• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189394
+
-

سازمان ملل «روز نکبت» را به رسمیت خواهد شناخت

جهان‌نما
سازمان ملل «روز نکبت» را به رسمیت خواهد شناخت

سازمان ملل برای نخستین بار قرار است «روز نکبت» را که یادآور آوارگی صدها هزار فلسطینی از خانه و مزارع خود در سال 1948و تاسیس رژیم صهیونیستی است، به رسمیت بشناسد. خبرگزاری فلسطینی وفا به نقل از محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تعامل با سازمان ملل در این موضوع را تأیید کرده و گفته است: «به رسمیت شناختن روز نکبت در سازمان ملل در راس اولویت‌های رام‌الله بوده است.» عباس همچنین خواستار روایت تراژدی آوارگی مردم فلسطین برای مقابله با دروغ‌ها و روایت‌های نادرست تاریخی و تحریف حقایق و واقعیت‌های مربوط به فلسطینی‌ها شد و تأکید کرد که برگزاری گرامیداشت مراسم روز نکبت در سازمان ملل با هدف جلوگیری از تخریب تاریخ فلسطین پیگیری شده است.
سالگرد روز نکبت هر ساله توسط فلسطینی‌ها در 15می ‌یعنی حدود یک‌ماه دیگر به مناسبت یادبود اخراج فلسطینی‌ها برگزار می‌شود. وجه تسمیه کلمه «نکبت» در عربی که به‌معنای فاجعه و مصیبت است، خود گویای احساس و دیدگاه مردم فلسطین نسبت به سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی است. منابع تاریخی گفته‌اند که این روز مصادف با اخراج اجباری ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمینشان است که این تعداد در آن زمان دو سوم جمعیت کشور فلسطین را تشکیل می‌داد. طبق گزارش الجزیره، نیروهای رژیم صهیونیستی تا زمان تاسیس این رژیم در روز نکبت، بیش از ۷۸ درصد از سرزمین‌های تاریخی فلسطین را تصرف، حدود ۵۳۰ روستا و شهر را پاکسازی نژادی و ویران کردند و حدود ۱۵ هزار فلسطینی را در یک سلسله جنایات گسترده ازجمله در بیش از ۷۰ مورد قتل عام گسترده، به شهادت رساندند.
همچنین پس از روز نکبت، میلیون‌ها فلسطینی یا در داخل سرزمین‌های خود آواره شدند و یا مجبور به فرار به کشورهای همسایه و زندگی در کمپ‌های آوارگان شدند. جوامع فلسطینی تقریباً در تمام کشورهای عربی در اردوگاه‌های آوارگان شکل گرفتند. حنیده غانم، یک کارشناس فلسطینی به الجزیره گفته است: «هیچ خانواده فلسطینی نیست که تحت‌تأثیر نکبت قرار نگرفته باشد. متأسفانه ما در حال انتقال آسیب بین نسلی به فرزندانمان هستیم.» وی به بی‌عدالتی شدید در حق فلسطینیان اشاره کرد و گفت: «این بی‌عدالتی مداوم است که یهودیان از هر کجا می‌توانند بیایند و در فلسطین زندگی کنند، درحالی‌که آوارگان فلسطینی حتی نمی‌توانند به آنجا بروند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید