• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18726
+
-

خیّران مصرف

سید حسین مهدوی‌فر| خبرنگار:


نیکوکار بودن و کار خیر کردن تنها دستگیری و کمک به نیازمندان نیست. فرهنگ نیکوکاری در میان مردم ایران جایگاه قابل دفاعی دارد. زمانی که در گستره‌ای کلان اتفاقی بیفتد، مردم برای کمک یکصدا می‌شوند. «احسان» به معنای «نیکوکاری» از ریشه «حسن» گرفته شده که معنای آن «نیک و پسندیده» است. این واژه در کاربردهای قرآنی هم به معنای کار نیک و پسندیده آمده است. در هر فرهنگ و مذهب نیکوکاری مورد پسند قرار گرفته، به همین دلیل اهمیت و جایگاه بالایی در رفتارهای اجتماعی جوامع دارد.  یکی از چالش‌های پیش رو در چند ماه آینده بد مصرف کردن آب و برق توسط برخی مشترکان است.

این در حالی است که همه می‌توانند با رعایت هنجارهای مصرف، کاری نیک و مفید برای جامعه انجام دهند.  مقدار استاندارد مصرف آب برای هر نفر 150 لیتر است در صورتی که اکنون ایرانی‌ها ‏بین 200 تا 250 لیتر آب مصرف می‌کنند. میانگین مصرف آب مازندرانی‌ها نیز 204 لیتر است. همچنین برای تولید هر برگ کاغذ یک لیتر آب مصرف می‌شود و برای تولید یک تن کاغذ باید 15 درخت تنومند را قطع کرد در حالی که اگر کاغذ باطله‌ها را از زباله‌های دیگر تفکیک و با آنها دوباره ‏کاغذ تهیه کنیم، 90 درصد در مصرف آب و 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی ‏کرده‌ایم.  کار نیک را در زمینه مصرف برق هم می‌توان انجام داد. با خاموش کردن یک لامپ اضافی 100 واتی می‌توان برق بیش از 2700 خانوار را تأمین کرد. با یک لامپ خاموش می‌توان به بخشی از جامعه کمک کرد. باید مردمی را که در راه مصرف درست گام بر‌می‌دارند، خیّران مصرف نامید.  همه مردم می‌توانند در دسته خیران مصرف قرار بگیرند.

اگر میزان استفاده یک مشترک با هدف درست مصرف کردن در یک دوره کاهش یابد، می‌توان او را خیّر مصرف نامید.  این امر به ویژه در مازندران که به سبب وجود منابع خدادادی بیشتر نسبت به دیگر مناطق کشور در آن صرفه‌جویی کمی دور از سبک زندگی مردم قرار دارد، می‌تواند بسیار مهم باشد. با توجه به افزایش نگاه اجتماعی به مصرف درست آب و انرژی، با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای و منطقه‌ای‌ در اشاعه فرهنگ مصرف درست و پرهیز از بد‌مصرفی می‌توان گام‌های مؤثری برای افزایش تعداد خیّران مصرف برداشت. با مدیریت صحیح مصرف و پرهیز از بدمصرفی همه ما برای حال و آینده سرزمین‌مان خیّران مصرف خواهیم بود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید