• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17894
+
-

پیوند جنجالی سلول انسان با جنین مرغ توسط محقق ایرانی

پیوند جنجالی سلول انسان با جنین مرغ توسط محقق ایرانی


پیوند عجیب سلول‌های بنیادی انسان با جنین مرغ توسط تیمی از محققان دانشگاه راکفلر در نیویورک جنجالی شده و انتقادهای بسیاری را به‌دنبال داشته است.

شاید این مسئله بیشتر شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی باشد اما اکنون در واقعیت صورت‌گرفته است. به گزارش دیلی‌میل، این محققان به سرپرستی دکتر «علی بریوانلو» برای تعیین چگونگی تبدیل سلول به جنین و تولید ساختارهای عصبی و استخوانی جدید، سلول‌های بنیادی انسان را به جنین تازه شکل گرفته مرغ پیوند زده‌اند. هدف اصلی این آزمایش شناسایی سازوکار سلول‌های سازمانگر اعلام شده که چگونگی تشکیل بدن انسان را تعیین می‌کنند.

دکتر علی بریوانلو، مدیر «آزمایشگاه جنین‌شناسی مولکولی و بیولوژی سلول‌های بنیادین» دانشگاه راکفلر نیویورک در این رابطه گفته است: پیش از این هیچ‌کس از روندی که بعد از اتصال سلول‌ها به رحم رخ می‌دهد، اطلاع نداشت. این تیم تحقیقاتی عقیده دارد که نتایج آزمایش‌های آنها می‌تواند به کشف روش‌های درمانی جدید برای نارسایی‌های پیشرفته جنین انسان منجر شود.

کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا استفاده از جنین‌های بالای ۱۴ روز در چنین مطالعاتی را ممنوع کرده‌اند که تقریبا برابر دوره شکل‌گیری سلول‌های سازمانگر است. محققان با رشد سازه‌های شبیه به رویان از سلول‌های جنینی انسان این قانون را دور زده‌اند. این سلول‌ها سپس به جنین ۱۲ ساعته مرغ پیوند زده شده‌اند که تقریبا برابر با جنین ۱۴روزه انسان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید