• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165907
+
-

جنگل تخت‌جمشید ‌زغال‌کباب شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: گردشگران عامل آتش‌سوزی بودند و از 80هکتار جنگل دست‌کاشت تخت‌جمشید 2هزار مترمربع در آتش سوخت

زیست بوم
جنگل تخت‌جمشید ‌زغال‌کباب شد

2هزار مترمربع از جنگل دست‌کاشت تخت‌جمشید عصر روز سه‌شنبه در آتش سوخت. درست زمانی که نه خبری از تعطیلات طولانی و سفر انبوه به تخت‌جمشید بود و نه این مجموعه میراث جهانی کشور وسط هفته میزبان گردشگران انبوه بود.
با این حال حمید فدایی، رئیس پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به همشهری گفته است که برخی گردشگران اقدام به روشن کردن آتش برای پخت غذا کردند که باد شدید آتش را به داخل پردیس تخت‌جمشید کشاند و درختان و علف‌های خشک سطح را شعله‌ور کرد.
پردیس تخت‌جمشید بخشی از منظر محوطه باستانی تخت‌جمشید و در حریم درجه محوطه باستانی و ثبت جهانی‌ شده تخت‌جمشید قرار دارد. نقش و نشان این پهنه سبز در جوار شاهکار معماری هخامنشی در تصاویر یونسکو هم بازنشر شده است. بوستان پردیس تخت‌جمشید پیش از انقلاب ایجاد شد که بیش از 80هکتار وسعت دارد.

دلیل آتش‌سوزی
حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در گفت‌وگوی اختصاصی خود با روزنامه همشهری دلیل آتش‌سوزی پهنه سبز محوطه جهانی تخت‌جمشید را عدول گردشگران و بازدیدکنندگان از تذکرات و هشدارهای ایمنی مبنی‌بر روشن نکردن آتش در این جنگل وسیع اعلام کرد و گفت: آتش علاوه‌بر سوزاندن علف‌های خشک سطح جنگل دست کاشت تخت‌جمشید در نقاطی به درختان پهنه سبز تخت‌جمشید سرایت کرد و بخشی از محوطه سبز تخت‌جمشید را در وسعت 2هزار مترمربع سوزاند.
به‌گفته حمید فدایی، آتش‌سوزی در ساعت 8عصر روز سه‌شنبه گزارش شد و پس از آن نیز با حضور مردم و کارکنان محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید و آتش‌نشانی پس از یک‌ساعت‌ونیم به‌طور کامل مهار شد اما نیروهای امداد و یگان حفاظت محوطه باستانی تخت‌جمشید تا نیمه‌شب برای حفاظت از این محوطه حضور داشتند و پس از آن نیز با اقدام به آبیاری در محوطه سوخته و بوستان پردیس تخت‌جمشید که تا صبح چهارشنبه ادامه یافت از مهار کامل آتش و نبود خطر اطمینان یافتیم.
طی 2روز گذشته وزش باد شدید در محوطه باستانی تخت‌جمشید گزارش شد. دلیل آتش‌سوزی نیز انتقال گدازه‌های آتش ناشی از برپا کردن بساط کباب و قلیان گردشگران با وزش باد به محوطه جنگلی تخت‌جمشید بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: جنگل دست‌کاشت تخت‌جمشید درست در حریم درجه یک این اثر جهانی است و درختکاری‌ آن نیز پیش از انقلاب انجام شد. اما خشکسالی در منطقه و وزش باد شدید و از همه مهم‌تر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی گردشگران به هشدارهای مرتبط با روشن نکردن آتش در عرصه جنگلی تخت‌جمشید موجب وقوع آتش‌سوزی در حریم درجه یک
تخت‌جمشید شد.
حمید فدایی اما می‌گوید: گردشگران همچنان به هشدارها بی‌توجه هستند و حتی گردشگرانی که وقوع آتش را از نزدیک مشاهده کردند و دلیل آن‌ را نیز دانستند بلافاصله پس از مهار آتش‌سوزی اقدام به برپایی آتش برای تهیه زغال قلیان و پخت کباب کردند.  توصیه ما به همه گردشگران آن است که در فصول خشک که احتمال آتش‌سوزی بیشتر می‌شود از روشن کردن آتش در عرصه جنگلی تخت‌جمشید و حریم درجه‌یک این اثر ثبت جهانی شده کشور خودداری کنند.

یاری سرمایه گذاران برای حفظ جنگل تخت‌جمشید
مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید با اعلام این موضوع که تخت‌جمشید و عرصه جنگلی آن متأسفانه خارج از محدوده شهرداری شهر مرودشت است، گفت: برای نگهداری بهتر پهنه سبز تخت‌جمشید خوب است دستگاه‌های دیگر نظیر شهرداری مرودشت نیز که حوزه فعالیتش به تخت‌جمشید ارتباط پیدا نمی‌کند در این محدوده امکانات بهتری فراهم کند.
حمید فدایی از آغاز فنس‌کشی در اطراف جنگل تخت‌جمشید به‌منظور حفاظت از عرصه طبیعی تخت‌جمشید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از اعتبار پایگاه تخت‌جمشید صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود. در کنار این میراث بسیار بزرگ با حجم زیادی از مشکلات نیز مواجهیم که یکی از آنها موضوع آبیاری و حفظ و صیانت جنگل تخت‌جمشید است.
به‌گفته او، جنگل تخت‌جمشید حدود 80هکتار وسعت دارد و چنین فضایی با چنین امکاناتی نیاز به ایجاد سازمان امور فضای سبز در تخت‌جمشید دارد.
او از طرح پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران در  بخش گردشگری تخت جمشید خبر داد و گفت: اساس این طرح آن است که سرمایه‌گذاران ترغیب و تشویق به حفظ پهنه سبز و جنگلی تخت‌جمشید باشند.
به‌گفته مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، حریم یک، 2 و 3 تخت‌جمشید به مساحت هزاران هکتار نیاز به حفاظت و نگهداری دارد.
وی با بیان اینکه ۸۰هکتار جنگل در اطراف مجموعه جهانی تخت‌جمشید وجود دارد، گفت: حدود 2هزار مترمربع از این جنگل‌دچار حریق شده است؛ البته قرار است که به‌زودی برآوردی از خسارت‌ها شود تا میزان خسارت این حادثه و تعداد درختانی که در آتش سوختند مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید