• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186356
+
-

بهارتئاتر‌ در اسفند

نمایش‌های طنز حرف اول را در گیشه می‌زنند

گزارش
بهارتئاتر‌ در اسفند

فهیمه پناه آذر- روزنامه‌نگار

با پایان جشنواره تئاتر فجر، رونق سالن‌های نمایشی بیشتر از پیش شده است. تماشاخانه‌های خصوصی باز هم توانستند با اجراهای متعدد، به سالن‌ها رونق بدهند، اما با توجه به این اجراهای زیاد، گیشه همچنان رونق قبل را ندارد و شاید بتوان یکی از عواملش را گرانی بلیت‌ها عنوان کرد.

   حاتمی با «اهل هوا» در نوفل لو‌‌شاتو

 خرید بلیت‌های نمایش این روزها خیلی سخت نیست. همیشه صندلی خالی برای تماشای اجراها وجود دارد. هنوز هم بلیت‌ها سخت به فروش می‌روند؛ بلیت‌هایی که قیمت‌شان به‌طور میانگین به 80هزار تومان می‌رسد.  از اول اسفند نمایش «کاش چشم نمی‌دید» مهدی ملکی در تماشاخانه دا روی صحنه است. در خانه دا هم «انتظار در برزخ» به کارگردانی الهه تنهایی روی صحنه است. در عمارت ارغوان هم از شب گذشته (سوم اسفند) «روباه شکاری» مارتین مک دونا در حالی اجرا می‌شود که عوامل اجرا برای دانشجویان تخفیف گذاشته‌اند. در نوفل لو‌شاتو هم نمایش «فقط یک ساعت آرامش» اجرا می‌شود؛ اجرایی که یک هفته است شروع شده، اما در سایت خرید بلیت آنقدرها هم خوش‌شانس نیست و فروش بلیت زیادی ندارد. در این تماشاخانه «اهل هوا» هم به کارگردانی محمد حاتمی و بازی جواد یحیوی، بهنام شرفی و... روی صحنه است.

   چخوف، سایمون و فیش‌آباد در شهرزاد

پردیس شهرزاد همچنان از پراجراترین تماشاخانه‌های پایتخت است. از امروز (چهارم اسفند) نمایش «پلاک هفت» عرفان اصغرپور اجرا می‌شود؛ نمایشی با بلیت 90و 100هزار تومانی که با نگاهی به سایت فروش بلیت، هنوز توفیقی عایدش نشده است. «شایعات» نیل سایمون هم اجرایش از امروز شروع می‌شود. از دیگر نمایش‌هایی که در شهرزاد اجرا می‌شود «مسخ» به کارگردانی نجمه روزبهانی است. این نمایش تا 10اسفند اجرا دارد. «اتاق شماره 6» آنتوان چخوف هم از دیگر اجراهای شهرزاد است که فرزاد سهرابی آن را کارگردانی کرده و تهیه‌کننده‌اش منوچهر هادی است. یکی از نمایش‌هایی که اجرایش از شب گذشته شروع شده، «فیش‌آباد» به کارگردانی اشکان درویشی است؛ نمایشی که با مضمون طنز خود توانسته به نسبت دیگر نمایش‌ها پیش‌فروش بلیت خوبی داشته باشد. «پرده خانه» گلاب آدینه هم که بیشترین شب‌های اجرا را داشته، در روزهای پایانی است. این نمایش دهم اسفند به کارش پایان می‌دهد.

   نمایش‌های عروسکی در تئاترشهر

اجرای «هایکوی پاروزن یکدست» در کارگاه نمایش تا 22اسفند‌ماه ادامه دارد؛ هر چند که اجرای جشنواره نمایش عروسکی به سال آینده موکول شد، اما این نمایش با حضور عروسک‌گردانان حرفه‌ای اجرایش را هنوز دارد. در تالار قشقایی تئاترشهر، «آلا» محمد ‌کاظم‌تبار روی صحنه است. جواد تولمی هم در سالن سایه «قویتر» از ترجمه‌های ناظرزاده کرمانی را تا هفته چهارم روی صحنه دارد. این نمایش‌عروسکی‌ و با بلیت 80هزار تومانی به‌مدت 40دقیقه روی صحنه است. یک نمایش سوررئال با فضای فانتزی که تماشایش برای زیر 16سال ممنوع است. داوود فتحعلی‌بیگی هم تا 17اسفند «در و گبر و یک قرص نان» را روی صحنه دارد.

   اجرای نمایش در موزه عبرت

موزه عبرت هم این روزها میزبان نمایش «جهنم سرد» میلاد جباری است؛ نمایشی با بلیت 100هزار تومانی که تا دهم اسفند روی صحنه می‌رود. تماشاخانه ایرانشهر هم این روزها میزبان 2نمایش است؛ «تاناکورا» در سالن سمندریان به کارگردانی رضا بهرامی و «می‌خواهم میوسوف را ببینم» در سالن ناظرزاده کرمانی.
‌به جز پایتخت، کم‌کم اجراهای دیگر شهرها هم شروع می‌شود؛ کاشمر، ارومیه، کرج، تربت‌حیدریه و... میزبان اجراهای نمایشی هستند.

مکث
حال کورش زارعی رو به بهبود است


کورش زارعی، دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که چند روز پیش به‌دلیل سکته مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود، با بهبودی نسبی و رفع خطر به بخش عمومی منتقل شد. به‌گفته افشین ناظری، دستیار ویژه او، کورش زارعی چند شب پیش به‌دلیل استرس‌ و فشار کاری دچار سکته مغزی شد. او را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نمازی شیراز بستری کردند و خوشبختانه با عبور از مرحله بحرانی، در حال حاضر به بخش عمومی بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده و در حال پیگیری درمان تا حصول تندرستی خود است. ‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید