• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182259
+
-

بومی ‌زدایی از تیم

آیا باشگاه رئال‌مادرید با آرژانتینی‌ها، هلندی‌ها و اسپانیایی‌ها مشکل دارد؟

بومی ‌زدایی از تیم

شکست 2بر یک رئال مقابل ویارئال پیام‌هایی داشت. یکی از معضل‌های رئال که در این مسابقه به چشم آمد، اسپانیایی‌زدایی از تیم بود. برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۲۱ساله باشگاه از هیچ بازیکن اسپانیایی در یک مسابقه لالیگایی در ترکیب اصلی استفاده نشد و حتی کارواخال هم روی نیمکت بود. ۳بازیکن از فرانسه، ۲بازیکن از برزیل، ۲بازیکن از آلمان، یک بازیکن از کرواسی، بلژیک، اروگوئه و اتریش در ترکیب اصلی تیم به میدان رفتند. رئال در طول تاریخش 435بازی انجام داده و در هیچ‌یک از این مسابقات ترکیب اولیه بدون بازیکن اسپانیایی چیده نشده بود.
فلورنتینو پرس در یک دوره 2سیاست را در پیش گرفته بود؛ جذب بازیکن نوجوان و خریدهای اسپانیایی. بازیکنان اسپانیایی نظیر ایسکو، ایارامندی، آسنسیو، ماریانو، سبایوس و چندین بازیکن دیگر جواب ندادند یا جرقه زدند و خاموش شدند. بازیکنان آکادمی هم یا میدان ندیدند یا توسط مربیان بعدی نادیده گرفته شدند؛ مثل یورنته، اشرف حکیمی، رگیلون، میگل گوتیرس و... .
با شکست آن سیاست‌ها، حالا ترکیب رئال از بازیکنان اسپانیایی خالی شده. دنی کارواخال تنها اسپانیایی‌ است که خود را به‌عنوان یک بازیکن کلیدی ثابت کرده است. فقط 14بازیکن از 55خرید باشگاه از سال2009 تاکنون ملیت اسپانیایی داشته‌‌اند. در این مدت رئال مادرید 400میلیون یورو از بازیکنان آکادمی فروش داشته است. در جام‌جهانی2010، 5بازیکن در تیم اسپانیا حضور داشتند که به قهرمانی دست یافتند.
درباره رئیس باشگاه مادریدی شایعات زیادی وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند او نژادپرست است و با بازیکنان سیاهپوست مشکل دارد. منتقدان، به رفتارش با ماکله‌له اشاره می‌کنند، اینکه پرس بهترین هافبک دفاعی چند دهه اخیر جهان را از باشگاه راند تا این هافبک فرانسوی به چلسی برود. ساموئل اتوئو هم در رئال‌مادرید پرورش یافت اما به او میدان داده نشد تا بعدها به بارسلونا برود و به رئال گل بزند. البته مقصر این موضوع فلورنتینو نبود. در سال‌های اخیر بازیکنانی مثل رودیگر، آلابا، شوامنی، کاماوینگا، مندی و... حذف شده‌اند که همگی سیاهپوست‌اند و این فرضیه منتقدان را رد می‌کند. انگ دیگری که به پرس چسبانده‌اند این است که او از آرژانتینی‌ها و هلندی‌ها متنفر است. باشگاه رئال خیلی وقت است بازیکن آرژانتینی نخریده و این در حالی است که پیش از این ستاره‌هایی مثل دی‌ماریا، ایگواین، ردوندو و... در رئال درخشیده بودند. هلندی‌ها هم همینطور؛ رئیس باشگاه در یک تابستان همه هلندی‌ها را بیرون کرد و فقط یکی را که بدترین‌شان بود، به نام درنته نگه داشت. او در این کودتای ضد‌هلندی ستاره‌های درخشانی مثل آرین روبن، وزلی اسنایدر و... را بیرون انداخت شاید چون بارسلونا پاتوق بازیکنان هلندی است. حالا رئال فقط بازیکن فرانسوی و برزیلی می‌خرد. حتی در تیم دوم باشگاه هم بازیکن برزیلی (وینیسیوس توبیاس) حضور دارد و یک برزیلی دیگر به نام رینیر چند سال است به این تیم و آن تیم قرض داده می‌شود.

جام حذفی
به‌نظر می‌رسد رئال‌مادرید این فصل هم باید جام حذفی را فراموش کند. آنها پس از پیروزی پرزحمت و خفیف مقابل کاسرنیو در دوره یک‌هشتم کوپادل‌ری به تور ویارئال خوردند؛ همین تیمی که پریشب رئال را شکست داد. قرعه‌های یک‌هشتم را ببینید؛ ویارئال - رئال مادرید، سئوتا (سطح سوم) - بارسلونا، لوانته (سطح دوم) - اتلتیکو مادرید، خیخون - والنسیا، آلاوس - سویا، بتیس - اوساسونا، سوسیداد - مایورکا. رئال برای ششمین فصل در لاسرامیکا، زمین ویارئال موفق به پیروزی نشد؛ 5تساوی و یک شکست. این دومین باخت لالیگایی رئالی‌ها در این فصل بود. رئال چهارشنبه این هفته در سوپرجام اسپانیا در عربستان با والنسیا بازی دارد. دیگر دیدار نیمه‌نهایی سوپرجام پنجشنبه‌ بین بارسلونا و رئال بتیس برگزار می‌شود.

داوری
در بازی رئال – ویارئال داوری هم طبق معمول مشکل داشت. یک پنالتی مشکوک برای رئال گرفته شد و سپس داور جبران کرد و درحالی‌که آلابا داشت روی زمین می‌افتاد، فویث توپ را به دستش کوبید و داور برای ویارئال پنالتی گرفت. آنچلوتی گفته هر دو پنالتی اشتباه بود. هفته گذشته صحنه مشابه همین برای رئال پنالتی گرفته نشد. صحنه کوبیدن آرنج پارخو به رودیگر در محوطه جریمه ویارئال هم اصلا در VAR بررسی نشد و این هم می‌توانست پنالتی باشد. معلوم نیست در مغز داوران لالیگا چه می‌گذرد!

دفاع
خط دفاعی رئال با رفتن کاسمیرو ضعیف شده. البته با وجود او هم رئال گل می‌خورد اما کمتر. در لالیگا، این تیم تاکنون فقط 3کلین‌شیت کرده است؛ اتفاقی که از فصل 2009-2008 رخ نداده است. 13تیم در لالیگا هستند که در این فصل بیش از رئال مادرید کلین‌شیت کرده‌اند.

کارلتو
آنچلوتی معمولا در نخستین بازی سال جدید خوب نیست. فصل گذشته او نخستین بازی خود را به ختافه باخت. رئال‌مادرید برای دومین‌بار متوالی در نخستین دیدار سال در لالیگا شکست خورد (ختافه 2022، ویارئال 2023). آخرین‌باری که چنین اتفاقی افتاده بود، سال‌های 1948 و 1949(شکست مقابل آلکویانو و بارسلونا) بود. کارلتو لیگ را در 5بازی اخیر از دست داده است. عملکرد رئال در ۵بازی اخیر تیم در لیگ؛ ۲برد، ۲باخت، یک مساوی.

کورتوا
کورتوا که بهترین دروازه‌بان سال2022 اروپا شناخته شده و جایزه لو یاشین را از فرانس فوتبال گرفته، در لالیگا خوب گل می‌خورد. او در 12بازی این فصل لیگ 14گل دریافت کرده؛ تقریبا هر 77دقیقه یک گل. آمار گل‌های خورده در لیگ قهرمانان هر 90دقیقه یک گل است؛ 4گل در 4بازی. او در همه رقابت‌های فصل پیش 52بار به میدان رفته و 46گل خورده بود که 29تای آن در لالیگا بود. کورتوا تاکنون 1998بازی برای رئال انجام داده که 78بار کلین‌شیت داشته و 188گل خورده. میانگین گل‌های خورده او تقریبا همیشه یکسان است. زیاد گل می‌خورد و زیاد توپ می‌گیرد. دروازه‌بان بلژیکی در این فصل لالیگا تنها یک‌بار کلین‌شیت داشته؛ یک کلین‌شیت در سوپرجام اروپا مقابل اینتراخت فرانکفورت و 2کلین‌شیت در لیگ قهرمانان اروپا.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید