• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17885
+
-

هلی‌کوپترهای ایرباس برای نجات هوایی در کشور

مشخصات فنی ۶ هلی‌کوپتر دو موتوره که برای نجات بیماران و امداد در سوانح به اورژانس کشور اضافه شدند

هلی‌کوپترهای ایرباس برای نجات هوایی در کشور


6هلی‌کوپتر امداد و نجات شرکت ایرباس که پس از برجام قرارداد فروش‌شان به ایران منعقد شده بود، روز گذشته در یک مراسم رسمی در فرودگاه پیام استان البرز رونمایی شدند. این هلی‌کوپترها نسبت به آنچه پیش‌تر در کشور استفاده می‌شد، ویژگی‌های فنی منحصربه‌فردی دارند و به همین دلیل، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در نسل‌های قبلی هلی‌کوپترهای امداد و نجات، صرفا مسئله انتقال مصدوم یا بیمار به مرکز درمانی مطرح بود و وسایل نجات چندان گسترده نبودند، امکان مانور و نشست و برخاست نیز در بالگردهای قبلی محدودتر بود اما حالا با بالگردهایی طرف هستیم که حتی اگر یکی از موتورهایشان از کار بیفتد، باز هم امکان پرواز دارند و جزو نمونه‌های پیشرفته جهان محسوب می‌شوند. حسین رحمانیان، معاون فنی شرکت خصوصی آواسلامت که این بالگردها را به ایران وارد کرده در گفت‌وگو با همشهری از مشخصات فنی‌ این هلی‌کوپترها و دلیل انتخاب‌شان گفته است.



راحتی مصدوم و پرسنل پزشکی

سیستم چهار ملخه در این هلی‌کوپترها باعث کاهش لرزش‌های وسیله می‌شود که در نهایت، راحتی مسافر و مصدوم را به‌دنبال دارد. در عقب هلی‌کوپتر دو درب وجود دارد و سامانه‌های پزشکی و اتاقک نیز به‌صورت یکپارچه در اتاقک داخلی تعبیه شده‌اند که امکان مانور پرسنل پزشکی داخل اتاقک هلی‌کوپتر و انتقال مصدوم را راحت‌تر فراهم می‌کند.


تجهیزات پزشکی عمومی و تخصصی

هلی‌کوپتر به تجهیزات پزشکی هوایی مجهز است که متناسب با نوع ماموریت می‌توان آنها را تغییر داد. امکانات عمومی تعبیه شده در بالگرد، الکتروشوک، دستگاه اکسیژن‌رسانی، پمپ‌سرنگ، پمپ ساکشن، پمپ سرم، برانکارد تاشو، برانکارد قابل حمل، صندلی پزشک و امکانات نشستن پارامدیکال یا تکنیسین‌های فوریت پزشکی است. البته بنا به نوع ماموریت این تجهیزات قابل تغییر هم هستند؛ مثلا می‌توان داخل اتاقک را به امکانات آی‌سی‌‌یو نیز مجهز کرد.


مانور دقیق و اطمینان بیشتر



این بالگرد اندازه کوچکی دارد که باعث شده، قدرت مانور بیشتری - به‌خصوص در شهر یا جاده‌ها- داشته باشد اما به‌طور کلی در دریا، کوهستان و شهر توانایی مانور دارد. این پرنده 2موتور دارد که باعث شده در شهر توانایی مانور دقیق‌تری پیدا کند، ضمن اینکه، دو موتوره بودن، باعث می‌شود درصورت آسیب دیدن احتمالی یکی از موتورها، پرواز از دست نرود.





بالگردهای خدماتی در دنیا

استفاده از بالگردهای خدماتی در دنیا کاربردهای گوناگونی دارد. سازمان آتش‌نشانی ژاپن به طور گسترده‌ای از هلی‌کوپترهای آتش‌نشان ‌یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما  استفاده می‌کند که قدرت مانوربالایی دارند و نقش مهمی در حوادث شهری دارند. نیروهای پلیس انگلیس نیز به طور گسترده از هلی‌کوپترها برای تعقیب مجرمان، تعقیب‌وگریز و شناسایی رانندگان متخلف استفاده می‌کنند. این هلی‌کوپترها به حسگرهای حرارتی و اسکنرهای پیشرفته برای خواندن پلاک خودروها مجهز شده است.



مکث

سفر هلی‌کوپترهای برجامی؛ از آلمان تا تهران

6 فروند هلی‌کوپتری که امروز وارد کشور شد، بخشی از چند سری هلی‌کوپتر است که قرار شده در بسته‌های شش‌تایی و طبق یک قرارداد مفصل با شرکت هلی‌کوپترسازی ایرباس به یک شرکت خصوصی ایرانی تحویل داده شود. این هلی‌کوپترها ساخت سال 2004هستند و حدودا از همان زمان در ماموریت‌های امداد و نجات در آلمان کار می‌کردند. از حدود یک سال و نیم قبل، قرارداد خریدشان بسته شد و دیروز به ایران تحویل داده شدند. دلیل انتخاب این بالگردها به جز امکانات فنی قابل‌توجه‌شان، ‌تعمیر و نگهداری ساده‌تر آنهاست و اینکه، دانش و امکانات لازم برای تأمین نیازهای فنی آنها در داخل کشور وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید