• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165226
+
-

امپراتوری‌های بیزانس و ساسانی

تاریخ ایران
امپراتوری‌های بیزانس و ساسانی

کتاب «امپراتوری‌های بیزانس و ساسانی» نوشته «انگلبرت وینتر و بئاته دیگناس» را جواد سیداشرف به فارسی ترجمه کرده و به‌تازگی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
قیصر روم آلکساندر سوروس با ترس و دلهره به حمله‌های ساسانیان واکنش نشان داد. او چندین بار کوشید با اعزام نمایندگانی به راه‌حلی دیپلماتیک دست یابد. اما این تلاش‌ها با توجه به مطالبات دوباره اردشیر درباره لزوم بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که در گذشته به هخامنشیان تعلق داشت بی‌ثمر ماند. این کتاب به بررسی همه‌جانبه جدال بین 2امپراتوری بیزانس و ساسانی می‌پردازد و مخاطب را با ماجراهای تاریخی خواندنی و جذابی مواجه می‌کند.
جنگ ایران و روم شرقی میان سال‌های ۶۰۲ تا ۶۲۸ میلادی بین خسرو پرویز، شاه ساسانی و فوکاس و هراکلیوس، امپراتوران بیزانس بود که آخرین و بزرگ‌ترین جنگ از جنگ‌های ایران و روم شرقی به‌شمار می‌رود. با کشته شدن موریس، امپراتور بیزانس، در سال ۶۰۲ و پیش آمدن خلأ قدرت و کودتای فوکاس برای تصاحب تاج و تخت، خسروپرویز به فکر استفاده از این وضعیت و هجوم به مرزهای بیزانس افتاد. برای این منظور، وی خونخواهی موریس را که در به تخت‌نشینی خودش نقش داشت، دستاویز قرار داد.
انتشارات ققنوس کتاب «امپراتوری‌های بیزانس و ساسانی» نوشته «انگلبرت وینتر و بئاته دیگناس» را در 303صفحه با قطع وزیری و به بهای 110هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید