• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170403
+
-

مترو آماده مهرماه

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه صبح جمعه با حضور سرزده در ایستگاه شهرری از نزدیک در جریان عملیات بهسازی و ایمن‌سازی سوزن‌های ریل جنوبی ایستگاه شهرری قرار گرفت. به گزارش همشهری، حامد عباسی نامی در این بازدید، با اشاره به اینکه بیش از ۲۰سال از عمر این سوزن‌ها گذشته و برای ایمنی هرچه بیشتر مسافران در متروی تهران انجام این تعمیرات اساسی ضروری است، گفت: «اورهال سایر سوزن‌های مترو هم که نیاز به تعمیر دارند، باید هرچه زودتر آغاز شود. تا به این لحظه ۱۳تراورس (ریل‌بند) که نیاز به نوسازی داشتند، تخریب و تراورس‌های نو جایگزین شدند. همچنین پس از تحکیم آنها، ریل‌ها، سوزن‌ها و سایر ادوات و تجهیزات مجدد نصب شده است تا ان‌شاءالله صبح روز شنبه سرویس‌‌دهی خط یک نیز طبق برنامه و بدون مشکل انجام شود.» به‌گفته او، در فاز نخست این طرح، عملیات اورهال سوزن‌های جنوبی ایستگاه شهرری انجام و در فاز بعدی 2سوزن شمالی این ایستگاه نیز بهسازی شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه تعویض کامل سوزن بالغ بر ۳۰میلیارد تومان هزینه داشت، گفت: «با همت و تلاش همکاران این کار ‌با صرف هزینه کمتر از ۶۰۰میلیون تومان انجام شد.» در ادامه عباسی نامی از تلاش و برنامه‌ها‌ برای آماده‌سازی مترو برای شروع سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: «قصد داریم تا با استفاده از توان داخلی و مدیریت هزینه‌ها، اورهال قطارها و زیرساخت‌های مترو را با جدیت دنبال کنیم و تلاش خواهیم کرد تا در مهرماه و همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی و افزایش آمار مسافری، بهترین خدمات به مسافران ارائه شود.»

کارکرد و اهمیت سوزن ریل
سوزن ریل (Railroad switch) یک وسیله مکانیکی مهم و پرکاربرد است که در تقاطع‌ها به قطار امکان تغییر مسیر از یک ریل به ریل دیگر را می‌دهد. سوزن ریلی راه‌آهن یکی از نقاط ضعف خط محسوب می‌شود و نگهداری و تنظیم و نظافت آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در غیر این صورت به جهت حساسیت خاص سوزن راه‌آهن، امکان وقوع سانحه روی آنها وجود دارد. خطوط راه‌آهن همواره در معرض خطر هستند و اغلب سوانح نیز در روی سوزن اتفاق می‌افتد.

بازگشایی مدارس و 2/5میلیون سفر روزانه 

پیش‌بینی می‌شود از ابتدای مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، روزانه حدود 2.5میلیون سفر از طریق متروی تهران انجام شود.
برای سرویس‌دهی استاندارد به مسافران دست‌کم به 1500واگن دیگر برای شبکه متروی تهران نیاز است.
شبکه متروی تهران تا‌کنون بالغ بر 10میلیارد (نفر-مسافر) را پوشش داده است که این رقم حدود 120برابر جمعیت کشور می‌شود.
متروی تهران به لحاظ طول، مسیر، تعداد ایستگاه‌های احداث‌شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از 20متروی برتر جهان محسوب می‌شود.
طول ساخته‌شده شبکه متروی تهران درحال حاضر حدود 252کیلومتر است که حدودا به اندازه مسافت تهران تا ساری می‌شود.
اگر شهر تهران فاقد خطوط فعلی مترو بود، روزانه در حدود 30کیلومتر به صف ترافیک خودرو‌ها اضافه می‌شد.
با بهره‌‌مندی از شبکه متروی تهران، سالانه حدود 300میلیون لیتر در مصرف سوخت کشور صرفه‌جویی می‌شود.
هزینه خرید هر واگن مترو حدود یک میلیون دلار است.
ساخت هر ایستگاه مترو حدود 12میلیون دلار هزینه دارد.
برای ساخت هر کیلومتر مترو در شهر تهران حدود 55میلیون دلار هزینه صرف می‌شود.
مسافران مترو در هر سفر فقط یک‌سوم هزینه واقعی آن را پرداخت می‌کنند.
هزینه تامین برق یک ماه شبکه مترو اکنون حدود 2میلیارد تومان است.
برای ساخت هر کیلومتر خط مترو، به‌صورت مستقیم برای حدود 825نفر شغل ایجاد می‌شود.
هر واگن مترو ظرفیت پذیرش 44مسافر به‌صورت نشسته و 180مسافر به حالت کلی(نشسته و ایستاده) را دارد.
میزان ساخت خطوط و ایستگاه‌های مترو در تهران طی 20سال اخیر، از اکثر شهرهای بزرگ و مطرح جهان نظیر لندن، توکیو، نیویورک و... بیشتر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید