• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18852
+
-

۳۰ درصد جامعه بالای ۴۰ سال دچار پرفشاری خون هستند

فشارخون؛ قاتل خاموش

فشارخون؛ قاتل خاموش


هنگامی که قلب شما می‌تپد، خون را در بدن شما پمپاژ می‌کند تا انرژی و اکسیژن مورد نیازش را به آن بدهد. همانطور که خون در رگ‌ها جریان دارد، به دو طرف رگ‌های خونی فشار می‌آورد.

قدرت این فشار در واقع فشارخون شماست. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، روی شریان‌ها (و قلب شما) قرار می‌گیرد و این ممکن است به حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود به همین سبب پزشکان معتقدند که فشار‌خون یکی از بیماری‌هایی است که به‌دلیل نداشتن علائم خاص، قاتل خاموش نامیده می‌شود.

رئیس داروخانه‌های بیمارستانی و داروخانه 13آبان با بیان اینکه حدود ۳۰درصد جامعه بالای ۴۰سال دچار پرفشاری خون هستند، می‌گوید: این در حالی است که فقط کمتر از ۴۰ درصد از این ۳۰ درصد می‌دانند که پرفشاری خون دارند و ۶۰ درصد اطلاعی از بیماری خود ندارند. خیرالله غلامی افزود: از افرادی که می‌دانند پرفشاری خون دارند تنها ۵۰ درصد آنها از طریق دارو بیماری خود را کنترل کرده و ۵۰درصد بقیه هیچ کنترلی بر بیماری‌شان ندارند.

این در حالی است که پرفشاری خون بیماری مزمنی است که اگر کنترل نشود، بیماری‌های متعدد قلبی و عروقی همچون سکته مغزی و قلبی، نارسایی کلیوی و قلبی و کوری چشم را به همراه دارند. در واقع این مسئله نشان می‌دهد که فاجعه بزرگی برای افرادی که دچار پرفشاری خون تشخیص داده نشده یا کنترل نشده هستند در پیش است و این مسئله ضرورت توجه هر چه بیشتر خانواده‌ها و مسئولان را در امر پیشگیری نشان می‌دهد.



علت فشار خون بالا چیست؟

فرد مبتلا به فشارخون بالا ممکن است علائمی نداشته باشد در واقع گفته می‌شود بیشتر افراد داری فشارخون بالا هیچ نشانه‌ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال‌شان بسیار خوب است. اما در بعضی افراد ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند عرق‌کردن، اضطراب، مشکلات خواب و خونریزی بینی و سردرد و سرگیجه و استفراغ ایجاد شود. البته علت فشارخون بالا در خیلی موارد هم ناشناخته است. سمانه اخگری- متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی- می‌گوید: این نوع فشارخون را فشارخون اولیه می‌نامند. در 5درصد باقی مانده یک علت زمینه‌ای باعث بروز فشارخون می‌شود که در این حالت به آن فشارخون ثانویه گفته می‌شود و بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن کلیه، بیماری قلبی و عروقی، دیابت و کلسترول بالای خون و بعضی دارو‌ها ازجمله قرص‌های ضد‌بارداری، قرص سرماخوردگی و داروهای مسکن باعث ایجاد فشارخون بالا می‌شوند. همچنین سن یکی دیگر از علل فشارخون بالاست، فشارخون بالا در افراد بالای 60سال رایج است به این موارد اضافه وزن و چاقی، مصرف الکل و سیگار، مواد‌مخدر را نیز باید اضافه کرد.



فشارخون قابل علاج نیست

دکتر خیرالله غلامی در ارتباط با موضوع تأثیر مصرف دارو بر درمان فشار خون بالا افزود: این بیماری بدون علامت است ولی بسیار مهم بوده و درصورتی که کنترل شود می‌توان از عواقب آن پیشگیری کرد بنابراین فشارخون بالا با مصرف مزمن دارو قابل کنترل محسوب شده ولی این بیماری قابل علاج نیست و بیماران دچار فشارخون بالا باید داروهای خود را بموقع و اندازه‌ای که پزشک متخصص تجویز کرده مصرف کنند.



عوامل بروز فشار خون بالا


1- کشیدن سیگار
2- چاقی و اضافه وزن
3- بیماری دیابت
4- کم‌تحرکی مثل نشستن طولانی پشت میز کار
5- ورزش نکردن
6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور
7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها
8- کمبود ویتامین D در بدن
9- مصرف الکل
10- استرس
11- افزایش سن
12- برخی داروها مثل قرص‌های ضدبارداری
13- زمینه ارثی و ژنتیک
14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشارخون بالا
15- بیماری مزمن کلیوی
16- بیماری‌ها یا تومور غدد فوق‌کلیه
17- بیماری‌ها یا تومور غده تیروئید


راه‌ها‌ی پیشگیری از فشارخون بالا

  برای جلوگیری از فشارخون بالا سعی کنید که وزن خود را پایین نگه دارید. ورزش و تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که وزن خود را کم کنید.
  فعالیت روزانه منظم داشته باشید.

  سیگار کشیدن را ترک کنید.

  نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

  رژیم غذایی برای فشارخون بالا باید سرشار از میوه و سبزیجات تازه باشد، چربی و شکر محدود داشته باشد و مصرف نمک در آن کم باشد.

  استرس خود را کاهش دهید.

  عامل مهم در تعیین خطرناک بودن فشارخون بالا، سطح کلسترول خون شماست. کلسترول بالا حساسیت عروق را به فشارخون بالا افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که آنها بیشتر مستعد آسیب دیدن باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید