• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189247
+
-

سربازان حیا؛ مروجان حجاب

شهروندان ایرانی، پویش‌های خودجوش‌ برای ترویج حجاب و عفاف راه‌ انداخته‌اند

گزارش
سربازان حیا؛ مروجان حجاب

گروه جامعه

طرح برخورد با کشف حجاب در حالی از تاریخ 26فروردین‌ماه در کشور آغاز شده که مروجین حجاب از حدود چند‌ماه پیش فعالیت‌های داوطلبانه خود را برای اجرایی‌شدن چنین طرحی در شهر و محله خود آغاز کرده بودند؛ داوطلبانی که عاشقانه و آرام کوشیدند با ترویج فرهنگ حجاب و دعوت از بی‌حجابان، آنها را به رعایت حجاب سوق دهند؛ طوری که نه خدشه‌ای به دین وارد شود، نه افراد را به جبهه‌گیری در برابر این موضوع وادار کنند. یکی از حرکت‌های مردمی ‌در حمایت از این طرح ساخت کلیپی با مضمون «از شنبه قراره اتفاقات مهمی بیفته» است.
در این کلیپ همه موافقان اجرای طرح برخورد با کشف حجاب از دلایل ضرورت اجرای این طرح حرف می‌زنند و به انتهای کلیپ اضافه می‌کنند. این کلیپ در فضای مجازی حسابی در حال چرخش است و بازخوردهای زیادی را متوجه خود
کرده است.

دختران انقلاب تهران
در کنار این حرکت‌های مردمی در فضای مجازی، در فضای حقیقی هم مدت‌هاست که حامیان حجاب و عفاف با راه‌اندازی پویش‌ها و اجرای برنامه‌های ویژه‌ای، به ترویج این موضوع در جامعه پرداخته‌اند. موکب دختران انقلاب یکی از‌ این حرکت‌های داوطلبانه در ترویج حجاب بود که هم در تهران شاهد فعالیت‌شان بودیم، هم در داراب. موکب‌های دختران انقلاب در تهران از دی‌ماه کار خود را در میادین اصلی این شهر آغاز کردند و کم‌کم به محفل جذب دختران کم‌حجاب تبدیل شدند. روش کارشان گفت‌وگوی محترمانه با افراد کم‌حجاب بود. شعارشان هم این بود: «به میدان آمدیم تا با دختران‌مان در مورد حجاب و عفاف صحبت کنیم». گپ‌های دوستانه و صمیمی این گروه با دختران کم‌حجاب اینقدر برای هر دو طرف دلچسب و جذاب بود که باعث شد خیلی از افراد کم‌حجاب به سمت داشتن حجاب برتر بروند.

 دختران انقلاب داراب
در داراب هم دختران انقلاب به مروجان خودجوش عفاف و حجاب مشهورند؛ دختران انقلاب داراب، یا همان حافظان امنیت دختران و حافظان و مروجان حجاب. آنها در زمانه‌ای که گروه‌هایی منافع شخصی خود را در بی‌حجابی دختر ایرانی می‌دانند، برای احیای پاکی و عفت گرد هم آمده و با هم هم‌پیمان شدند. البته سکان این حرکت مردمی در دست بانوی مبلغه‌ای است به نام سمیرا بهروز؛ که می‌گوید همین دخترانی که امروز به نام دختران انقلاب داراب مشهورند، متشکل از 300نوجوان دانش‌آموز از مدارس شهرستان داراب با سلایق و رفتارهای متفاوت هستند که قبل از پیوستن به این پویش حجابشان با آنچه امروز بر سر دارند، متفاوت بود. دختران انقلاب داراب حالا مانند شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته هر روز بر تعداد شبکه خود می‌افزایند آن‌هم با دعوت و جذب دختران هم سن و سال خود به این شبکه.

تذکر لسانی به کم‌حجابان
بعد از اینکه بحث‌ها درباره ضرورت ترویج و تبلیغ حجاب در کشور حسابی بالا گرفت، عده‌ای هم آمدند و به‌صورت خودجوش داوطلب تذکر لسانی به بدحجابان شدند؛ از مشهد و تهران گرفته تا دزفول و اصفهان و... این پویش ریشه دواند. در دزفول 400داوطلب با تذکر لسانی، کم‌حجابان و بدحجابان را به رعایت حجاب دعوت می‌کنند. در کردستان هم داوطلبان تذکر لسانی به افراد بی‌حجاب با پوشیدن کاورهایی که روی آن درج شده است «گروه تذکر لسانی» در سطح معابر شهر حاضر شده و نسبت به تذکر به افراد بی‌حجاب و کم‌حجاب اقدام می‌کنند. در مشهد مقدس هم پویش تذکر لسانی با جدیت از سوی حامیان ترویج حجاب دنبال می‌شود. واکنش اغلب مردم ‌به تذکرهای لسانی داوطلبان این پویش مثبت بوده است البته عمر این پویش در مشهد به 3سال پیش بر‌می‌گردد اما امسال با جدیت بیشتری امور خود را دنبال می‌کند.

استقبال از مسافران قشم با دعوت به رعایت حجاب
یکی از اقدامات داوطلبانه و خودجوشی که در حمایت از بحث حجاب، آن هم در استان‌های جنوبی کشور اتفاق افتاد، استقبال از مسافران نوروزی با دعوت به رعایت حجاب توسط داوطلبان مردمی حامی حجاب در قشم بود. این داوطلبان با ایستادن در ورودی قشم، هم به استقبال از مسافران نوروزی رفتند، هم با زبانی مسالمت‌آمیز و آرام افراد کم‌حجاب را به رعایت حجاب دعوت کردند؛ حرکتی که به اعتقاد خیلی از فعالان دینی و مذهبی قشم موجب سلامت فرهنگی سفرهای نوروزی در قشم شد. در لرستان هم عده‌ای با توزیع روسری‌های سنتی محلی این منطقه به نام گلونی به گردشگران کم‌حجاب و بی‌حجاب حاضر در قلعه فلک‌الافلاک، آنها را با خاطره‌ای خوش به رعایت حجاب دعوت می‌کردند. تصویر این کار زیبا و ارزنده در شبکه‌های مجازی حسابی پربازدید بود.

پویش دختران مهدوی ری
در ری اما دختران کم سن و سال طرفدار حجاب و عفاف برای حراست از این مهم پا به میدان گذاشته‌اند و با تشکیل پویشی به نام دختران مهدوی ری، با زبان خودشان از هم و سن و سال‌هایشان دعوت به رعایت حجاب می‌کنند. این بچه‌ها هر سه‌شنبه‌ ویژه‌برنامه‌های فرهنگی با موضوع حجاب برگزار می‌کنند و با دعوت از دوستان‌شان از آنها می‌خواهند که در این مسیر همراه‌شان شوند. البته یکی دیگر از کارهای جالب این گروه از دختران جنوب شهر تهران اهدای هدیه و گل به کسانی است که با رعایت حجاب و عفاف در مراسم مختلف حاضر می‌شوند.

 کسبه و بازاری‌ها هم به میدان آمدند
حامیان حجاب و عفاف در میان بازاری‌های شهرهای مختلف هم حسابی تعدادشان زیاد است. خیلی از این افراد می‌کوشند با روش‌های مختلف افراد کم‌حجاب را به سمت و سوی رعایت حجاب اسلامی سوق دهند. حاج‌علی در خیابان نواب تهران، با فروش محصولات حجاب و عفاف خود به قیمت ارزان و با شرایط ویژه به‌صورت داوطلبانه در این مسیر گام برداشته و تلاش می‌کند با ارائه این امتیازها افراد را به استفاده از حجاب  برتر دعوت کند.
خودش معتقد است در حال حاضر قیمت چادر و مانتوهای مناسب بسیار گران‌تر از لباس افراد کم حجاب است و خود این عامل باعث شده تا خیلی از افراد به‌خاطر نداشتن توان خرید بی‌خیال چادر شوند. در قم هم یکی از بازاریان خیلی محترمانه بنری را در مقابل واحد کسب خود نصب کرده و از کم‌حجابان خواسته با رعایت حجاب به حقوق او به‌عنوان یک شهروند احترام بگذارند. این کاسب قمی که احترام ویژه‌ای برای زنان محجبه قائل است، حاضر است از سود خود صرف‌نظر کند، اما با افرادی که حق خداوند را رعایت نمی‌کنند، معامله نکند و همواره با احترام از بانوان درخواست می‌کند که برای خرید از این مغازه حجاب را رعایت کنند، سپس مشغول خرید شوند.

 دعوت به حجاب با اهدای گل
اهالی شهر قدس در استان تهران هم با زبان دوستی و مودت سعی می‌کنند کم‌حجابان و بی‌حجابان را به رعایت حجاب دعوت کنند؛ چراکه به اعتقاد مهدپور، مسئول گروه جهادی شهید زین‌الدین، دعوت به معروف نباید با تلخی و خشونت باشد. این گروه مردمی با برگزاری مراسم ویژه در پارک‌ها و جلب مشارکت خیرین نسبت به اهدای چادر به افراد اقدام و سعی می‌کنند حس خوب چادری‌شدن را به افراد انتقال دهند؛ به‌طوری‌که چادر دیگر انتخاب اول آنها به‌عنوان پوشش اسلامی باشد.

 طرح‌های جالب یزدی‌ها
از جمله طرح‌ها و پویش‌های دیگری که در این زمینه انجام گرفته، 2طرح مودت و محبت و چهارشنبه‌های طلایی و پاتوق دختران در شهر یزد است. این طرح بعد از بررسی آیات و روایات و سیره اهل‌بیت به‌مدت 2سال است که در حال اجراست و با بازخوردهای عالی مواجه بوده‌. به‌گفته مجریانش، در این 2سال حتی یک‌بار هم با واکنش بد یا توهینی مواجه نشده‌اند. زهرا سادات‌حسینی، مسئول طرح مودت، محبت و طرح چهارشنبه‌های طلایی و پاتوق دختران علت این موفقیت را شیوه ارتباط‌گیری می‌داند و معتقد است: «در ارتباط‌گیری به موقعیت و چهره و رفتارشان توجه می‌کنیم و جلو می‌رویم؛ ما در این زمینه مخاطب‌شناسی داریم و عموما در آغاز ارتباط با لحن خوش و با دادن یک هدیه مثل دادن پرچم حرم امام حسین(ع) شروع به ارتباط‌گیری می‌کنیم و بعد از برقراری فضای احساسی با مخاطب در مورد حجاب وارد گفت‌وگو می‌شویم». آنها در ارتباط با نوجوان‌ها مراقب هستند که لحن گفتارشان ایجاد دلخوری نکند و از شیوه‌های نادرست‌ پرهیز می‌کنند.
به‌گفته او، این طرح‌ها در 16استان به‌طور همزمان اجرا می‌شود: «ما به‌مدت 3سال است که در کافه‌هایی تحت عنوان‌‌ کافه هنر، کتاب، دلانه، کافه بازی و کودک که متناسب با علایق دختر‌خانم‌ها و دغدغه‌ها و موضوعات و بحث‌های زنان هستند، در پارک و کافه‌ها و فضای باز فعالیت داریم.»

مکث
حمایت از تولید‌کنندگان محصولات حجاب

در میان گروه‌های مردمی که در حوزه ترویج حجاب فعالیت می‌کنند، نقش تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف یک نقش بی‌بدیل است؛ موضوعی که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم بر تقویت این نقش تأکید کرده و معتقد است باید با تقویت فعالان این بخش، زمینه تولید محصولات باکیفیت و ارزان را برای مردم فراهم کنیم. خزعلی با بیان اینکه اکثر فعالان حوزه تولید محصولات حجاب را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و حمایت از این تولید‌کنندگان باید در دستور کار دولت بگیرد، گفت:«‌بسیاری از تولیدکنندگان، سرپرست خانوار هستند که در وضعیت عادی جز فضای نمایشگاه‌ها نمی‌توانند کالاهای خود را به خوبی ارائه کنند.»
به‌گفته خزعلی برای کاهش قیمت محصولات حجاب باید این محصولات جزو کالاهای فرهنگی قرار گیرد؛ طرحی که تولیدکنندگان حجاب برای قرار گرفتن این محصولات در زمره کالاهای فرهنگی به مجلس ارائه کرده‌اند هنوز به مرحله تصویب نرسیده است و تا وقتی که طرح به تصویب نرسد و قانونی نشود، هیچ قولی نمی‌شود داد، اما در مجموع باید از تولیدی‌هایی که در زمینه چادر، مانتو و لباس‌های عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند، پشتیبانی شود.
ارائه وام‌هایی به تولیدکنندگان محصولات حجاب راهکار دیگر خزعلی در حمایت از گروه‌های مردمی تولید‌کننده محصولات حجاب است:«‌ دولت باید از جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز و فراهم کردن بازار فروش از تولیدکنندگان محصولات حجاب پشتیبانی کند؛ همچنین دولت می‌تواند با تسریع حمایت از آنها امکان افزایش تولیدات و کاهش قیمت‌ها را فراهم کند و ما به‌دنبال تحقق این امور هستیم.»
خزعلی می‌گوید قرار شد ارتباط تنگاتنگی بین تولیدکنندگان محصولات حجاب با کارگروه عفاف و حجاب معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده برقرار شود و ما کارگروه عفاف و حجاب معاونت را به این تولیدکنندگان متصل کردیم تا بتوانند به‌صورت مستمر در تماس باشند و برخی از طرح‌ها و ایده‌های این تولیدکنندگان را دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید