• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184508
+
-

درگاهی مجازی برای ارتباط مستقیم مردم با شورا

‌برای نخستین‌بار در کشور امکان برقراری ارتباط مجازی شهروندان با اعضای شورای شهر تهران در بستر پیام‌رسان‌های داخلی فراهم شد

شورا
درگاهی مجازی برای ارتباط مستقیم مردم با شورا

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ارتباط مردم با اعضای شورای شهر تهران در فضای مجازی امکانپذیر شده است؛ خبری که توسط رئیس شورای شهر رسانه‌ای شد و مهدی چمران هدف از این اقدام را تقویت و تسهیل ارتباط میان مردم و نمایندگان عنوان کرد. در ادوار گذشته، نهاد شورایاری پل ارتباطی میان مردم و مدیریت شهری بود و با تضعیف‌شدن این نهاد، این نیاز احساس شد که شهروندان بتوانند با استفاده از بسترهای الکترونیکی راحت‌تر با نمایندگان خود در پارلمان شهری ارتباط بگیرند؛ ازاین‌رو شورای شهر تهران ‌برای نخستین‌بار در کشور طرح ارتباط مجازی از طریق شماره09915104000 را در بستر پیام‌رسان‌های داخلی عملیاتی کرده است.
به‌گزارش همشهری، 21نفر به‌عنوان نماینده و منتخب مردم راهی شورای شهر تهران شده و بر کرسی‌های سبز پارلمان شهری تکیه زده‌اند. این اعضا در 6کمیسیون تخصصی پیگیر مسائل شهر و مطالبات شهروندان هستند. آنطور که رئیس شورای شهر تهران عنوان کرده: «نمایندگان در حیطه وظایف خود باید پاسخگوی مردم باشند.» به همین دلیل شعار «شهروند پرسشگر، شورای شهر پاسخگو» برای این طرح انتخاب شده است. بیش از 470روز از آغاز به‌کار شورای ششم شهر تهران می‌گذرد و در این مدت، اعضای شورا یا از طریق بازدیدهای میدانی در مناطق با شهروندان گفت‌وگو کردند و در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفتند یا از طریق برگزاری جلسات دیدارهای حضوری در مساجد و مراکز فرهنگی و... با مردم به گپ و گفت نشستند. واحد ارتباطات مردمی شورا هم پیام شهروندان را از طریق تلفن، نامه، ایمیل، صندوق صوتی و... به اعضا در کمیسیون‌های تخصصی منعکس کرده است؛ بنابراین تعاملات بین نمایندگان و مردم همواره برقرار بوده و تداوم هم خواهد داشت، اما باتوجه‌به گستردگی مسائل شهری و تقویت ارتباطات نیاز به بستر نوینی بود؛ زمینه‌ای که فرایند انتقال و پیگیری مطالبات شهروندان را تسریع و تسهیل کند؛ ازاین‌رو شورای شهر تهران در مسیر تعاملات مجازی گام گذاشته و 21عضو به‌صورت مستقل یک سکوی اختصاصی خواهند داشت که شهروندان می‌توانند بدون واسطه با اعضا صحبت و مسائل و مشکلات را مطرح کنند.

4پیام‌رسان داخلی سکوی ارتباطی
برای اولین‌بار در کشور سکوی ارتباطی مردم با مدیریت شهری از طریق فضای مجازی در 4پیام‌رسان داخلی (بله، ایتا، روبیکا و سروش‌پلاس) رونمایی شده است. ارتباط شهروندان با شورا از جنس مشارکت در سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و گزارش تخلفات خواهد بود.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح بیشتر این طرح به همشهری می‌گوید: «در محلات نخبگان و تشکل‌های مردمی فعال در حوزه‌های شهری حضور دارند که می‌توانند از طریق ارائه طرح، پیشنهاد و نظرات در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بهتر شهر به اعضای شورا کمک کنند. همچنین گاهی مواقع شهروندان با مشکلاتی مواجه می‌شوند که مدت زیادی است رها شده و نیاز هست تا نمایندگان مردم به موضوع ورود کنند و پیگیر مطالبات شهروندان شوند. مورد دیگر هم بحث نظارتی است.
مردم به‌عنوان ناظر می‌توانند درصورت مشاهد تخلفات در حوزه‌های شهری آنها را گزارش دهند و از اعضای شورا خواستار پیگیری شوند.» به‌گفته او، این طرح نوپاست و قطعا نواقصی خواهد داشت، اما در گذر زمان نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف رفع می‌شود و شورا می‌تواند در این مسیر گام‌های محکم‌تری در تحقق دولت الکترونیک بردارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید