• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 بهمن 1401
کد مطلب : 184962
+
-

پنگوئن، داروهای شما را می‌آورد

مهتاب خسروشاهی

دوران کرونا یادتان هست؟ خستگی بی‌پایان کادر درمان که باعث می‌شد اغلب با همان لباس‌ها به خواب رفته و حتی بعضی از آنها در حین امدادرسانی، جان بسپارند. از آن زمان تلخ و ترسناک فاصله گرفته‌ایم اما آسیب‌های آن دوران هنوز و تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. به این مسئله، اختلال در میزان و زمان دریافتی‌ها را هم اضافه کنید تا به عمق آسیب واردشده به کادردرمان در سراسر جهان به‌ویژه کشورهای کم‌بضاعت، بیشتر پی ببرید.
در پی اعتصاب‌های گسترده و خالی شدن 10درصدی بخش مراقبت‌های بهداشتی، سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) قصد دارد از یک روبات کمکی در بیمارستان‌های این کشور کمک بگیرد. به‌گفته جو هریسون، مدیر اجرایی بیمارستان دانشگاه میلتون کینز، تکنسین‌های داروخانه و افراد فعال در این بیمارستان روزانه با آمار بالای رسیدگی به بیماران روبه‌رو هستند که این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روند کار به‌دلیل خستگی و آسیب به سلامت کادر بیمارستانی شود. این بیمارستان به‌عنوان نخستین بیمارستان، قرار است از روبات کمکی برای بخش حمل دارو و ارائه آن به بیماران استفاده کند. شرکت انگلیسی سازنده این روبات کمکی که در واقع گروه آدکادمی روباتیک هستند، اعلام ‌کرده‌اند که این روبات صرفا برای کار در مراکز درمانی طراحی و ساخته شده است.
این روبات که «میلتون» نام دارد با استفاده از فناوری LIDAR و سونار، شبیه پنگوئن طراحی شده و در مسیرهای خاصی برای کمک به کارکنان بیمارستان و تحویل دارو فعالیت خواهد کرد. به‌گفته آکادمی روباتیک، آزمایش‌های عملیاتی بررسی ویژگی‌های روبات میلتون از سال میلادی جاری آغاز شده و ارائه این روبات به بیمارستان‌های سراسر بریتانیا طی سال2023میلادی انجام خواهد شد.
یکی از مشکلاتی که بسیاری از بیمارستان‌ها با آن روبه‌رو هستند، To-take-out است؛ مرحله‌ای که بیمار مرخص شده و فقط نیاز به تحویل دارو دارد. ساچیتی در این‌باره می‌گوید: «تحویل گرفتن دارو و مرخص شدن از بیمارستان مثل یک پیاده‌روی 15دقیقه‌ای است. تصور کنید مثلا 30بیمار همزمان در این مرحله قرار داشته باشند»! تصور کنید روبات‌های فوق‌هوشمند درحال کمک به زایمان باشند، اما سوی دیگر بیمارستان، پرسنل درحال رفت‌وآمد برای تحویل دارو به بیماران! به‌نظر می‌رسد کمبود پرسنل بیمارستانی، مسئله‌ای است که کادر درمان در بسیاری از نقاط جهان با آن درگیر هستند و این نکته به‌ویژه پس از شیوع کرونا، جلوه بیشتری داشته است. هم‌اکنون در بیمارستان مموریال شیکاگو، 2روبات 5فوتی از ژوئن2022میلادی درحال کمک به پرسنل بیمارستانی هستند. این 2روبات که «موکسی» نام دارند، مجهز به صفحه دیجیتال روی سینه و نشان شناسه برای بازکردن درها هستند که در بازوهای روبات‌ها کار گذاشته شده است. به‌گفته کادر درمان بیمارستان مموریال، به‌کارگیری این روبات‌ها باعث شده تا زمان مناسب برای مراقبت از بیماران افزایش یابد. طبق آمار این بیمارستان، این 2روبات برابر با 6نیروی انسانی کار می‌کنند. علاوه بر این، این 2روبات، سالانه 1800زایمان انجام می‌دهند و حدود 1600کیلومتر راه‌ می‌روند و باعث صرفه‌جویی بیش از 2میلیون قدم پرسنل بیمارستان مموریال می‌شوند. پس از شیکاگو، بیمارستان‌های زیادی در تگزاس نیز منتظر روبات «موکسی» هستند. در شرق آسیا، روبات «اِئو» باعث کاهش بار کاری پرسنل شب‌کار بیمارستان‌های هنگ‌کنگ، ژاپن و تایوان شده است. این روبات می‌تواند با سرعت یک کیلومتر بر ثانیه حرکت کرده و با یکی از بازوهای روباتیک خود تا 4کیلوگرم بار را از زمین بلند کند. دوربین مادون قرمز این روبات باعث شده تا ائو بتواند در تاریکی کامل شب، کار کند.
ویلیام ساچیتی، بنیانگذار و مدیرعامل آکادمی روباتیک درباره عملکرد این روبات‌ها می‌گوید: «این روبات‌ها مانند میخ‌هایی نیستند که به چکش نیاز داشته باشند. به این دلیل که کار خود را کاملا مستقل انجام می‌دهند، اما نیازمند تکمیل برای کارایی بیشتر هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید