• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17890
+
-

سایت‌های آمریکایی در اروپا از دسترس خارج شدند

با اجرایی شدن قانون جدید حفاظت از حریم خصوصی کاربران در اروپا بسیاری از رسانه‌های آمریکایی برای فرار از جریمه در قاره سبز از دسترس خارج شدند

سایت‌های آمریکایی در اروپا از دسترس خارج شدند


مقام‌های اروپا به‌شدت و دقت در حال اجرای قانون جدید حفاظت از حریم و اطلاعات خصوصی کاربران هستند و هیچ استثنایی در این رابطه قائل نمی‌شوند. با اجرای قانون موسوم به «قانون حفاظت از داده‌های عمومی» اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های آمریکایی که نتوانسته‌اند مقررات اروپا را اجرا کنند در این قاره در دسترس نیستند. کاربرانی که از داخل اروپا به این سایت‌ها سر می‌زنند با پیغام در دسترس نبودن آنها تا اطلاع ثانوی مواجه می‌شوند. ازجمله رسانه‌های تحت نظر انتشارات Tronc از دسترس خارج شده‌اند تا مسئولان آنها قوانین جدید حفاظت از حریم خصوصی را رعایت کنند. لس‌آنجلس تایمز، شیکاگو تریبیون و نیویورک‌دیلی ازجمله رسانه‌هایی بودند که روز گذشته وب‌سایت آنها برای کاربران اروپایی از دسترس خارج شد.



جریمه ۸.۸ میلیارد دلاری فیسبوک و گوگل

 GDPR  مخفف General Data Protection Regulations  و به معنی «مقررات محافظت از داده‌های عمومی» است. به موجب این قانون، دست شرکت‌ها در سوءاستفاده از داده‌های شهروندان اروپایی کوتاه می‌شود و درصورت ارتکاب جرم، متخلفان تا ۲۰میلیون یورو یا ۴درصد از گردش مالی جهانی شرکت (هرکدام که بیشتر باشد)‌ جریمه می‌شوند. مهم‌ترین بخش این قانون این است که شهروندان اروپایی مالک داده‌های خود به‌حساب می‌آیند و شرکت‌هایی که این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، برای این داده‌ها از حق مالکیت بهره نمی‌برند.

فیسبوک و گوگل در روز اول اجرایی‌شدن قانون GDPR به میزان ۸.۸میلیارد دلار جریمه شدند. به گزارش ورج، سهم جریمه فیسبوک ۳.۹میلیارد و گوگل ۳.۷میلیارد یورو اعلام شده است.

طبق این قانون تازه، استفاده از داده‌ها و اطلاعات افراد و زیر پا گذاشتن حق حریم خصوصی آنها، مثلا در شبکه‌های اجتماعی، جریمه‌ای سنگین خواهد داشت. براساس این قانون، تمام شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف باید در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران، شفاف‌سازی‌ کرده و به‌صورت واضحی آن را به کاربران توضیح دهند. کاربران و مشتریان شرکت‌ها نیز باید قبل از ارائه اطلاعات خصوصی خود، رضایت واضح خود را اعلام کرده و به علاوه قدرت این را داشته باشند که به اطلاعات ارائه شده از خودشان، به سادگی دسترسی داشته باشند. در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران نیز، می‌بایست حتما از این به بعد شفاف‌سازی‌ صورت بگیرد.

همچنین در هنگام هک شدن تا نفوذ به سیستم هم شرکت‌ها باید به تمام کاربران اروپایی خود در مورد رخنه و وسعت آن اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید