• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17893
+
-

فدراسیون 5ستاره و حریفان نامرئی

فدراسیون 5ستاره و حریفان نامرئی

به احتمال بسیار زیاد، ترکیه آخرین محک جدی ایران قبل از حضور در جام‌جهانی2018 روسیه خواهد بود. چرا که زمزمه لغو بازی یونان کاملا جدی به‌نظر می‌رسد و دیدار با لیتوانی نیز نمی‌تواند پسران کی‌روش را تحت‌فشار قرار دهد. یونان از نظر مهدی تاج برگ برنده برنامه تدارکاتی تیم‌ملی به‌شمار می‌رفت اما مسابقه با این تیم هنوز در تقویم‌های رسمی به ثبت نرسیده بود و حالا می‌توان از گفت‌و‌گوی تازه سرمربی این کشور نتیجه گرفت که این بازی هرگز برای یونانی‌ها جدی نبوده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که یونان حتی در بین 32 تیم حاضر در جام‌جهانی نیست و از دوران اوجش فاصله بسیار زیادی دارد. این تیم ابدا یک حریف بزرگ برای ایران نبود اما با توجه به خاصیت و توانایی دفاعی‎اش، می‌توانست محک خوبی برای فاز هجومی تیم‌ملی باشد. بدون تردید اگر برنامه دیدارهای تدارکاتی تیم‌ملی با کشورهای حاضر در جام‌جهانی روسیه پر می‎شد، این کشورها در آستانه برگزاری جام قید دیدارهای دوستانه را نمی‌زدند اما یونان درست مثل ترکیه، دغدغه‌ای برای برگزاری اردو و رسیدن به سطح بالایی از آمادگی ندارد و به همین خاطر، به‌سادگی از مسابقه دادن با ایران کنار می‌کشد. از آن‌جایی که «فدراسیون 5ستاره» همواره در تدارک دیدارهای دوستانه در موضع ضعف قرار دارد، احتمالا یونان برای بر هم زدن این نبرد با جریمه و تذکری روبه‌رو نخواهد شد. 
تنها لباس‌های تیم‌ملی ناامیدکننده‌تر از یک تیم راه یافته به جام‌جهانی نیستند. برنامه تدارکاتی این تیم نیز درست به همین اندازه کسالت‌بار و ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. آیا امیدهای ازبکستان و خیابان‌گردهای سیرالئون قرار است این تیم را مهیای نبرد با پرتغال و اسپانیا کنند؟ آیا تیمی که به‌جز دو مسابقه با الجزایر و تونس، هیچ بازی تدارکاتی مناسب دیگری نداشته، از آمادگی روحی و جسمی لازم برای رویارویی با ابرقدرت‌های دنیای فوتبال برخوردار است؟ حتی ستاره‌های کلیدی ترکیه نیز قبل از بازی با ایران به بهانه مصدومیت کنار کشیده‌اند تا این تیم هم با تمام قدرت روبه‌روی شاگردان کی‌روش قرار نگیرد و در چنین شرایطی، لغو بازی یونان نیز تعجب‌برانگیز نیست. پیش از این، بارها و بارها جدال‌های مختلف تیم‌ملی به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند. قبل از یونان، نبرد ایران با تیم‌ملی سوریه نیز لغو شده بود. یک سال‌و‌نیم قبل، دیدار دوستانه تیم‌ملی با مراکش در امارات لغو شد. دیداری که اگر برگزار شده بود می‌توانست در جام‌جهانی روسیه کمک بزرگی برای تیم کی‌روش باشد. دیدار دوستانه تیم‌ملی با کرواسی نیز سال گذشته لغو شد تا ایران به جای این تیم قدرتمند، روبه‌روی قرقیزستان قرار بگیرد. این موضوع بارها تکرار شده و احتمالا بعد از جام‌جهانی نیز تکرار خواهد شد. چرا که فدراسیون توانایی ترتیب‌دادن دیدارهای مفید را برای تیم‌ملی ندارد. ایران صدرنشین آسیایی‌ها در رنکینگ فیفا به‌شمار می‌رود اما به لحاظ تدارکات، احتمالا قعرنشین همه رنکینگ‌ها خواهد بود. 
در جام‌جهانی، هیچ‌کس انتظار «معجزه» از تیم‌ملی ندارد و هواداران فوتبال در ایران، با چند نمایش آبرومند نیز راضی خواهند شد اما آیا تدارکات این تیم، در حد چند نمایش معمولی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا بوده است؟  کارلوس کی‌روش بیشتر از اسپانیا، پرتغال و مراکش، با فدراسیونی درگیر است که یا اهمیت جام‌جهانی را درک نکرده ویا قدرت و نظم لازم را برای برگزاری دیدارهایی در جهت محک خوردن تیم‌ملی از خود نشان نمی‌دهد. دود تنش سیاسی یونان و ترکیه در روزهای گذشته، به سادگی در چشم تیم‌ملی ایران فرو می‌رود. یونانی‌ها دیگر حاضر به برگزاری بازی در خاک ترکیه نیستند و از آنجا که هیچ تعهدی به فدراسیون نداده‌اند، به‌صورت یک طرفه دیدار دوستانه با ایران را لغو می‌کنند تا برنامه تدارکاتی ایران، هر روز خالی و خالی‌تر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید