• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17822
+
-

ایلام راه ندارد

گفت‌وگو با یک کارشناس راه‌ و شهرسازی


ستاره حجتی- ایلام:   ایلام هم مانند سایر استان‌های کشوردر دولت جدید  شاهد تعویض استاندار بود. از همان روزهای نخست، مسئولان بر این نکته اتفاق نظر داشتند که گرچه ایلام دارای توان بسیار گسترده‌ای در توسعه اقتصادی بر محورهایی مانند گردشگری و صنعت است، اما نبود زیرساخت‌ها، ترمز محکمی برای حرکت بر مدار توسعه استان است. حالا مصیب خانجانی، دکترای راه و شهرسازی می‌گوید:  وقتی از نبود زیر‌ساخت‌ها در ایلام صحبت می‌کنیم یکی از این کمبودها، کمبود راه است که باید برای آن چاره‌‌ای اندیشید.



چرا بر گسترش جاده‌ها در ایلام تاکید دارید؟

یکی از محورهایی که ایلام برای توسعه خود در نظر گرفته، گردشگری است. روزهای ویژه‌ای از سال، تردد زائران عتبات عالیات از این استان بسیار زیاد و به چند میلیون نفر می‌رسد. با وجود این، مسیرهای مواصلاتی قابلیت این بار ترافیکی را ندارند. هر سال به‌ویژه در مناسب‌هایی مانند اربعین این مشکل به وجود می‌آید. اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته محور ایلام - سرابله هنگام تردد زائران کربلا کاملا یکطرفه شده بود و البته باز هم شاهد تصادف و خسارت‌های جانی و مالی بودیم.



یعنی فکر می‌کنید محور توسعه گردشگری متناسب با امکانات انتخاب نشده است؟ می‌توان با برنامه‌ریزی این هماهنگی را ایجاد کرد؟

گردشگری یک مثال است. ایلام همان‌قدر که به توسعه فکر می‌کند، باید گام‌های عملی‌ای برای زیرساخت‌هایش بردارد. البته نباید فراموش کرد این استان به شدت با تنگناهای اعتباری دست به گریبان است. در مثال بالا، من از تاریخی استفاده کردم که میزان ازدحام ترافیک برای همه قابل درک باشد. مسیر دوم پر تردد استان یعنی سرابله – قلاجه – ایوان - ایلام هم همین مشکل را دارد. از سوی دیگر، می‌دانیم ایلام معدن و منابع انرژی دارد. به جز محصولاتی که با خطوط لوله جابه‌جا می‌شوند، بقیه این محصولات هم برای افزایش ترابری نیاز به راه دارند و در واقع راه یکی از زیرساخت‌های اساسی است.



اما انتقادهای زیادی درباره جاده‌سازی و تاثیر منفی آن بر محیط زیست وجود دارد. در این باره چه نظری دارید؟

ممکن است برخی انتقاد کنند که جاده‌کشی‌های بی‌رویه در کشور، طبیعت، محیط‌ زیست و حتی مناطق حفاظت‌شده ما را از بین برده است. انتقاد درستی است و اتفاقا ایلام هم پر از نقاط با حساسیت‌های ویژه محیط‌ زیستی است، اما راه‌ها باید با توجه به ضوابط خاص هر منطقه ایجاد شوند. با وجود این اهمیت، در حال حاضر اجرای طرح‌های راه‌سازی استان به دلیل نبود منابع بسیار کند پیش می‌رود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید