• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17899
+
-

این فوتبال مسخره مسخره مسخره!

رسول بهروش| از قرار معلوم کار واگذاری باشگاه تراکتورسازی به محمدرضا زنوزی مطلق به‌پایان رسیده و تاجر ثروتمند تبریز، سومین تیم مهم این شهر را هم به تملک خودش در خواهد آورد. زنوزی که شهرت فوتبالی‌اش را مدیون تاسیس و اداره گسترش‌فولاد در سال‌های اخیر بوده است، چند ماه پیش سهام ماشین‌سازی تبریز را خرید و حالا هم برای تصاحب تراکتور خیز برداشته؛ پروژه‌ای که انتظار می‌رود به‌خاطر فقدان مشتریان و متقاضیان دیگر، راحت‌تر از حد تصور برای زنوزی نهایی شود. به هر حال بدیهی است که با توجه به زیان‌ده بودن فوتبال ایران، سرمایه‌گذاران معمولی که سودای کسب سود دارند وارد این عرصه نمی‌شود و خریداران خصوصی باشگاه‌ها فقط امثال هدایتی و زنوزی خواهند بود؛ کسانی که به نظر می‌رسد دنبال کسب درآمد از فوتبال نیستند و صرفا با اهداف جانبی در این حوزه دست به جیب می‌شوند.
درمورد زنوزی اما نکته جالب‌تر این است که او از فصل آینده دو تیم در لیگ‌برتر خواهد داشت؛ یکی گسترش‌فولاد و یکی تراکتورسازی. این اتفاقی است که شما هیچ کجای جغرافیای حرفه‌ای فوتبال دنیا نمی‌بینید. اینکه دو باشگاه در یک رده یک مالک مشترک داشته باشند، در استانداردهای فوتبال جهان فقط با لفظ «مضحک» قابل تعبیر است. به‌عنوان مثال در اسپانیا که خیلی از باشگاه‌های سرشناس تیم دوم دارند، اجازه حضور تیم دوم آنها در دسته تیم اول داده نمی‌شود؛ به‌همین دلیل بارسلونایB یک‌بار با وجود کسب مجوز صعود به لالیگا در همان دسته دوم باقی ماند و یک‌بار هم پس از سقوط ویارئال به دسته دوم، تیم دوم این باشگاه به دسته سوم انتقال داده شد. اینها بدیهیات دنیای فوتبال هستند که برای جلوگیری از شائبه تبانی و زدوبند به کار گرفته می‌شود؛ آنچه ما آن را در ایران به «هیچ» گرفته‌ایم و دور هم خوش و خرم زندگی می‌کنیم.
چرا زنوزی (خریدار اتومبیل احمدی‌نژاد در آن حراجی معروف خیریه) نباید در لیگ برتر دو تیم داشته باشد، وقتی پرسپولیس و استقلال به‌عنوان قطب‌های اول این فوتبال سال‌هاست با یک مالک اداره می‌شوند و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد؟ هر دو تیم سرخابی زیر نظر دولت و وزارت ورزش اداره می‌شوند، بنابراین اگر وزارت اراده‌ای برای بالا و پایین کردن هر کدام از آنها داشته باشد به‌راحتی آب خوردن می‌تواند این کار را انجام بدهد. مالک که هیچ، در 5لیگ معتبر دنیا (اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) به هیچ دو تیمی اجازه داده نمی‌شود حتی اسپانسر اصلی مشترک داشته باشند. شما در این لیگ‌ها هیچ دو تیمی را نمی‌بینید که یک برند تبلیغاتی همسان روی پیراهن‌شان باشد، مگر در موارد بسیار استثنایی که مربوط به تیم‌های تازه صعود یا سقوط کرده و یا قراردادهای بلندمدت می‌شود. فصل گذشته از بین نزدیک به 100تیم حاضر در این رقابت‌ها، فقط اسپانسر روی پیراهن سلتا ویگو و دپورتیوو لاکرونیا یکسان بوده. در ایران اما محبوب‌ترین باشگاه‌های کشور یعنی پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی دقیقا یک حامی مالی دارند؛ اسپانسری که از قضا شب داربی تهران برای بازیکنان و مربیان دو تیم ضیافت مشترک بر پا می‌کند! در فوتبالی که تیم‌های دولتی از یک خانواده هستند، تیم‌های صنعتی یک ریشه دارند و فلان آقای مربی 10سال است دارد بین آنها جابه‌جا می‌شود و تیم‌های نظامی هم با فراغ بال بین هم بازیکن سرباز تقسیم می‌کنند، نباید هم کسی گریبان زنوزی را بگیرد. فدای سرت آقای تاجر؛ امید که فصل آینده شهرداری هم بالا بیاید و نصف لیگ‌برتر مال شما شود!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید