب کنند.این یک روش است که مشارکت همه مردم را به شکل مستقیم در پی دارد اما، ضریب خطای بالایی دارد. چرا که نظام مسائل مردم با هم متفاوت است و ممکن است هر کس براساس معیارهای کاملا شخصی رأی دهد؛ مثلا برای یک رای‌دهنده، تحصیل در خارج کشور مهم باشد، دیگری سن و تجربه، فرد دیگر چهره و یکی هم به‌دلیل تعصبات قومی و قبیله‌ای رأی دهد. پس به واسطه معیارهای مختلفی که در فکر و نظر مردم وجود دارد این رأی‌گیری می‌تواند از ضریب خطای بالایی برخوردار باشد.
روش دوم این است که در یک فرایند پلکانی؛ ابتدا انتخابات‌هایی در سطح شهر و روستا برگزار و بهترین متخصصان منطقه از سوی مردم انتخاب شوند. در گام بعدی مثلا از بین 20متخصص انتخاب شده در هر استان دوباره انتخاباتی برگزار و 10نفر به مرحله کشوری راه پیدا کنند. اکنون از هر استان 10پزشک خبره به این رویداد علمی دعوت شده و یک جمع نزدیک به 300نفره از بهترین پزشکان کشور دور هم جمع می‌شوند. قرار است در این مرحله با احاطه به معیارهای مهم و مختلفی همچون دانش، تجربه و مسئولیت‌پذیری، یک نفر را به‌عنوان بهترین متخصص کشور انتخاب کنند.
طبیعتا در روش دوم، انتخاب‌ها دقیق‌تر است. در ماجرای قیل و قال‌های عجیب این چند روز هم که پس از سخنان رهبر انقلاب در مورد رفراندوم صورت گرفته موضوع به همین روشنی است. قبل از هر چیز لطفا یک‌بار دیگر با دقت صحبت‌های رهبری را بدون جهت‌گیری بخوانید. ایشان می‌فرمایند: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد؟ توی مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، حرف می‌شود زد، از همه‌طرف اصلاً یک کشور را برای یک مسئله، 6 ماه، درگیر بحث و جدل و گفت‌وگو و دوقطبی‌سازی می‌کنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود.» بله. مسئله روشن است. مردم در مسائل بسیار سخت و پیچیده و تخصصی کشورداری تخصص ندارند و نمی‌توانند در مورد این مسائل اساسی نظر دقیق و تخصصی دهند. لازم است عده‌ای از متخصصان در مجلس، در خبرگان، در شورای نگهبان، در شوراهای شهر و ... دور هم جمع شده، فراکسیون‌های تخصصی تشکیل داده و با مطالعه و مشورت و دقت نظر در مورد موضوعات مهم کشور به جمع بندی رسیده و تصمیم‌گیری کنند. اینجاست که اهمیت حضور مردم در انتخابات‌های مختلف و مشارکت بالای آنها اهمیت پیدا می‌کند. اینجاست که مردم باید به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی به بهترین فرد رای دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید