• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189184
+
-

واگذاری ون‌ها صحت ندارد

همشهری موضوع خروج 3دستگاه ون از سامانه جانبازان و معلولان را پیگیری کرده است

گزارش
واگذاری ون‌ها صحت ندارد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

«ون‌هایی که با هدف خدمت‌رسانی به شهروندان معلول و جانباز وارد سامانه معلولان و جانبازان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شده بودند، اکنون چرا شهرداری تعدادی از آنها را به سایر مراکز واگذار کرده است؟»شایعه‌ای که چند روز گذشته در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها پیچید. اوایل اردیبهشت سال گذشته بود که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مراسم رونمایی از 20دستگاه ون مناسب‌سازی‌ شده ویژه سامانه معلولان و جانبازان برگزار شد و ون‌ها در اختیار سامانه قرار گرفتند. اقدامی که چون نور امید در دل شهروندان معلول تابید و آنها را به بهبود ارائه خدمات در سفرهای درون‌شهری امیدوارتر کرد. در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی‌بر خروج 3دستگاه ون جدید از سامانه و واگذاری آنها به سایر مراکز(بازرسی شرکت واحد یک دستگاه و یک‌ مؤسسه خصوصی در زعفرانیه 2دستگاه) واکنش‌هایی از سوی معلولان و جانبازان داشت و سبب اعتراض آنها نسبت به کاهش تعداد ون‌ها به 17دستگاه شد. انتشار این خبر با تیترهایی چون بی‌تعهدی شهرداری در قبال معلولان، تلاش شهرداری برای انزوای 17هزار معلول و جانباز تهرانی و بی‌توجهی شهرداری در حمایت از حقوق معلولان، تشویش اذهان عمومی را در پی داشت و همین امر سبب شد تا عملکردهای مدیریت شهری در حوزه احقاق حقوق معلولان و جانبازان با علامت سؤال بزرگی مواجه شود. اقداماتی چون مناسب‌سازی‌ معابر، مناسب‌سازی‌ رمپ‌ها و ورودی ایستگاه‌های خطوط اتوبوس‌های تندرو، اعلام هوشمند نام ایستگاه‌ها در داخل اتوبوس، نصب راهنمای روشندلان در خطوط اتوبوس‌های تندرو و... همگی در راستای خدمت‌رسانی به معلولان و جانبازان و احقاق حقوق آنها بوده است. بنابراین چطور صرف یک خبر که پیوست پیگیری و پاسخ مدیران شهری را ندارد می‌تواند ملاک قضاوت عملکرد شهرداری تهران در راستای حمایت از حقوق شهروندان معلول و جانباز قرار گیرد! جوسازی‌هایی که به یک فرصت طلایی برای رسانه‌های بیگانه تبدیل می‌شود و بلافاصله با بازتاب‌های گسترده در شبکه‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا با مخدوش کردن چهره مدیران شهری، شهروندان را نسبت به آنها بدگمان کنند.

تامین 20دستگاه ون بعد از 7سال
 مدیران شهری در ادوار گذشته تلاش‌هایی کردند و در نهایت سال91 سامانه معلولان و جانبازان(شماره 6305) راه‌اندازی شد تا خدمت‌رسانی به این اقشار به‌صورت متمرکز انجام و دسترسی برابر برای معلولان و جانبازان فراهم شود. این سامانه با 74دستگاه اتوبوس و 62دستگاه ون مناسب‌سازی‌شده، خدمت‌رسانی به حدود 3هزار  و 750مشترک را آغاز کرد. با گذشت حدود یک‌دهه ناوگان این سامانه دچار فرسودگی شده‌اند و اتوبوس‌های سامانه به 20دستگاه کاهش یافته‌اند؛ بنابراین تقویت و نوسازی ناوگان سامانه معلولان و جانبازان در دوره جدید مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت. برای تحقق این رویکرد شهرداری تهران مصوبه شورای چهارم را مبنی‌بر تامین 60دستگاه ون مناسب‌سازی‌‌شده برای این سامانه که حدود 7سال فراموش شده بود را پیگیری کرد. در نهایت اوایل سال گذشته 20دستگاه ون تامین و در اختیار سامانه جانبازان و معلولان قرار گرفت. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری تهران قصد دارد از قرارداد تامین 630دستگاه ون تاکسی سهمی به سامانه جانبازان و معلولان اختصاص دهد تا دامنه خدمت‌رسانی گسترده شود. چراکه شهرداری تهران برای امسال افزایش مشترکان سامانه جانبازان و معلولان تا 4هزار و 200نفر را هدف‌گذاری کرده است.

ون‌ها در سامانه هستند
در پی انتشار گسترده خبر کاهش ون‌های سامانه جانبازان و معلولان، مشترکان این سامانه و مدیر کمپین جامعه معلولان خواستار بازگرداندن آنها شدند. همشهری این موضوع را پیگیری کرده و در نهایت مشخص شد شهرداری هیچ ناوگانی را از سامانه جانبازان و معلولان به سایر مراکز واگذار نکرده است. موضوع از این قرار است که سامانه جانبازان و معلولان با بیش از 100مرکز و نهاد و سازمان و مؤسسه و... در ارتباط است و در راستای خدمت‌رسانی به جانبازان و معلولان با آنها همکاری می‌کند. بنابراین استفاده از این 3دستگاه ون در راستای همین خدمت‌رسانی بوده و موضوع واگذاری صحت ندارد و اکنون 20دستگاه ون جدید که توسط شهرداری در این دوره تامین شده در سامانه جانبازان و معلولان هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید