• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189053
+
-

اقتصاد دریا از نگاه نمایندگان

موتور حرکت اقتصاد

محمد آشوری، نماینده استان هرمزگان:
اقتصاد دریا می‌تواند محرک توسعه کشور باشد؛ به شرطی که دولت با توجه به مرزنشینان، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و از ظرفیت‌های دریا به شکل واقعی‌تری بهره بگیرد. اقتصاد دریا که 4دهه نسبت به آن غفلت شده بود، اکنون در کانون توجه قرار گرفته و دولت می‌تواند با تمرکز بر این بخش، ضمن صیانت از سهم ایران در اقتصاد خلیج‌فارس و دریای عمان، در حوزه‌های مهمی همچون بانکرینگ سوخت، ترانزیت، توسعه شیلات و آبزی‌پروری در قفس، توسعه کشت‌های جلبکی و گردشگری خلیج‌فارس، عملا درآمدزایی بالایی از این محل داشته باشد و برنامه‌های دستگاه‌ها برای تحقق این سهم مهم نباید با کندی و حرکت لاک‌پشتی باشد، بلکه باید به سرعت در این زمینه‌ها ورود کرد و از منافع آن برای پیشرفت کشور بهره ‌برد.

به قوانین کارآمد نیاز داریم

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی:
اقتصاد دریامحور دربرگیرنده جنبه‌های مختلفی است و برای توسعه اقتصاد آن به وضع قوانین کاربردی توسط مجلس نیاز دارد. قطعاً مجلس در فرایند تصمیم‌گیری برای بودجه سال آینده کشور و همچنین برنامه توسعه هفتم به موضوع اقتصاد دریامحور و همچنین تسهیل در شکوفایی اقتصادی منطقه با محوریت انرژی، توجه ویژه‌ای خواهد داشت. در خوزستان مجموعه‌های بندری مختلفی وجود دارد که زیرساخت‌های آنها باید با جدیت بیشتری در مسیر رشد اقتصادی کشور قرار گیرند. در این رابطه، فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس مطالعات کارشناسی و اطلاعات شفافی را در اختیار دارد که با انجام همگرایی‌های لازم بین این اطلاعات و مشکلات شناسایی شده، برنامه مطلوبی برای توسعه منطقه در بخش بنادر و همچنین حوزه انرژی با محوریت پتروشیمی تدوین خواهد شد. کاهش نرخ بیکاری، ارتقای زیرساخت‌ها و بهره‌وری در انجام امور تجاری به‌خصوص در زمینه اقتصاد دریامحور ازجمله انتظاراتی است که فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس از تدوین برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دارد.

ظرفیت‌های خوزستان را دریابیم

حبیب آقاجری، نماینده ماهشهر:
همجواری مجتمع بندری امام خمینی(ره) با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، مزیت بسیار قابل‌توجهی برای تحقق اقتصاد دریامحور و همچنین پیشبرد چشم‌اندازهای کشور در حوزه اقتصاد انرژی است. افزون بر اینکه مجموعه بنادر خوزستان در توسعه تجارت خارجی کشور نقش تأثیرگذاری دارند که با توجه به توانمندی‌های این بنادر امکان افزایش سهم ایران در حمل کالاهای ترانزیتی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

اقتصاد دریا در برنامه هفتم

رحمت‌الله فیروزی، نماینده نطنز و بادرود:
دولت در برنامه هفتم توسعه باید به «حمل‌ونقل دریایی» و «اقتصاد دریامحور» توجه جدی داشته باشد. تمامی شقوق حمل‌ونقل اعم از دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای از اهمیت بسیار بالایی برای توسعه اقتصاد کشور برخوردار هستند و در این بین با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده دریایی و بندری کشور، توجه جدی به حمل‌ونقل دریایی در برنامه هفتم توسعه کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حمل‌ونقل دریایی می‌تواند بخش زیادی از اقتصاد کشور را راهبری و هدایت کند و از اهمیت بسیار زیادی برای اقتصاد ایران برخوردار است که متأسفانه طی سالیان گذشته در مورد آن غفلت کرده‌ایم. به‌نظرم باید نیازها و مشکلات حمل‌ونقل دریایی کشور به‌عنوان یکی از ارکان اساسی حوزه حمل‌ونقل احصا شود و اگر بخواهیم وضعیت اقتصاد ایران را بهبود بخشیم چاره‌ای جز توسعه حمل‌ونقل دریایی و ارتقای این حوزه نداریم. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولیان حوزه حمل‌ونقل و به‌ویژه حمل‌ونقل دریایی باید نیازهای مادی و غیرمادی این بخش را برای دولت تشریح کنند و اقناع‌سازی‌ لازم را انجام دهند و به‌طور حتم مجلس در راستای توسعه حمل‌ونقل دریایی و نگاه ویژه به این بخش در برنامه هفتم توسعه در کنار دولت و سازمان بنادر خواهد بود و تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا شاهد دگرگونی وضعیت حمل‌ونقل دریایی و توسعه اقتصاد دریامحور باشیم.

دریا؛ نعمتی برای ایران

منصور آرامی، نماینده استان هرمزگان:
موضوع توسعه اقتصاد دریامحور، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیرنفتی همواره مورد تأکید جدی رهبر معظم انقلاب است و نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی از نخستین نهادها و سازمان‌هایی هستند که موضوع اقتصاد دریا را با جدیت دنبال کردند و در سال‌های اخیر مسئله سواحل و گردشگری دریایی و موضوعات پیرامونی آن از سوی سازمان بنادر نیز مورد توجه قرار گرفته است. با درنظر گرفتن حدود 5هزار و 800کیلومتر ساحل و ۲۰۰هزار کیلومترمربع پهنه آبی کشور، دریا برای کشور یک نعمت است و اقتصاد آن حتی بر استان‌های مرکزی تأثیرگذار است. در راستای توسعه و پویایی اقتصاد دریامحور و بهره‌گیری بهتر از سایر ظرفیت‌های دریایی، مجلس این آمادگی را دارد که از تمامی ظرفیت‌های قانونگذاری و نظارتی خود استفاده کند. از سوی دیگر تمامی مسئولان در سازمان بنادر، دولت و مدیران محلی تأکید دارند براساس مطالبات مردمی یک اسکله گردشگری و مکانی برای پهلوگیری شناورهای کوچک در این منطقه احداث شود؛ چراکه مشارکت بین مردم و ارگان‌های دریایی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه عمرانی و زیرساخت‌های بندری در این منطقه را فراهم کند و برای احداث این ظرفیت دریایی، خود مردم از ابتدا پای کار هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید