• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17755
+
-

سقوط ۷۰ درصدی ساخت‌وساز بر اثر شوک ارزی

  معاون برنامه‌ریزی و توسعه و امور شوراهای شهرداری تهران می‌گوید: سقوط صادرات نفت، تنگنای شدید در دسترسی به ذخائر ارزی و بروز تنگنا در صادرات غیرنفتی ناشی از افزایش تحریم‌ها، موجب می‌شود مصارف هزینه‌ای و پرداخت‌های جاری شهرداری به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

حجت‌الله میرزایی به ایلنا گفت: در سال‌های 90تا 93شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد و در آن دوران پرداخت‌های عمرانی، جاری 110درصد افزایش یافت و مصارف بودجه شهرداری تهران 112درصد بیشتر شد. بنابراین ما با بهره‌گیری از مدل اقتصادی توضیح‌دهنده اثر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصاد کلان، پیامدهای بازگشت احتمالی تحریم‌های یک یا چندجانبه را ارزیابی کردیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بازگشت تحریم‌ها 3پیامد اصلی برای اقتصاد ایران به جای خواهد گذاشت، گفت: سقوط صادرات نفت، تنگنای شدید در دسترسی به ذخائر ارزی و بروز تنگنا در صادرات غیرنفتی 3پیامد اصلی خواهد بود و این 3پیامد، عرضه ارز به اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد. با کاهش عرضه ارز و به‌دنبال آن افزایش نرخ دلار از آنجا که بخش قابل توجهی از محصولات نهایی یا مواداولیه وارد می‌شود، سطح قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه مصارف هزینه‌ای و پرداخت‌های جاری شهرداری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 میرزایی با بیان اینکه مهم‌ترین محل تأمین منابع مورد نیاز برای پوشش مخارج شهرداری تهران عوارض بر پروانه‌های ساختمانی است، گفت: با بازگشت تحریم‌ها و جهش نرخ ارز سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یافته و در نتیجه هزینه ساخت‌وساز گران‌تر می‌شود. همین امر موجب خواهد شد ساخت‌وساز کاهش یافته و صدور پروانه‌های ساختمانی نیز کم شود. در دوران شوک ارزی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره بیش از 70درصد سقوط کرد.  در این شرایط احتمالا مانند دوران شوک ارزی، شهرداری تهران مجبور شد نزدیک به نیمی از مصارف خود را از درآمد حاصل از تغییر کاربری تأمین کند که این امر تبعات کالبدی، زیست‌محیطی و اجتماعی ناگواری بر شهر تهران گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید