• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188844
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5xEr
+
-

تولید موتورسیکلت 2برابر شد

تیراژ تولید موتورسیکلت با رشد 100درصدی از مرز 400هزار دستگاه فراتر رفت

گزارش
تولید موتورسیکلت 2برابر شد

فرخنده رفایی- روزنامه‌نگار

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، برنامه‌های این وزارتخانه در کیفی‌سازی و افزایش تولید موتورسیکلت را تشریح کرد. منوچهر منطقی در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به 2برابرشدن میزان تولید موتورسیکلت در سال1401، هدفگذاری وزارت صنعت در سال جدید را ایجاد مزیت در بازارهای هدف صادرات موتورسیکلت عنوان کرد. وی افزود: با توجه به رشد بسیار خوب تولید موتورسیکلت در سال گذشته 2برنامه را در این زمینه در دست اجرا داریم که یکی از آنها، رفتن به سمت تیراژهای اقتصادی است. منطقی، دیگر برنامه دولت در این حوزه را رشد سهم بومی‌سازی از تولید عنوان کرد و افزود: ما هنوز در زمینه ساخت موتورسیکلت مزیتی نداریم اما در صورت تحقق 2 هدف افزایش تیراژ و رشد بومی‌سازی علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی می‌توانیم در بعضی از بازارهای هدف، مزیت صادراتی داشته باشیم.

  صنعتی‌سازی تولید موتورسیکلت
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت با اشاره به برنامه‌های امسال این وزارتخانه در 4 بخش خودروهای تجاری، خودروهای سواری، خودروهای برقی و موتورسیکلت که به موازات هم درحال پیشرفت است، برنامه‌های حوزه موتورسیکلت را در سال‌جاری پررنگ‌تر از بخش‌های دیگر دانست و بر ضرورت صنعتی‌شدن تولید این وسیله نقلیه پرمصرف تأکید کرد. منطقی افزود: تولید موتورسیکلت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما تولیدکنندگان عمدتا به‌صورت کارخانه‌ای کار کرده‌ و مونتاژ ‌کننده بوده‌اند. وی با تأکید بر ضرورت صنعتی و دانش‌بنیان شدن تولید در این حوزه، افزود: در سال‌های اخیر دانش‌بنیان‌ها به‌سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی رفته‌اند و محصولات برقی که بیرون آمده عمدتا حاصل کار دانش‌بنیان‌ها است. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان این حوزه، نیم‌نگاهی هم به دانش‌بنیان شدن داشته باشند و می‌توانیم بگوییم سال آینده، تولیدکنندگان ماکه قبلا کارخانه‌ای و مونتاژکننده بودند، عمدتا به‌سوی صنعتی و دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کنند.

  گرانی ماشین، رونق موتورسیکلت
آمار استفاده از موتورسیکلت طی سال‌های اخیر از یک‌‌سو با افزایش شدید قیمت خودرو و از سوی دیگر به‌واسطه حجم بالای ترافیک در شهرهای بزرگ، افزایشی بوده است. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به تازگی اعلام کرده که در سال گذشته 60 تا 70درصد متقاضیان خودرو به خرید موتورسیکلت روی آورده‌اند که دلیل این امر، افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان بوده است. به‌گفته بهمن ضیاءمقدم، تسریع در جابه‌جایی‌های شهری و همچنین خرید به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای را از دیگر دلایل افزایش خرید موتورسیکلت دانست و ابراز امیدواری کرد که کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده امسال نیز بتوانند معادل سال گذشته تولید داشته باشند.

  عمق داخلی‌سازی‌، 65درصد
به‌گفته تولید‌کنندگان موتورسیکلت، عمق ساخت داخلی این وسیله نقلیه پرمصرف در سال‌های اخیر افزایش یافته که این ارتقاء عمق ساخت داخل و دستیابی به پلتفرم مشترک بومی درخصوص مدل‌های پرفروش، راه‌حلی مؤثر برای افزایش تولید، کاهش ارزبری، کنترل قیمت و رشد دانش فنی طراحی بوده است. گفته می‌شود، عمق ساخت داخل در این بخش به 60 تا 65درصد ارتقاء یافته و در کنار داخلی‌سازی‌ موتورسیکلت‌های پرمصرف، با داخلی‌سازی موتورسیکلت‌های برقی طی 5سال اخیر، اکنون قطعاتی مانند موتور، باتری و کامپیوتر در داخل کشور تولید می‌شود.

  مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی
با وجود گرایش برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی به ساخت موتورهای برقی، به‌گفته دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، این موتورها در مجموع کمتر از 5درصد تولیدات را تشکیل می‌دهند. ضیاء مقدم درخصوص مشکلات تولید موتورهای پاک، مهم‌ترین مشکل این بخش را قیمت تمام‌شده بالا دانست و افزود: قیمت بالای تمام‌شده، خود متاثر از گرانی باتری‌های لیتیومی به‌کار رفته در این موتورهاست؛ به‌طوری‌که این باتری‌ها بین ۴۰ تا‌۵۰ درصد قیمت موتورسیکلت را تشکیل می‌دهند. وی با اشاره به اینکه افزایش سرعت حرکت در مسیرهای پرترافیک، مهم‌ترین مزیت موتورسیکلت است؛ قدرت پایین موتورهای برقی موجود برای حرکت در سطح شهرهای شیب‌داری مثل تهران را یکی‌از محدودیت‌های این موتورها برشمرد و تأکید کرد که برای رفع این مشکل باید موتورهایی با توان بیش از 3‌هزار وات تولید شود تا قدرت آنها تا حدودی به سطح موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۲۵سی‌سی ارتقاء پیدا کند. به‌گفته ضیاء مقدم، بهترین باتری‌هایی که در این دسته از موتورسیکلت‌ها به‌کار می‌رود، پیمایشی نزدیک به ۱۰۰کیلومتر دارد و پس از آن باید مجدد شارژ شوند؛ این در حالی است که موتورهای بنزینی روزانه بالای ۲۰۰کیلومتر پیمایش دارند. وی، محدودیت دیگر در این زمینه را شارژ باتری این موتورها عنوان کرد و ادامه‌ داد: شارژ این موتورسیکلت‌ها در حیاط و پارکینگ منازل درحالی‌که باید از برق مشاع آپارتمان‌ها استفاده کنند، خود مشکل دیگری است. از سوی دیگر صاحبان این موتورسیکلت‌ها، با گذشت چند سال و خراب شدن باتری، باید باتری‌هایی با قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت موتور خریداری کنند که فشار سنگین مالی به آنان وارد می‌کند. به‌گفته دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، برای رفع این مشکل، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت پیشنهاد کرده که دولت تامین باتری را بر عهده گرفته و پیمانکار تعریف کند تا شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز از تولید یا تامین باتری معاف شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید