• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 17 بهمن 1401
کد مطلب : 184951
+
-

غیبت معنادار ایران در لیست بدمزه‌ترین غذاهای دنیا

فهرست خوب
غیبت معنادار ایران در لیست بدمزه‌ترین غذاهای دنیا

ما در ایران، حسابی بر سر اینکه کدام غذاهایمان بدمزه‌ترین غذاهای دنیا هستند دعوا داریم، اما خدا را شکر این دعوا داخلی است و هیچ‌کدام(تأکید می‌شود) هیچ‌کدام از غذاهایمان در لیست بدمزه‌ترین غذاهای دنیا قرار ندارد.
این خبر، پایانی بر دعواهای تمام‌نشدنی در فضای واقعی و مجازی درباره غذاهایی مثل خورش کرفس و سیرابی و انواع غذاهای دیگر است. البته در مورد کله‌پاچه، باید با کمی احتیاط صحبت کنیم. فهرستی که به آن اشاره شد، لیست بدترین غذاهای دنیاست که سایت معبر «اطلس مزه» آن را  منتشر کرده است. این سایت، سالانه لیست بدترین و بهترین غذاهای دنیا را با انتخاب مردم از سراسر دنیا منتشر می‌کند. چند هفته پیش، انتشار لیست بهترین غذاهای دنیا از سوی این سایت، باعث خوشحالی ما شد؛ چون در آن لیست، قورمه‌سبزی در فهرست 100غذای خوشمزه دنیا قرار داشت و حالا این لیست، این بار چون غذاهای ایرانی در آن نیستند، ما را خوشحال کرده است. البته نه کاملا. در رده چهل و پنجم، نام یک غذا که به اسم ترکیه در فهرست قرار گرفته، ‌می‌تواند به جنجال داخلی ما درباره بدترین غذاها دامن بزند؛ این غذای ترکیه‌ای، «کوزو کله kuzu kelle» نام دارد که بدون کوچک‌ترین دانشی از زبان ترکیه‌ای، می‌توانیم حدس بزنیم ربطی به یکی از غذاهای ملی مناقشه‌برانگیز خودمان، یعنی کله‌پاچه دارد و دقیقا هم همینطور است. این خبر، برای عاشقان کله پاچه که عموما و بدون استثنا مدافعان سرسخت و مروجان رنگین کردن سفره‌ها با این غذا هستند، می‌تواند مثل آوار باشد. اما این غذای ترکیه‌ای، کمی با چیزی که ما به عنوان کله‌پاچه می‌شناسیم متفاوت است. کله، همان کله گوسفند است، اما مدل پخت‌وپز و خوردن آن، کمی متفاوت است. در این غذا، کله گوسفند به 2 روش پخته و خورده می‌شود؛ در روش اول، کله پخته و بعد به‌صورت سرد خورده می‌شود. در روش دوم، کله گوسفند برشته شده  و داغ روی سفره گذاشته می‌شود. مدل پخت هر چه باشد، ترکیب اصلی، هم در ایران و هم در ترکیه، یکی است. حالا این بحث داغ شکل می‌گیرد که این غذا که در لیست بدمزه‌ترین غذاهای دنیا آمده، همان کله‌پاچه خودمان است یا نه. به هر حال، اسمی از ما برده نشده و بدنامی‌اش، اگر واقعا بدنامی‌ای در کار باشد، برای ترکیه است.
بهتر است از غذاهای دیگر این لیست هم چیزی نخوانید و نشنوید که در بهترین حالت، فقط اشتهایتان کور می‌شود؛ از تخم مرغ عملا گندیده و پخته شده اردک در فیلیپین گرفته تا پیتزای کیک در کانادا که  انواع و اقسام اطعمه نه چندان گوارا در این لیست دیده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید