• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 21 مهر 1401
کد مطلب : 173829
+
-

دیده‌بانی شهروندی برنامه شبکه ناظرین

سازمان بازرسی شهرداری تهران برای جلوگیری از تخلفات شهرسازی مکانیسم جدیدی را با همکاری شهروندان راه‌اندازی کرده است

از خردادماه امسال تا امروز 51مورد تخلف به شبکه ناظرین مردمی سازمان بازرسی شهرداری تهران گزارش شده است. به گزارش همشهری، بعد از اینکه مدیریت ششم شهر تهران فعالیت‌های خود را آغاز کرد، علیرضا زاکانی مردمی‌سازی در شهرداری تهران را به‌عنوان یکی از رویکردهای خود مطرح کرد. سپس تحقیقات و مطالعاتی صورت گرفت و در ادامه سازمان بازرسی شهرداری تهران خردادماه سال 1401شبکه ناظرین مردمی را تشکیل داد. رئیس شبکه ناظرین مردمی در این رابطه به همشهری گفت: «یکی از رویکردهای مهمی که آقای زاکانی بر آن تأکید داشت و در یک سال گذشته هم چندین‌بار به آن اشاره کرد، رویکرد مردمی‌سازی در شهرداری تهران است. این رویکرد در تمام حوزه‌ها مانند شهرسازی، خدمات شهری، فرهنگی، مشارکت‌های اجتماعی و... وجود دارد. در همین راستا، حوزه نظارتی هم مدنظر مدیریت شهری بوده است؛ به این ترتیب که برای تحقق این رویکرد مردمی‌سازی در حوزه نظارتی ذیل سازمان بازرسی شهرداری تهران «شبکه ناظرین مردمی» به‌منظور نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و انعکاس معضلات تشکیل شد.» حسین امانلو درباره ضرورت این شبکه توضیح داد: «شبکه ناظرین مردمی، یک شبکه اعتقادی و مردمی است که هم کارکنان شهرداری و هم شهروندان عزیزمان با آن ارتباط می‌گیرند. این شبکه برای اینکه تخلفات شناسایی شده و مسائل و معضلات به اطلاع مدیران شهری برسد راه‌اندازی شده است.»
رئیس شبکه ناظرین مردمی معتقد است که این شبکه نه یک شبکه پنهانی و مخفی است و نه آشکار که نتوانیم فعالیت‌های لازم را انجام دهیم: «یک شبکه نامحسوس مردمی است که غیرمستقیم برای نظارت بر فعالیت‌های شهرداری تهران تشکیل شده است.»

205 نیرو
برای اینکه فعالیت در شبکه ناظرین مردمی به‌صورت مستمر پیگیری شود، این شبکه 205نفر از کارکنان شهرداری و همچنین شهروندان تهرانی را انتخاب کرد. برای انتخاب این افراد، سازمان بازرسی شهرداری تهران فراخوانی ارائه نداده است. رئیس این شبکه گفت: «عناصری که توسط سازمان بازرسی شهرداری جذب می‌شوند، هم از کارکنان شهرداری و هم از شهروندان هستند. درواقع با آنها گفت‌وگو کرده و چارچوب‌های صیانتی و حمایتی را از آنان تبیین می‌کنیم.» او ادامه داد: «در آموزه‌های دینی مشارکت در مسائل اجتماعی، جهاد در میدان عمل، کمک به بهینه‌سازی زندگی و... آمده است؛ بنابراین در امورات شهری به همین منوال پیش می‌رویم و قرار نیست اصطلاحا زیرآب کسی زده شود. در عین حال، یک‌سری موانع و تخلفاتی در شهرداری تهران صورت می‌گیرد که قصد داریم این تخلفات را کشف و شناسایی کنیم و آن را در اختیار رده‌های اجرایی قرار دهیم تا اصلاح صورت بگیرد. این یک کار کاملا عقلانی است که در همه جای دنیا هم اتفاق می‌افتد.»  به‌گفته امانلو، شبکه ناظرین مردمی در تمام مناطق تهران نیرو دارد و به تعبیری کارکنان و شهروندان را برای فعالیت در شبکه ناظرین مردمی جذب کرده‌اند. او گفت: «همچنین از اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها نفراتی را انتخاب کرده‌ایم. فعالیت‌ها آنها این است که با مشاهده تخلفات، موارد را به سازمان بازرسی شهرداری اعلام کنند.» امانلو اضافه کرد: «بحث ما شناسایی و کشف افراد مورد اعتماد از بدنه شهرداری و همچنین از میان شهروندان تهرانی است تا بتوانیم فعالیت‌های خود را ادامه دهیم. سعی داریم همه عناصر ما در شهر تهران حضور داشته باشند تا به اهداف اصلی این شبکه برسیم.»

4مأموریت شبکه
شبکه ناظرین مردمی 4ماموریت را پیگیری می‌کند؛ اول اینکه از تخلفاتی مانند رشوه‌گیری جلوگیری کند، دوم اینکه شبکه‌های مافیایی در شهرداری را شناسایی کرده و این شبکه‌ها را منحل کند، سوم شناسایی عناصر متعهد، خدوم و مردمی که این شبکه بتواند بانک اطلاعاتی تشکیل دهد و چهارمین ماموریت این است که بازدید سرزده و نظارت روی فعالیت‌ بخش‌های مختلف شهرداری صورت گیرد. رئیس شبکه ناظرین مردمی تأکید کرد: «یک اصل اساسی داریم که ما نباید اجازه دهیم این شبکه آسیب ببیند. به این ترتیب که نفراتی را برای شبکه درنظر بگیریم که از موقعیت خود سوءاستفاده نکنند.»  به‌گفته امانلو، این شبکه شهر تهران را به 5پهنه تقسیم کرده است؛ پهنه شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز. او ادامه داد: «بعد چند منطقه را در یک پهنه قرار دادیم و برای هر منطقه هم یک «سرناظر» مشخص کردیم که بتواند ناظران آن منطقه را شناسایی کند. سرناظر  فردی فعال، معتمد و مردمی است که می‌تواند کارمند باشد یا شهروند؛ به‌عنوان مثال در منطقه‌ای یکی از سازندگان به‌عنوان سرناظر انتخاب شده و در منطقه‌ای دیگر کارمند حوزه شهرسازی سرناظر است.»

بیشترین تخلفات در حوزه شهرسازی
نزدیک به 5ماه از فعالیت شبکه ناظرین مردمی می‌گذرد و تا کنون گزارش تخلفاتی برای بررسی و برخورد به سازمان بازرسی ارائه شده است. حسین امانلو در این رابطه گفت: «تخلفات در حوزه شهرسازی، منابع انسانی، مالی، حقوقی، فرهنگی و... صورت گرفته که ما در حال بررسی‌شان هستیم. برخی از این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و در یکی از گزارش‌ها، 17میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال به حساب شهرداری تهران واریز شد و چند نفر به کمیته تطبیق سازمان بازرسی معرفی شدند. همچنین ساخت‌وساز غیرمجازی صورت گرفته بود که تخریب شد.» او تأکید کرد: «عمده تخلفات صورت گرفته در حوزه شهرسازی است و شاید 70درصد تخلفات به حوزه شهرسازی ارتباط داشته باشد، اما اینکه چگونه با متخلفان برخورد می‌شود، متفاوت است. متخلفان به کمیته مربوطه معرفی می‌شوند. همچنین در کمیته، تخلفات بررسی می‌شود تا برخورد صورت بگیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید