• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181012
+
-

چگونه با تکنیک‌های تست‌زنی از سد کنکور بگذریم؟

آموزش
چگونه با تکنیک‌های تست‌زنی از سد کنکور بگذریم؟

درست از زمانی که سؤالات کنکور به‌صورت چهارگزینه‌ای طراحی شد، تست‌زنی به یکی از چالش‌برانگیزترین مهارت‌های ویژه دانش‌آموزان کنکوری تبدیل شد. به‌گونه‌ای که بسیاری معتقدند، درس خواندن برای کنکور تنها 60درصد موفقیت داوطلب را تضمین می‌کند و تسلط بر شیوه‌های تست‌زنی نیز 40درصد قبولی و موفقیت را ضمانت می‌کند. در واقع تست‌زنی، مکمل درس خواندن است و شیوه‌های آن در قالب مهارتی اکتسابی گنجانده شده‌اند که فراگیری‌شان مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت است.
 اگر تست‌زنی همراه با آگاهی و پشتوانه علمی باشد شما می‌توانید نقاط قوت و نقاط ضعف خود در پاسخ‌دهی به سؤالات کنکور را به راحتی تشخیص دهید. اتفاقی که باعث می‌شوید قدمی بلند به فتح کنکور نزدیک‌تر شوید. یکی از اهداف کمتر شناخته شده تست‌زنی مرور مطالب مورد مطالعه است.
 ابتدا باید ببینیم که هدف از تست‌زنی چیست و برای هر درس چه روش خاصی برای تست زدن وجود دارد. هدف از تست‌زنی، آموزش، سنجش، دوره، زمانبندی و چالش است که در 2گروه دروس عمومی و تخصصی متفاوت درنظر گرفته می‌شوند.
 تست‌های دروس عمومی را نباید بلافاصله بعد از مطالعه درس زده شوند زیرا مطالب حفظ کردنی این دروس ابتدا باید به حافظه بلندمدت انتقال یابد.
 اگر شما بلافاصله بعد از مطالعه و یادگیری به تست‌زنی بپردازید درواقع داده‌ها را به حافظه کوتاه‌مدت انتقال داده‌اید. پس بهتر است تست‌های دروس عمومی را یک روز بعد از مطالعه بزنید.
تست‌های دروس اختصاصی که جنبه مفهومی دارند را برعکس دروس عمومی، بلافاصله بعد از خواندن درس آغاز کنید. با این‌کار مفهوم در ذهن شما تثبیت خواهد شد.
روش‌های تست‌زنی طراحی و تعریف شده‌اند که نیازمند تمرین در منزل و آزمون‌های آزمایشی است. توصیه کارشناسان آموزشی این است که تحت هیچ شرایطی از تکنیکی که تا به حال آن را تمرین نکرده‌اید در آزمون اصلی و کنکور استفاده نکنید.
تکنیک‌های ضربدر و منها، مهندسی معکوس، جایگزینی، استنتاج فازی، رد گزینه، تست‌زنی زیست، تست در منزل ازجمله مهم‌ترین تکنیک‌های تست‌زنی هستند.
 برای افزایش سرعت تست‌زنی نیز راهکارهایی وجود دارد. تمرین و تکرار، آشنایی با تیپ و مختصات سؤال، حاشیه‌نویسی، خلاصه‌نویسی، علامت دار کردن تست‌ها و نکته‌برداری نیز در تسلط بر تکنیک‌های تست‌زنی به شما کمک شایانی می‌کند. در حاشیه نویسی کلیدی‌‌ترین جمله هر پاراگراف را استخراج کنید و به بیان ساده در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید.
در پایان هر موضوع از خودتان بپرسید این متن قصد داشت چه مطلبی را بیاموزد و آن را در یک جمله یادداشت کنید. به علاوه می‌توانید هر سؤالی که برایتان پیش آمده را حاشیه‌نویسی کنید. این فرایند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر مطلب مرتبط با تست کمک می‌کند. خلاصه‌نویسی کردن را در یک برگه جداگانه انجام دهید. با این کار می‌توانید در کمترین زمان ممکن به نکات مهم هر مبحث و سؤال کنکوری دسترسی پیدا کنید و در عین حال مطالب با حجم کم و نکات مهم، بهتر در ذهن ماندگار خواهند شد. با خلاصه‌نویسی کردن در برگه‌هایی جداگانه و در سایز کوچک‌تر می‌توانید در زمان‌های اضافه به مطالعه اجمالی و مرور بپردازید. درس را مرور کنید.
خلاصه نویسی را باید هر فرد خودش به‌صورت اختصاصی انجام دهد و به روش خودش درس را خلاصه نویسی کند. تلاش داشته باشید در خلاصه‌نویسی‌هایی که انجام می‌دهید نکات مهم، مفهومی و ترکیبی هر درس را بگنجانید.
 هدف از علامت‌دار کردن تست‌ها این است که تست‌هایی را که به آنها شک دارید یا نکته‌ای در پاسخ‌شان وجود دارد که برای شما تازگی دارد و یا ممکن است آن نکته را فراموش کنید در کنارش علامتی کوچک قرار دهید. این علامت‌ها باعث می‌شود توجه‌تان جلب شود و دوباره به آن سؤال بازگردید.
شروع تست‌زنی از سال‌های دبیرستان، به‌ویژه مقطع متوسطه دوم، کمک‌تان می‌کند به تست‌ها عادت کنید و به مرور زمان سرعت و تحلیل‌تان را بهبود ببخشید.
در بسیاری از مدارس و آموزشگاه‌ها تست‌زنی یکی از برنامه‌های بلندمدت برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است و امتحان‌ها و آزمون‌های مختلفی با این روش برگزار می‌شود تا کنکور برای دانش‌آموزها شبیه‌سازی شود و به جای صرف زمان روی استرس و آشنایی با فضای کنکور بتوانند زمان‌شان را صرف پاسخ به سؤال‌های بیشتر کنند. بنابراین برای موفقیت در آزمون کنکور، جمع کردن اطلاعات و درس خواندن، تنها بخشی از ماجراست.
 بخش مهم دیگر در این مسیر، یاد گرفتن میان‌برها و روش خرج کردن اطلاعات است. این مهارت‌ها آنقدر اهمیت دارند که می‌توانند دانش‌آموزی را که کمتر مطالعه کرده و مهارت‌های تست‌زنی در کنکور و تکنیک‌های پاسخ دادن به سؤالات چهارگزینه‌ای را می‌داند، از دانش‌آموزی که ماه‌ها مطالعه کرده و بهترین روش تست‌زنی را نمی‌داند، جلو بیندازد. برای موفقیت در این آزمون توصیه نهایی این است که پیچ‌وخم‌های آن را به‌خوبی بشناسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید