• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18740
+
-

محصول مزارع آلوده

20 هکتار از مزارع سبزی شهرستان همدان همچنان با آب مخلوط با فاضلاب آبیاری می‌شود

گزارش
محصول مزارع آلوده




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

یکی از مشکلاتی که اغلب در این موقع از سال با ورود به فصل گرم در شهر همدان و شهر‌ستان‌های استان با آن مواجهیم آبیاری سبزی‌کاری‌ها با آب مخلوط با فاضلاب است که نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد می‌کند. همچنین در اخبار اخیر از فرماندار شهرستان همدان نقل شده بود که 2 بیمارستان آتیه و ارتش فاضلاب خود را در آب‌های مجاور این مراکز رها‌سازی می‌کنند و زمین‌های پایین‌دست این مراکز هم از این آب برای کشاورزی استفاده‌ می‌کنند. صحت این 2 موضوع را از مسئولان پیگیری کردیم. 


کاهش آبیاری با فاضلاب

رئیس جهاد‌ کشاورزی شهرستان همدان درباره آبیاری سبزی با آب آلوده به فاضلاب در شهر همدان می‌گوید: در سال‌های قبل در شهرستان همدان حدود 195 هکتار سبزی‌کاری آبیاری‌شده با آب آلوده به فاضلاب شناسایی کردیم، اما با اقدام‌های مشترکی که با نیروی انتظامی، دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره آب و سایر نهاد‌های مسئول در این حوزه انجام دادیم در حال حاضر 20 هکتار از این مزارع با آب مخلوط با فاضلاب در اطراف شهر آبیاری می‌شود.
 بیشتر آنها هم مزارعی است که به کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا و سبزی تخمی اختصاص دارند که کشت آنها سبزیجات برگی نیست بنابراین آبیاری با این آب آلوده مشکلی برای محصول این مزارع ایجاد نمی‌کند. امسال به دلیل بارش‌های بهاری فراوان هنوز آبیاری با فاضلاب را در کشت سبزی شاهد نبوده‌ایم و اگر موردی مشاهد شود به لحاظ قانونی اقدام خواهیم کرد. 

حسین فضلی در این ‌باره که برای پیشگیری از کشت سبزی با آب آلوده به فاضلاب در مزارع همدان چه اقدامی انجام داده‌اید، می‌افزاید: برخی از این مزارع در روستاهای مهدی‌آباد و قاسم‌آباد و برخی اطراف کوی شهید مدنی و مسیر ورودی جاده غار علیصدر از سمت همدان قرار دارند. به همه کشاورزان قبل از آغاز فصل کشت اخطار می‌دهیم و برای آنها دلایل کاشت نکردن با آب آلوده به فاضلاب را تبیین کرده‌ایم. حتی متذکر شد‌ه‌ایم که اگر به این اخطار‌ها و آموزش‌ها توجه نکنند، مجبور به برخورد قضایی خواهیم بود. 


 بهره‌برداری از چاه 

فضلی با بیان اینکه با همکاری شبکه بهداشتی بر مزارع نظارت مشترک داریم تا مانع آبیاری سبزی‌ها با فاضلاب شویم، ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان از کشت جایگزین استقبال کرده‌اند و در حال حاضر موردی از کشت سبزی با آب آلوده به فاضلاب
 نداریم. وی اضافه می‌کند: بخش عمده‌ای از فاضلاب شهری با همکاری آبفا از آب‌های جاری شهر همدان جمع‌آوری شده است. همچنین برای کمک به کشت کشاورزان مجوز بهره‌برداری از 2 حلقه چاه آب را از امور آب استان گرفته‌ایم تا آب این منابع در اختیار کشاورزانی قرار داده شود که از این روش غیر‌اصولی برای کشت استفاده می‌کردند. 


انتشار خبر اشتباه 

سرپرست اداره‌ کل محیط‌زیست استان همدان توضیح می‌دهد: خبر منتشرشده توسط رسانه‌ها درباره رهاسازی فاضلاب 2 بیمارستان آتیه و ارتش به گزارشی مرتبط است که کارشناس اداره محیط‌زیست همدان در کارگروه سلامت ارائه کرده است. اداره محیط‌زیست به فرمانداری همدان نامه‌ای ارسال کرده و در ابتدای نامه آورده بود که قبلا 2 بیمارستان ارتش و آتیه فاضلاب خود را رهاسازی می‌کردند اما اکنون این مشکل برطرف شده است، اما خبرنگار حاضر در جلسه بدون توجه به ادامه نامه که تصفیه‌خانه فاضلاب در هر 2 بیمارستان وجود دارد و فعال است، این خبر را منتشر کرده است. 

سیدعادل عربی اضافه می‌کند: این بیمارستان‌ها از سا‌ل‌های قبل به سامانه بهداشتی تصفیه فاضلاب بیمارستانی مجهز شده‌اند. حتی سال قبل بیمارستان آتیه (تامین ‌اجتماعی واقع در کوی شهید مدنی) به دلیل اقدام‌های زیست‌محیطی حوزه پسماند بیمارستانی، تصفیه فاضلاب بیمارستانی و بهسازی انرژی نامزد واحد سبز هم شده بود. این بیمارستان‌ها تصفیه‌خانه دارند و به شبکه فاضلاب هم متصلند. وی با بیان اینکه در حوزه بیمارستان‌ها اصلا رها‌سازی فاضلاب بیمارستانی را در آب‌ها‌ نداریم، می‌افزاید: حتی پسماند‌های بیمارستانی هم چنین مشکلی ندارند و در بیمارستان جمع‌آوری بهداشتی و اتو‌کلاو می‌شوند. یکی از موضوعاتی که در دستور کار کار‌گروه سلامت و امنیت غذایی استان قرار داشت آبیاری احتمالی سبزی‌کاری‌های اطراف شهر‌ها با آب آلوده به فاضلاب بود که در حوزه مسئولیت سازمان جهاد ‌کشاورزی است و برای پیشگیری از این موضوع اقدام‌های موثری انجام شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید