• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165465
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره


کتاب «آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره» نوشته زیگموند فروید، روانشناس اتریشی است. این کتاب نخستین بار در سال 1901منتشر شد و فروید طی سال‌های بعد تا سال 1924مثال‌های متنوعی به آن اضافه و آن را کامل‌تر کرد. او در این کتاب تلاش کرده با ذکر مثال‌هایی قابل فهم و عینی نظریات روانکاوی را برای مخاطب تبیین کند. فروید در این کتاب با بررسی موارد مختلف «کنش‌پریشی» ما را با بخش ناخودآگاه روان آدمی آشنا می‌کند. منظور از کنش‌پریشی همان اشتباهاتی است که در زندگی روزمره مرتکب می‌شویم و به‌سادگی آنها را به حواس‌پرتی و اتفاق نسبت می‌دهیم، مواردی مثل فراموشی نام‌ها، لغزش‌های زبان، خطاهای خواندن و نوشتن، گم کردن یا شکستن اشیا. به عقیده فروید این موارد اشتباه و خطا نیستند بلکه اجرای صحیح دستورات ناخودآگاه هستند. کتاب را نشر مصدق منتشر کرده است.

  درخت زندگی

ترنس مالیک را باید جزو نابغه‌های فیلمسازی دنیا دسته‌بندی کرد. درخت زندگی پنجمین فیلم مالیک است. درخت زندگی داستان خانواده اوبرین و 3فرزندشان را در دهه 50میلادی روایت می‌کند. آقای اوبرین (برد پیت) مردی افسرده و خسته از روزگار است که فشار زندگی و ناملایمات اجتماعی باعث شده تا او راه و روش خشن و بد بودن را به فرزندانش‌آموزش دهد. آقای اوبرین به فرزندانش یاد می‌دهد تا به هیچ‌کس اعتماد نکنند، هیچ خوبی را بی‌دلیل نپذیرند و در یک کلام احساسات خوب را در خودشان به حداقل برسانند. اما خانم اوبرین (جسیکا چستین) دقیقاً برعکس همسرش رفتار می‌کند. او به عشق و خوبی اعتقاد دارد و به فرزندانش یاد می‌دهد تا همه مسائل روزمره را به فال نیک بگیرند.

  دفترچه مرگ

بی‌شک یکی از بهترین انیمیشن‌‌های روانشناختی تمام طول تاریخ، انیمیشن دفترچه مرگ است. این انیمیشن پیام‌های بزرگی را در خود دارد که بعد از تماشای آن تا مدت‌ها ذهن شما را درگیر خود می‌کنند. یک روز یک فرشته مرگ، دفترچه مرگ خودش را در دنیای آدم‌ها می‌اندازد، تا کسی آن را پیدا کند و او را سرگرم کند. اما شخصی که این دفترچه مرگ را پیدا می‌کند، با خود می‌گوید دنیا پر شده از آدم‌هایی که چیزی جز آشغال نیستند و یکی باید این آشغال‌ها را نابود کند، حالا چرا آن یک نفر من نباشم؟ صاحب جدید دفترچه مرگ، قصد دارد خودش را در منصب خدای جهان جدیدی که خلق می‌کند، بگذارد. اما قبل از این کار، باید همچون یک شیطان، تمام کسانی که روبه‌رویش قرار دارند، را از بین ببرد.

  غذای خیابانی؛ آمریکای لاتین

این مستند سریالی که در سال‌2019توسط دیوید گلب و برایان مگین ساخته شده، مخاطب را به پرطراوت‌ترین شهرهای آمریکای‌جنوبی می‌برد تا با فرهنگ غنی غذاهای خیابانی و دستفروش‌ها در این قاره آشنا کند. این مستند محصول کشور آمریکا و در ژانر مستند اجتماعی است که دیدن آن به علاقه‌مندان فرهنگ کشورهای مختلف و طرفداران برنامه‌های آشپزی توصیه شده است. در این مستند خواهید دید که آشپزی در بسیاری از جوامع نه به‌عنوان یک شغل که تحت عنوان هنر جا افتاده و با فرهنگ و سنت مردم بسیاری از کشورهای جهان عجین است. «غذای خیابانی؛ آمریکای لاتین» مستندی درباره غذاهای خیابانی در کشورهای مکزیک، برزیل، آرژانتین، پرو، کلمبیا و بولیوی است که شامل مصاحبه با سرآشپزهای خیابانی در این کشورها و معرفی تاریخچه آنها می‌شود.

  گزارش یک آدم‌ربایی

این کتاب که جاهد جهانشاهی  هم آن را ترجمه کرده، گزارشی مهیج از ماجرای واقعی دزدیدن یک خبرنگار است که توسط گابریل گارسیا مارکز در زمانی که خبرنگار بوده، نوشته شده است. تلفیق رمان و گزارش‌پردازی ویژگی برجسته این کتاب خواندنی است. مارکز در این کتاب بیش از هر چیز به برخورد میلیتاریسم یا نظامی‌گری با شبکه آزاد اطلاعات و جلوگیری از درز هر خبری که می‌تواند در جهان آزاد برای دیکتاتورها تبعاتی داشته باشد، اشاره می‌کند. طبق یک برنامه‌ریزی قبلی 10نفر با هم ربوده می‌شوند و مارکز از گفت‌وگو با افراد درگیر در ماجرا این رمان- گزارش را تهیه می‌کند. کتاب «گزارش یک آدم‌ربایی» بیش از هر چیز حقایق تکان‌دهنده‌ای از تلاش برای سانسور پرده بر‌می‌دارد و برای همه اثری خواندنی است.

  کوکو

این انیمیشن را همه باید ببینند؛ آن هم به‌خاطر پیام سیاسی که به آمریکا و جهان مخابره می‌کند. انیمیشن «کوکو» در بهترین زمان ممکن ساخته شده و به نمایش درآمد؛ وقتی دونالد ترامپ مذبوحانه تلاش می‌کرد بین آمریکا و مکزیک دیوار بکشد. کمپانی دیزنی و پیکسار با ساخت این فیلم به اتحاد فرهنگ‌ها و از بین‌بردن شکاف فرهنگی بین مکزیک و آمریکا تأکید کردند. کوکو، داستان پسر 12ساله‌ای به نام میگل را روایت می‌کند که به موسیقی علاقه دارد و خانواده‌اش آن را نسل به نسل ممنوع کرده‌اند. او آرزو دارد مانند هنرمند و الگویش یعنی ارنستو دلا کروز به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شود. این انیمیشن در نودمین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین انیمیشن و بهترین ترانه را به‌خود اختصاص داد.

  شروع جوانان

«شروع جوانان» مستندی به کارگردانی والا هالدورسدوتیر و محصول کشور آمریکاست که در سال 2012ساخته شد. این مستند درباره کارآفرینان جوان آمریکایی است که با ایده‌های خود موفق به خلق برندی قدرتمند شده‌اند. این مستند مصاحبه‌هایی با صاحبان وب‌سایت‌های
Dropbox، Soundcloud  انجام داده است. صاحبان این وب‌سایت‌ها جوانان آمریکایی هستند که با ذهن خلاق خود توانسته‌اند سایتی پر بازدید را مدیریت کنند و به موفقیت چشمگیری دست یابند. این مستند شما را ترغیب می‌کند تا ایده‌هایی که در ذهن دارید را پیاده کنید و از شکست ترسی نداشته باشید. مایک بوچر، الکسا اندریفسکی و تریپ آدلر ازجمله بازیگرانی هستند که در این مستند به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  Suits

کت و شلواری‌ها یک‌سریال تلویزیونی آمریکایی در 134قسمت است که توسط آرون کورش ساخته و در سال‌2011منتشر شد. داستان این سریال درباره یک دانشجوی با‌استعداد دانشگاه هاروارد است. مایک راس جوانی نابغه است که از دانشگاه اخراج شده و روزگار خود را با فروش مواد می‌گذراند و ناگهان در یکی از معامله‌های خود هنگامی که از دست پلیس در حال فرار است، خود را در میان مصاحبه استخدام برای گرفتن یک شغل می‌بیند، آن شغل چیزی نیست جز دستیاری یکی از بزرگ‌ترین وکلای آمریکا هاروی اسپکتر. با اینکه مایک هیچ تحصیلاتی ندارد اما با نبوغ فوق‌العاده‌اش هاروی را مجبور به انتخاب خود می‌کند. در این سریال دو شخصیت اصلی، یعنی هاروی و مایک، درس‌هایی درباره اعتماد به نفس و شجاعت به بینندگان می‌دهند.

   زوتوپیا

«زوتوپیا» یک انیمیشن آمریکایی در ژانر کمدی و ماجراجویی است که به کارگردانی بایرون هاوارد، ریچ مور و جرید بوش و توسط کمپانی والت دیزنی در سال‌2016ساخته شد. زوتوپیا در واقع پایتخت دنیایی است که در آن تمام حیوانات همانند انسان‌های متمدن می‌توانند زندگی کنند. داستان ماجرای انیمیشن زوتوپیا نیز درباره خرگوشی زرنگ و چابک است که از کودکی آرزو داشت تا بتواند به‌عنوان نخستین خرگوش در اداره پلیس زوتوپیا مشغول به‌کار شود و به تازگی نیز به آرزویش رسیده، اما رئیس پلیس بوگو به او وظیفه‌ای خسته‌کننده سپرده تا او را از خطر دور نگه دارد. پس از اینکه جودی یک روباه مکار به نام نیک را ملاقات می‌کند و از سوی دیگر باید به‌دنبال فردی گمشده در زوتوپیا بگردد، داستان‌های هیجان‌انگیزی برایش به‌وجود می‌آید.

  موج‌ها

اگر دوست دارید کتابی جدی از ادبیات بسیار جدی جهان بخوانید، چرا سری به رمان «موج‌ها» نمی‌زنید؟ در سخت‌خوانی این رمان همین بس که نویسنده‌ای چون ویرجینیا وولف آن را نگاشته؛ نویسنده‌ای که همیشه جزو قله‌های نویسندگی محسوب می‌شود. این کتاب را مهدی غبرایی به فارسی برگردان کرده و البته به این منظور، 4سال نیز وقت صرف کرده که نشان می‌دهد چقدر کار سختی بوده. این کتاب، به‌صورت مونولوگ است؛ یعنی 6راوی و شخصیت دارد که در حال روایت ذهن خودشان هستند و مدام مونولوگ یا تک‌گویی می‌کنند. غبرایی از قول وولف می‌گوید: «من می‌خواستم همه‌‌چیز، همه‌‌چیز، همه‌‌چیز را بگویم.» زمان داستان در سال1930 میلادی می‌گذرد و آن را، یکی از شاعرانه‌ترین رمان‌هایی می‌دانند که تا زمان خود وولف خلق شده است.

  کتاب‌های شعر زمان ما

شعر، تا دهه 40 و حتی 50، هنر اول ایرانیان بود. بعدها که رمان و سینما و موسیقی از راه رسیدند، البته جایش را به آن رشته‌های دیگر داد اما هنوز هم نزد ایرانیان ارج و قرب فراوانی دارد. به همین دلیل است که کتاب‌های شعر، یکی از گزینه‌های همیشگی برای مطالعه‌اند. محمد حقوقی، شاعر و منتقد ادبی ایرانی که در سال88 درگذشت، بخشی از کتاب‌های معتبر حوزه نقد شاعران معاصر را چاپ کرده که هنوز هم بی‌نظیرند. او این کتاب‌ها را تحت عنوان «شعر زمان ما» و با موضوع نیما یوشیج، اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و احمد شاملو به رشته تحریر در آورده. این کتاب‌ها، گزیده‌ای از اشعار شاعر، روند شعر او و بحث‌های دیگر هستند. طوری که هر کسی با مطالعه آنها، به راحتی می‌تواند به نگاه جامعی از روند و سیر آثار ادبی یک شاعر دست یابد.

  کافه‌پیانو

فرهاد جعفری با نخستین رمان خود، ثابت کرد که نویسنده‌ای کاربلد ظهور کرده است. هرچند که موضع‌گیری‌های سیاسی او، بعدها باعث انزوایش در جامعه ادبی شد. اما اینها هیچ ربطی به داستان «کافه‌پیانو»ی او ندارد. این کتاب، نثری ساده دارد و چندان اثر پیچیده‌ای نیست و راحت‌خوان است. نخستین چاپ آن هم در سال 86 بود که اتفاق افتاد. این داستان، شخصیت‌هایی دارد که نویسنده و اطرافیان او هستند. نویسنده، کافه‌داری هم می‌کند و در شرف جدا‌شدن از همسر خود است. در این میانه، البته اتفاقات دیگری هم می‌افتد؛ ازجمله ورود یک خانم دیگر به زندگی او. اما به هم‌خوردن خط روایت‌ها، باعث می‌شود تا گره‌های جالبی در داستان افتاده و خواننده را وادار به‌دنبال‌کردن کار کند.
چارلی و کارخانه شکلات‌سازی‌

«چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» فیلمی به کارگردانی تیم برتون و نویسندگی جان اوت است که در سال 2005ساخته شد. این فیلم درباره کارخانه شکلات‌سازی وانکاست که شکلات‌هایش از محبوبیت خاصی برخوردار است، اما یک روز دستور‌العمل‌های این شکلات‌ها لو رفته و دیگر شرکت‌های شکلات‌سازی از این دستورالعمل‌ها بهره می‌برند. تا جایی که باعث افت شرکت وانکا و بسته‌شدن آن می‌شود. بعد از مدت زمانی، صاحب کارخانه وانکا مجدد شکلات‌های خودش را با طعمی بهتر و بی‌نظیرتر عرضه می‌کند. روزی او اعلام می‌کند که 5بلیت طلایی در شکلات‌هایش پنهان کرده است. هر کسی آنها را پیدا کند، به یک تور گردشگری از کارخانه دعوت می‌شود و اینگونه داستان به اوج خود می‌رسد. جانی دپ، هلنا بونهام کارتر، فردی هایمور و دیوید کلی از بازیگران این فیلم هستند.

  سرزمین عسل

«سرزمین عسل» فیلمی در ژانر مستند به کارگردانی تامارا کوتوسکا و لوبومیر استفانو است که در سال‌2019ساخته و منتشر شد. این مستند درباره زنی زنبوردار به‌نام هاتیدزه موروتووا است که به‌همراه مادرش نظیف، در منطقه‌ای کوهستانی در مقدونیه زندگی می‌کند. مستند سرزمین عسل در واقع روایتی از سبک فراموش شده زندگی در گوشه گمنامی از اروپاست و همزمان به ویژگی‌های خاص و احساسات شخصیت اصلی داستان می‌پردازد. در مستند سرزمین عسل، هیچ روایتگری وجود ندارد و چهره بی‌نقص هاتیدزه برای تعریف کامل داستان، به‌ اندازه کافی گویاست. این فیلم در نود و دومین دوره جوایز اسکار در دو رشته بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین مستند نامزد شده است و همین امر نشان می‌دهد که مستند خوش‌ساختی هم است.

  رمان زندگی خصوصی یک سرآشپز

رمان «زندگی خصوصی یک سرآشپز» اثر نورا افرون است که در سال‌1983به رشته تحریر درآمد. این کتاب طنزی تلخ، البته با طعم و عطر خورد و خوراک دارد. نورا افرون در رمان زندگی خصوصی یک سرآشپز قصه تلخ ازدواج دومش را با طعم خوش انواع غذاها به هم آمیخته و رمانی پدید آورده که حین بامزگی اندوه‌بار است. افرون این داستان واقعی را در رمان زندگی خصوصی یک سرآشپز از زبان زنی که مثل خود او با خیانت همسرش مواجه شده، روایت می‌کند. در سال 1986یعنی 3سال پس از انتشار کتاب، مایک نیکولز کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، با اقتباس از آن فیلمی با بازی مریل استریپ و جک نیکلسون ساخت. نام اصلی رمان و فیلمی که براساس آن ساخته شده «سوز دل» است.

  دریبل

فوتبال در بسیاری از جوامع پیشرفته صرفاً یک ورزش سرگرم‌کننده نیست؛ یعنی روزگاری که عده‌ای به استادیوم می‌رفتند و برای تیم محبوبشان هورا می‌کشیدند سپری شده و فوتبال به یک پدیده اجتماعی بدل شده است. مجموعه مستند 10قسمتی «دریبل» با چنین دیدگاهی ساخته شده و از زوایای مختلف اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و... به بررسی ورزش جذاب و پرطرفدار فوتبال می‌پردازد. دریبل به ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فوتبال نگاه متفاوتی دارد و این نظریه را زیر‌ذره‌بین می‌برد که فوتبال در بسیاری از معادلات اجتماعی و حتی اقتصادی نقش پررنگی ایفا می‌کند و بی‌دلیل نیست که در کشورهای رو به توسعه از آن به‌عنوان یک صنعت پولساز نام می‌برند. اگر می‌خواهید فوتبال را از زاویه‌ای متفاوت ببینید تماشای این مستند را از دست ندهید.

  دوباره فوتبال

الساندرو دل پیرو یکی از تأثیرگذارترین فوتبالیست‌های معاصر بود و به‌عنوان یک مهاجم خلاق در کنار بازیکنانی چون زیدان و باجو حضور داشت. دل پیرو همه افتخارات را تجربه کرد؛ از قهرمانی در لیگ قهرمانان 1996، جام بین قاره‌ای و فتح 8اسکودتو با یوونتوس تا قهرمانی در جام جهانی 2006با تیم ملی ایتالیا. او 796بازی برای یوونتوس و تیم ملی انجام داد و 316گل به ثمر رساند. دل پیرو با نوشتن کتاب «دوباره فوتبال» تلاش می‌کند سایه روشن‌های زندگی ورزشی‌اش را برای مخاطب شرح بدهد. او در این کتاب درباره تصمیمش برای بازی در سیدنی بعد از وداع با یوونتوس صحبت و اعتراف می‌کند با اینکه پیشنهادهای خوبی از ایتالیا و تیم‌های اروپایی و آمریکای جنوبی داشت به سیدنی رفت تا برای آخرین بار یک چالش جدی را در فوتبال تجربه کند.

  طعم یک رؤیا

کمتر پیش می‌آید که فیلمی از سینمای صربستان در فستیوال‌های بین‌المللی جایزه بگیرد و نظر منتقدان را جلب کند اما این فیلم به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد. «طعم یک رؤیا»، داستان اعضای تیم فوتبال صربستان است که تصمیم می‌گیرند رؤیایشان را دنبال کنند؛ رؤیای آنها پیوستن به نخستین دوره جام جهانی بود که سال‌1930در اروگوئه برگزار شد. بازیکنان صرب به این واقعیت پی بردند که با صعود به جام‌جهانی مونته ویدئو فرصت بدل‌شدن به قهرمانان ملی را پیدا می‌کنند و برای این هدف می‌جنگیدند. در طول فیلم، مخاطب آرام آرام با ستاره‌های این تیم، ویژگی‌ها و زندگی‌شان آشنا می‌شود. فیلم طعم یک‌رؤیا در سال‌2010ساخته شد و در سال‌2012به نمایندگی از کشور صربستان، در بخش نامزدی بهترین فیلم غیرانگلیسی جایزه اسکار حضور یافت.

  بازاریابی در سفر و گردشگری

رقابت بر سر گردشگری در دنیا با شدت و قدرت زیادی در حال انجام است. هر روز روشی جدید برای جذب گردشگر در گوشه و کنار این دنیا ابداع می‌شود و گاهی این روش‌ها با استقبال زیاد روبه‌رو  و گاهی با شکست مواجه می‌شود. حتی بسیاری از دولت‌ها هم برای این چرخه و رقابت وارد عمل شده‌اند و از طریق روش‌های مدرن بازاریابی و جذب مخاطب به کسب سودهای جذاب از این صنعت روی آورده‌اند. کتاب «بازاریابی در سفر و گردشگری» یکی از کتاب‌های نسبتاً جدید در این حوزه است که به علاقه‌مندان به صنعت گردشگری کمک می‌کند تا حین سفر به مناطق مختلف، با راه و روش‌های متنوعی که برای این صنعت وجود دارد هم آشنا شوند و  از طریق امکانات و خدمات متنوع مشتریان جدیدی را جذب کنند.

  در بروژ

افراد زیادی هستند که برای دیدن فیلم، معیارهایی را برای خودشان قرار داده‌اند و براساس آنها نسبت به انتخاب فیلم مورد علاقه‌شان اقدام می‌کنند. ملاک این انتخاب‌ها می‌تواند گاهی بازیگران، کارگردان، ژانر فیلم و یا حتی سال تولید باشد. فیلم «در بروژ» یک فیلم کمدی از نوع سیاه است که اتفاقات ریز و درشت زیادی در آن رقم می‌خورد. خلاصه داستان این فیلم به این صورت است که چند خلافکار به دستور رئیس‌شان مجبور به انجام سفر به شهری تاریخی می‌شوند و در آنجا با مشکلات متعددی در انجام ماموریت‌شان روبه‌رو می‌شوند. جذابیت‌های خاصی که در این فیلم به نمایش گذاشته شده ممکن است میل به سفر به بروژ را در مخاطب زنده کند و بیننده را برای قدم‌زدن در بافت قدیمی این شهر و تماشای اماکن تاریخی آن وسوسه کند.

  زورخانه نیروی یزدان

زورخانه، مکانی برای ورزش باستانی در ایران بوده و هست که آداب و قوانین خاص خود را دارد و بیشتر در کوچه پسکوچه‌های شهر ساخته می‌شد و ساخته می‌شود. در ورودی زورخانه کوچک‌تر از درهای معمولی است تا افراد با حالت خضوع از آن عبور کنند و سقف زورخانه بلند و گنبدی شکل، شبیه معابد و مساجد است. زورخانه نیروی یزدان از زورخانه‌های قدیمی شهر تهران با بیش از 100سال قدمت است که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. مؤسس این زورخانه مرحوم مرشد علی قدرخان بوده و اکنون سیروس قدرخان مسئولیت اداره آن را برعهده دارد. این زورخانه به‌دلیل فرسودگی شرایط مناسبی نداشت و پس از 2سال تعطیلی به کلی احیا شده است. در این زورخانه بزرگانی نظیر جهان پهلوان تختی رفت‌وآمد داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید