• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1695
+
-

«شهر خوب» تحویل شهروندان می‌شود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری در جلسه شورای شهر به تشریح برنامه‌هایی پرداخت که منجر به تحولی جدی در چهره پایتخت خواهد شد

شهر خوب
«شهر خوب» تحویل شهروندان می‌شود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران دیروز حامل یک پیام از سوی شهردار تهران به نمایندگان مردم در شورای شهر تهران بود. «ما ظرف 4سال آینده شهر خوبی را تحویل شما خواهیم داد.» به همین مناسبت مهدی حجت در زمانی بیش از یک‌ساعت به تشریح برنامه‌هایی پرداخت که قرار است منجر به تغییرات و تحولاتی شگرف ظرف 4سال پیش رو شود و چهره تهران را به لحاظ شهرسازی متحول سازد.

ساماندهی پادگان‌ها، ساماندهی وضعیت باغات و صیانت از فضای سبز شهری،  تهیه برنامه جامع برای نحوه استفاده از فضاهای زیرسطحی،  تهیه دستورالعمل پروژه‌های بزرگ مقیاس و بلندمرتبه‌سازی‌ از برنامه‌های ارائه‌شده برای شهر تهران بود. به گفته حجت، ضوابط و مقررات حریم شهر تا پایان شهریور97 نهایی خواهد شد و تاکنون 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی درعین حال از تعیین تکلیف اراضی دوشان‌تپه سخن گفت و اینکه این طرح می‌تواند زمینه‌ساز تحول بسیار خوب در شرق تهران باشد. حجت با بیان اینکه طرح اراضی کن با رویکرد حفاظت از آن پیشرفت 100درصدی داشته است، گفت: البته تلاش داریم این طرح به‌گونه‌ای مصوب شود که برای شهرداری تهران قابلیت اجرا داشته باشد. وی همچنین از پیشرفت 80درصدی طرح تفصیلی منطقه22 خبر داد و در مورد تحول منطقه جنوب تهران نیز از اجرای طرح محور نیلوفری سخن گفت که می‌توان با بهره‌گیری از اراضی وسیعی که از بوستان ولایت آغاز می‌شود، نسبت به ساخت یک مرکز تجارت جهانی و تحولات عظیم در جنوب شهر اقدام کرد.

وی از آماده‌سازی‌ طرحی تفریحی،  فرهنگی و تجاری در اراضی آزادشده بالای تونل رسالت خبرداد. این اراضی به طول یک کیلومتر و عرض 55متر می‌تواند به شکوفایی کیفیت زندگی در محورهای ولیعصر، آفریقا و میدان آرژانتین و چند نقطه دیگر شهر منجر شود. راه‌اندازی سامانه شخصی پارکینگ‌ها به‌صورت هوشمند،  کاهش زمان صدور پروانه از طریق هوشمندسازی، ساماندهی وضعیت گودهای رها شده در شهر،  تشدید نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان و جلوگیری از تخلفات ایمنی ساختمان هم از دیگر برنامه‌های مورد اشاره از سوی معاون شهردار  بود.

حجت از تکمیل برنامه ساماندهی سیما و منظر شهری و احیای هویت ایرانی - اسلامی تا پایان سال97 سخن گفت و افزود: برای الگوی نماهای شهر برنامه جامع داریم؛ به این معنی که بتوانیم آرام‌آرام سلیقه عمومی را تغییر دهیم و به سمت ارتقای هویت ایرانی -  اسلامی نماهای شهری مطلوب هدایت کنیم. وی از تکمیل بهسازی 3محور خیابان‌های ولیعصر،  کارگر و انقلاب به‌طور 100 در صد سخن گفت که سال آینده به اجرا می‌رسد.

احیای قلب تاریخی تهران

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بررسی طرح ارتقای کیفیت محیطی در مورد شهر دوستدار کودک، شهر متناسب با بانوان،  جوانان و ناتوانان را از دیگر برنامه‌های خود اعلام و در ادامه به موضوع مدیریت حفظ و احیای بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: پیشنهادی مبنی بر ایجاد منطقه تاریخی مطرح شد و مناطق 12،  11،  10و 17 جزو این منطقه قرار گرفتند.

پیشنهاد ما این است که با کاستن بخشی از منطقه11 و افزودن به مناطق 10و 17 که کمترین مساحت را دارند قلب تاریخی تهران را احیا کنیم. حجت از دستور خود برای شناسایی و شناسنامه‌دارکردن باغ‌های تاریخی شهر تهران هم خبر داد و افزود: در همین راستا یکی دیگر از برنامه‌های ما شناسایی قنات‌هایی است که در تهران وجود دارند و برخی از آنها حتی قابلیت ثبت ملی دارند.

وی گفت: پیگیر تدوین برنامه جامع تهرانگردی هستیم و قرار است مسیرهای گردشگری شامل مسیر مشروطه مشتمل بر 4.1کیلومتر مسیر سبز،  3.4کیلومتر مسیر آبی به طول 4.7کیلومتر راه‌اندازی شود؛ البته مسیرهای گردشگری دیگری نظیر مفاخر فرهنگی و هنری،  مسیر گردشگری سقاخانه و مسیر گردشگری رویدادهای سیاسی برای سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.  

معاون شهردار تهران درباره نوسازی بافت‌های فرسوده نیز اظهار داشت: تعداد پلاک‌های بافت‌های فرسوده 206هزار پلاک است که با فرض سالانه 10درصد نوسازی باید سالانه 4هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دهیم تا ظرف 10سال کار نوسازی بافت فرسوده شهر تهران به اتمام برسد که البته دراین میان سهم شهرداری تهران 3هزار میلیارد و سهم دولت هم هزارمیلیارد تومان است اما چون به‌نظر می‌رسد اختصاص این بودجه از توان مدیریت شهری خارج است، می‌توان به جای سالانه 10درصد،  5درصد نوسازی بافت فرسوده را با 1500میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفت که در این صورت به 20سال زمان نیاز داریم.

وی با اشاره به بحث حریم تهران نیز گفت: در حریم شهر تهران نکته اصلی این است که میزان رشد جمعیت در حریم، 4برابر شهر تهران است. بزرگ‌ترین خطری که شهر تهران را تهدید می‌کند،  همین موضوع است چراکه ناهماهنگی مابین شهرداری،  فرمانداری و سایر دستگاه‌ها وجود دارد. در مورد ساخت‌وساز روی گسل نیز حجت از تهیه و تصویب نقشه‌های پهنه‌بندی گسلی شهر تهران سخن گفت که این نقشه روی سامانه طرح تفصیلی منعکس‌شده و از این پس صدور مجوز ساختمان‌های بلندمرتبه با اهمیت زیاد درحریم این گسل‌ها ممنوع خواهد بود. ضمن اینکه طرح شناسایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز درحریم گسل‌ها در حال تهیه‌شدن است.  

حجت با اشاره به برخی فرصت‌های مؤثر شهر تهران برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی اظهار کرد: روددره‌های شهر تهران،  پروژه توسعه برج میلاد،  پروژه توسعه دانشگاه تهران،  نوسازی بافت فرسوده،  ساماندهی دروازه‌های ورودی شهر تهران،  پروژه پارک پردیسان،  پروژه بوستان ولایت و پروژه TOD عباس‌آباد و... امکانات و پروژه‌های متعددی هستند که می‌توانیم از طریق همکاری و همیاری شورای شهر آنها را انجام دهیم.

وی با اشاره به طرح «باغ شهر ولایت» گفت: شهردار خواستار تهیه یک طرح جامع برای بوستان ولایت شده که درصورت تأیید از سوی مقام معظم رهبری به اجرا درخواهد آمد و می‌تواند درکنار محور نیلوفری منجر به تشکیل یک مرکز تجارت جهانی در جنوب شهر شود و مناطق محروم را دچار تحول سازد. پس از آنکه درجلسه یکشنبه کلیات طرح الزام شهردار تهران به تهیه گزارشی ازمیزان تحقق طرح تفصیلی به تصویب رسید، دیروز اعضای شورا وارد جزئیات این طرح شدند و به تمام بندها و تبصرهای آن با اعمال برخی تغییرات رأی مثبت دادند.

 

جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه علنی دیروز شورای شهر سخنانش را با مصرعی از زنده‌یاد سهراب سپهری آغاز کرد و گفت: جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود. این مصرع در واقع کنایه‌ای بود به بحران آلودگی هوا که چند روزی است در وضعیت ناسالم برای تمام جامعه قرار گرفته است.

وی در سخنانی27آذرماه،  سالروز شهادت دکتر مفتح و  همچنین روز جهانی مقابله با خشونت و افراطی‌گری را گرامی داشت و گفت: عبور از چالش میان مباحث علمی و دانشگاهی با شیوه تحصیل و پژوهش در حوزه‌های علمیه، یکی از مسائل اصلی جامعه ماست که امثال مفتح‌ها درصدد حل این معضل بودند،  تا میان نگاه دینی و علمی تضاد و شکافی وجود نداشته باشد. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عقلانیت مهم‌ترین ابزار علم و انسان مدرن است، گفت: شاید امروز پس از 4دهه که از عمر انقلاب می‌گذرد،

نیاز به این نگرش بیش از پیش احساس شود؛ نگرشی که شعور را بر شور،  عقلانیت را بر هیجان و پویایی را بر جمود و سکون ترجیح می‌دهد. به گفته هاشمی، انتظار جامعه از حوزه‌های علمیه و روحانیت انقلابی،  معرفی چهره‌هایی نظیر مفتح و مطهری است که بتوانند اسلام حقیقی را از گرایش‌های انحرافی، هیجانی و افراطی متمایز و معرفی کنند.

 

*تذکرات اعضا

شهربانو امانی/ عمران و حمل‌ونقل:

حل مشکل آلودگی هوا بسیار ساده است. در گذشته برای اینکه این مشکل حل نشود، آن را پیچیده کرده‌اند. مسئله‌ای که مانند سرطان،  نفس شهر را بریده، سالانه باعث مرگ بیش از 4500نفر می‌شود و سال‌هاست دوام دارد،  پاسخی ساده دارد.

سهم اتوبوس‌ها در آلوده‌سازی هوا در حدود 30.8درصد،  کامیون 22.4درصد،  موتورسیکلت‌ها 10.5درصد، مینی‌بوس‌ها 4.2درصد،  وانت و سواری 2.1درصد و منابع ساکن نیز مانند کارخانه‌ها،  کارگاه‌ها و منازل در مجموع 30درصد است. این اتوبوس‌ها اکثرشان در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری است که تقریبا مسئول مرگ 1500نفر از شهروندان تهرانی‌اند. همین اتوبوس‌ها،  مسئول 30درصد گرفتگی و سیاهی هوای شهرند.

اما راه‌حل آن نصب فیلترهای جذب دوده است که نیاز به 100میلیارد تومان اعتبار دارد که یک‌ششم حقوق پرداختی ماهانه شهرداری است. سؤال اینجاست که پس چرا این همه سال،  این کار را نکردیم و مسئله را پیچیده و فرابخشی قلمداد کردیم و از زیر بار حل آن طفره رفتیم؟ سال‌ها مدیریت شهری و دولت، واقعیت ساده و قابل حل را به رسانه‌ها و مردم نگفته‌اند.

 

الهام فخاری/ فرهنگی واجتماعی:

تهران هوا ندارد و گویی همه ما گرفتار «کاری نمی‌شود کرد» هم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و هم از سوی مردم هستیم. برای چاره‌جویی آلودگی هوا که روزبه‌روز به فاجعه نزدیک می‌شود، همه باید کاری اثرگذار در حوزه اختیار و وظایف خود انجام دهیم اما هنوز هماهنگی بین‌بخشی برای چاره‌اندیشی و اقدام مؤثر برای پیشگیری از آلودگی هوا وجود ندارد.

در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده همچنان که می‌بینیم در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسنده شده است. ازطرفی زباله‌سوزی همچنان به شیوه کلیشه‌ای و سنتی انجام می‌شود و هر بامداد حجم آلودگی چشمگیری را به فضا و هوای شهری می‌افزاید، برای ساماندهی پسماند ضرورت دارد و دولت و مدیریت شهری باید به اضطرار این وضعیت توجه داشته باشد.

باز کردن راه و تسهیل شرایط فاینانس برای مدیریت پسماند و راه‌اندازی سامانه‌های نوین نیاز فوری تهران است. درمورد تردد موتورسیکلت‌ها به‌عنوان منبع مهم آلودگی تهران نیز چاره‌‌ای جز همکاری فوری بین نهادهای دولت و مدیریت شهری نیست.

 

محمود میرلوحی/ برنامه وبودجه

پژوهش و مطالعه، ما را از صرف هزینه‌های هنگفت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باز خواهد داشت.

انتظار داریم که درمدیریت شهری تهران از حیث استفاده از طرح‌ها و پروژه‌های متکی بر مطالعات و پژوهش‌های علمی برای شهرهای دیگر الگو باشیم و پروژه‌ای را بدون پیوست‌های پژوهشی در شهر اجرا نکنیم. از شهردار تهران که خود پیشگام فعالیت‌های علمی هستند، می‌خواهم که زمینه ایجاد سازمان منسجم مطالعاتی را در شهرداری فراهم کنند و از بخش خصوصی به جد حمایت کنیم.

 

زهرا صدراعظم نوری/ سلامت و محیط‌زیست (رئیس)

شاخص آلودگی از ١٥٠گذشته و برای همه گروه‌ها ناسالم است. مالکان باغات و‌صاحبان فضای سبز چه نقشی در بهبود وضعیت آلودگی هوا دارند؟ تعدادی از درختان املاک متعلق به نهادهای عمومی در حال از بین رفتن است و مالکان دنبال تغییر کاربری و ساخت‌وساز در آنها هستند.

مثلا پلاک ثبتی 1741/72در خیابان ابهری سعادت‌آباد به مساحت ۱۱هزار و ۴۰۰متر در پهنه 122  در مالکیت بنیاد مستضعفان و جانبازان و شرکت خدمات علوی است که در سال 84،  726اصله درخت داشته است. در سال 93،  30اصله درخت قطع شده و 199درخت خشک شده است.

در دو نوبت جریمه قطع اشجار لحاظ شده است. درسال96 هم گزارش شده که 289اصله درخت خشک شده! سؤال من از شهردار سابق تهران این است که آیا معضل آلودگی هوا را با قطع درخت می‌خواستند حل کنند؟ چرا در دوران گذشته هیچ گزارشی از املاک این مالکان به شورای شهر ارائه نشد؟ امیدوارم که شهرداری فعلی نسبت به مشخص‌کردن املاکی که در دست نهادهای عمومی هستند، اقدام مؤثری انجام دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید