• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186330
+
-

محمد بروغنی دوباره محاکمه می‌شود

قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور با نقض حکم اعدام محمد بروغنی، یکی از متهمان ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در پاکدشت پرونده او را برای محاکمه دوباره به دادگاه ارسال کردند.
به گزارش همشهری، محمد بروغنی متهم است که با کشیدن سلاح سرد و حمله به یکی از مأموران حافظ امنیت در پاکدشت قصد جان او را داشته است. او همچنین متهم است ضمن آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن موجب رعب و وحشت شده است. در این شرایط بود که وی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. هرچند وی به رأی دادگاه اعتراض کرد اما روز ۱۵آذرماه این رأی در دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد.
در جلسه محاکمه که روز هفتم آبان‌ماه امسال برگزار شد نماینده دادستان گفت که در اسناد موجود در گوشی تلفن همراه بروغنی یک گفت‌وگوی در بستر اینستاگرام کشف شده که در این گفت‌وگو او خطاب به یکی از دوستان خود می‌گوید برای حضور در صحنه اغتشاشات مسلح حاضر شود که دوستش می‌گوید در حال حاضر فقط قمه در اختیار دارد. متهم همچنین در یک استوری دیگر ساعت و محل برگزاری اغتشاشات را اعلام می‌کند و از دیگران می‌خواهد مطلب وی را بازنشر کنند. فیلم‌های استخراج شده از گوشی متهم نشان می‌دهد که او ضمن تعقیب یکی از نیروهای حافظ امنیت که به‌شدت توسط اغتشاشگران مصدوم شده او را با قمه مجروح می‌کند.در این جلسه متهم ضمن پذیرش اتهامات خود گفت که جوگیر شده و ناخواسته دست به کارهای خشونت‌آمیز زده است.
با وجود قطعی شدن حکم اعدام متهم اما او و وکیل مدافعش با ارائه لایحه‌ای خواستار اعاده دادرسی و محاکمه مجدد او شدند. در چنین شرایطی بود که پرونده بروغنی بار دیگر به دیوان عالی کشور فرستاده شد. این مرتبه قضات عالی‌رتبه دیوان با بررسی محتویات پرونده درخواست اعاده دادرسی را پذیرفتند و حکم اعدام را نقض کردند تا متهم بار دیگر در دادگاه محاکمه شود.
روابط‌عمومی دیوان عالی کشور در این‌باره اعلام کرد: درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی یکی از متهمان اغتشاشات اخیر، نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب در دیوان عالی کشور پذیرفته شد. دیوان عالی کشور در انطباق با بند چ ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضمن تجویز اعاده دادرسی نامبرده، پرونده را برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه صادر‌کننده رأی ارجاع کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید