• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175672
+
-

طرح مطالبات روز در کرسی‌های آزاداندیشی

مدیرانی که در دانشگاه از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هراس داشته باشند، صلاحیت مدیریت دانشگاه را ندارند

گزارش
طرح مطالبات روز در کرسی‌های آزاداندیشی

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: آغوش این اندیشگاه برای همه اندیشمندان باز است و ما به هیچ خط قرمزی در رابطه با مسائل مطرح شده در این اندیشگاه قائل نیستیم و معتقدیم بیانیه گام دوم انقلاب باید نقد شود.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» که دیروز از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: «البته 3اصل منطق، اخلاق و رعایت حقوق دیگران در مباحث این پژوهشکده باید رعایت شود.»
او ادامه داد: «براساس نظرات بزرگانی چون شهید بهشتی، انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری است و این، ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی را یادآور می‌شود. اصولا آزاد‌اندیشی و آزادی بیان با اصل انقلاب پیوند دارد و این خلاف عقاید برخی کج‌اندیشان و متحجران است.» ذوعلم با بیان اینکه برای پیشرفت انقلاب و کشور باید فاصله بین وضع موجود با آرمان‌های انقلاب را کاهش داد، گفت: «مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان هستند. تنها راه رشد کشور و رسیدن به آرمان‌های انقلاب هم، همراهی مردم به‌خصوص جوانان و مشارکت جدی آنهاست. او گفت: حتی خود بیانیه گام دوم نیز باید مورد مباحثه، گفت‌وگو و نقد قرار گیرد و اگر اینطور نشود، نمی‌تواند در ذهن جوانان و جامعه بنشیند.» رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: «برخی فکر می‌کنند آزادی اصلا جزو اهداف انقلاب نبوده؛ درصورتی که اینطور نیست. حتما باید خود جوانان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی راهکار و سازوکار ارائه دهند. تشکل‌های مختلف دانشگاهی باید به جای رویارویی میدانی بنشینند و با همدیگر گفت‌وگو کنند.»  وی در پاسخ به خبرنگار همشهری که پرسید: چه برخوردی باید با برخی مسئولانی که از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به‌دلیل نگرانی از نقد شدن مسئولان جلوگیری می‌کنند، داشت گفت: «به‌نظر من مسئولان و مدیرانی که در دانشگاه از برگزاری نشست‌های نقد و کرسی‌های آزاداندیشی هراس دارند، صلاحیت کافی برای مدیریت دانشگاه را ندارند. یک رئیس دانشگاه یا دانشکده باید با دانشجویان در ارتباط باشد و از این گفت‌وگوها که به حسن جریان امور کمک می‌کند، استقبال کند. هرچه فرصت گفت‌وگو در دانشگاه برقرار شود، مشکلات و چالش‌های فرهنگی و سیاسی از تقابل به تعامل و گره‌گشایی منجر خواهد شد.»

نگرش‌های امنیتی باید اصلاح شود
وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره «وجود برخی نگرش‌های امنیتی به مباحث مرتبط با کرسی‌های آزاداندیشی و تبدیل آن به چالش برای این حوزه» نیز گفت: «تعامل فکری و اندیشه مبتنی بر اخلاق، منطق و عدالت باید در جامعه نهادینه شود. اگر در جایی نگاه امنیتی به مسائل مرتبط با کرسی‌های آزاداندیشی وجود دارد، این نگاه باید در پرتو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات آن برطرف شود. در نامه سال81 مقام معظم رهبری نیز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مخاطب مستقیم کرسی‌های آزاداندیشی است و این نهاد باید مشکلات مرتبط با این حوزه را اصلاح کند.»  ذوعلم تأکید کرد: «ممکن است بخش‌هایی از جامعه نگرش‌هایی خاص و دغدغه‌هایی در مباحث مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی داشته باشند، اما ما باید نگاه اعتدال و تعریف شده را در پرتو قواعدی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وضع می‌کند، داشته باشیم.»

آسیب‌های کرسی‌های آزاداندیشی
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره «چرایی دور بودن موضوعات انتخاب شده در کرسی‌های آزاداندیشی از مطالبات روز جامعه و ضعف کنشگران و تبیین‌کنندگان در اقناع افراد حاضر در کرسی آزاداندیشی» گفت: «این مسئله یکی از آسیب‌های جدی کرسی‌های آزاداندیشی است و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه به برگزار‌کنندگان چنین مباحث و مذاکراتی کمک کنند.» وی ادامه داد: «ممکن است در برخی کرسی‌های برگزار شده افراد، توانمندی لازم را برای اداره برنامه و تبیین‌گری نداشته باشند، اما همین افراد با ادامه حضور در چرخه کرسی‌های آزاداندیشی و کسب دانش بیشتر با شناخت بهتر و آگاهی کافی در مراحل بعدی و جلسات دیگر حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند ضعف گذشته خود را برطرف و مخاطبان را به مرحله اقناع برسانند.» وی توضیح داد: «متأسفانه نظام اداری ما دچار بوروکراسی است و به این علت دچار محافظه‌کاری و راحت‌طلبی شده و به این دلیل برخی موضوعات و محورهای کرسی‌های آزاداندیشی ممکن است از مطالبات روز جامعه عقب باشد؛ ازاین‌رو، محور برگزاری این کرسی‌ها باید تشکل‌های دانشگاهی باشد تا موضوعات مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی ذیل قوانین و مقررات دانشگاه با موضوعات روز جامعه همخوانی بیشتری داشته باشد. گفتنی است؛ براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، همایش ملی «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» 23بهمن در تهران برگزار خواهد شد. این همایش همزمان با چهارمین سالروز انتشار بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵آبان۱۴۰۱ خواهد بود. فراخوان این همایش در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نشر آثار رهبر معظم انقلاب نیز منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید