• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164160
+
-

اوج‌گیری انتقادات علیه والیبال

بعد از شکست تیم ملی والیبال مقابل بلغارستان، موضع‌گیری‌ها علیه کادر فنی ایران جدی‌تر از قبل شد. هر چند بهروز عطایی بازی با بلغارستان را قابل‌قبول می‌‌داند اما هواداران به تصمیمات او ایراد گرفته‌اند

اوج‌گیری انتقادات علیه والیبال

کمتر کسی پیدا می‌شود که از بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها راضی باشد. اگر در هفته اول بعد از 2پیروزی و 2شکست، این امیدواری وجود داشت که تیم در هفته دوم باتجربه‌تر می‌شود و حداقل می‌تواند بازی‌های باکیفیت‌تری به نمایش بگذارد، حالا با شکست سنگین مقابل بلغارستان خیلی‌ها ناامید شده‌اند. امشب تیم با آمریکا بازی دارد ولی نه کسی انتظار بازی‌ خوب را دارد و نه می‌تواند برای پیروزی تیم شانس زیادی متصور شود. صحبت‌هایی هم که سرمربی تیم ملی و بازیکنان بعد از بازی‌های قبلی انجام داده‌اند، هواداران را بیشتر از نتایج و علمکرد تیم عصبانی کرده است. حداقل انتظار آنها این است که سرمربی مسئولیت شکست را به‌عهده بگیرد و از بازی ضعیف تیم تعریف نکند.
بلغارستان در مقایسه با آمریکا، برزیل و کانادا، ضعیف‌ترین حریف ایران در هفته دوم بود. این تیم 4بازی هفته اول را باخته بود و در رده15جدول بود. سابقه بازی‌های 2 تیم در لیگ‌های گذشته هم شانس صددرصدی به پیروزی ایران می‌داد. در لیگ جهانی 2016و 2018ایران 3-یک به پیروزی رسیده و در سال‌های 2019و 2021نیز نتیجه 3بر صفر به سود ایران رقم خورده بود. ولی این بار ایران 3-صفر باخت! بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی بعد از این بازی صحبت‌هایی کرد که خیلی خوشایند هواداران نبود. او گفت تیمش بازی قابل‌قبولی انجام داده است: «به جز ست اول، بازی خوب و قابل‌قبولی انجام دادیم.» او شکست را هم گردن بی‌تجربگی بازیکنانش انداخته است: «بلغارستان بعد از 4باخت چیزی برای از دست دادن نداشت و با توجه به میزبانی همه توانش را گذاشت تا بازی را ببرد. در ست دوم و سوم می‌توانستیم ببریم اما کم‌تجربگی تیم، کار دست بچه‌ها داد. باید بپذیریم که تاوان کم‌تجربگی را باید بدهیم و این تاوان در این بازی داده شد.»
بازیکنان تیم هم مثل مربی‌شان صحبت کرده‌اند و از بازی تیم تعریف می‌کنند. میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم که در این بازی بیشتر استراحت کرد، شکست تیم را به جو سالن ربط داد و از بازی هم‌تیمی‌هایش تعریف کرد: «به تیم خودمان تبریک می‌‌گویم. بازیکنان ما نسبت به سال‌های گذشته جوان‌تر شده‌اند، در جو سالنی که هواداران بلغاری درست کرده بودند و این طبیعی بود، خودشان را خیلی خوب نشان دادند. روزهای آینده بازی‌های بهتری از آنها می‌بینیم. بازیکنان در بازی با بلغارستان فوق‌العاده بودند و به بازی خوب بلغارها باختند.» امیرحسین توخته گفته بلغارستان بهتر از گذشته ظاهر شد. امیرحسین اسفندیار هم داوری را زیرسؤال برده است.
همه این صحبت‌ها و حمایت‌هایی که از تیم شده، هواداران را بیشتر شاکی کرده است. در هر پستی که از بازی ایران و بلغارستان در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده، بیشتر کامنت‌ها در نقد تیم، بازیکنان و کادرفنی و بیشتر انتقادها متوجه عطایی و تصمیماتش است. در روزهایی که بیشتر کارشناسان و مربیان ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا به دشمنی با تیم ملی متهم نشوند، این هواداران هستند که منتقد اصلی تیم شده‌اند. بعضی‌ها که صبرشان کمتر است هشتک «اخراج عطایی» زده‌اند و از فدراسیون انتقاد کرده‌اند که چطور از مربی خارجی به یک مربی ایرانی رسید. بعضی‌ها نکات فنی را به سرمربی گوشزد کرده‌اند که چرا به موقع تایم‌اوت نمی‌گیرد، به موقع درخواست ویدئوچک نمی‌کند یا تعویض‌هایش سنجیده نیست. بعضی‌ها به انتخاب‌های او ایراد گرفته‌اند که چرا بازیکنان ضعیف را به بازیکنان خوب ترجیح داده‌ است. این عده تعدادی از بازیکنان را که در ترکیب اصلی تیم هستند، در حد تیم ملی نمی‌دانند.

نقطه قوتی نداریم 
جمشید حمیدی| انتظار ما این بود که تیم ملی مقابل بلغارستان خوب بازی کند. این تیم ستاره‌های بزرگ سابقش مثل سوکولوف را که در والیبال جهان به بمب‌افکن معروف بود ندارد، جوانگرایی کرده و برخلاف ما که دم از جوانگرایی می‌زنیم، جوانگرایی آنها واقعی است. بلغارها با بازیکنان 19- 18ساله به لیگ ملت‌ها آمده‌اند. بازیکنانشان در همین سن پخته هستند و در سطح بالایی بازی می‌کنند. در مقابل سرویس‌های خوب بلغارها، دریافت‌کننده‌های قدرتی ما خوب نبودند و نتوانستند به توپ برسند. ما نه در دفاع خوب بودیم و نه در توپ‌گیری. در مقابل نقطه‌ضعف‌هایی که داشتیم، نمی‌توانیم بگوییم نقطه‌قوتی داشتیم. انتظار از یک تیم این است که روند رو به رشدی داشته باشد اما چنین روندی را در تیم نمی‌بینیم.

ایران تا به امروز بازی‌های راحتی داشته است و باز‌ی‌های سخت از این به بعد آغاز می‌شود. با توجه به ضعف‌هایی که تیم دارد، ۳بازی آینده در هفته دوم حتما دشوار است. آمریکا چند تغییر داشته اما تیم خیلی خطرناکی است. برزیل هم که با تمام قدرت آمده. کانادا هم بازیکنان خوبی دارد و بهتر از تیم ما بازی می‌کند. ما بازیکن جایگزین نداریم. انتقاد از میلاد عبادی‌پور زیاد است و عطایی با توجه به هجمه‌هایی که علیه او بود، در بازی با بلغارستان از میلاد کمتر استفاده کرد اما وقتی او بیرون است نیاز به ساعدهای او واقعا احساس می‌شود. تیم ما در هر تورنمنتی یک چهره و پدیده معرفی می‌کرد اما این دوره بازیکن شاخصی ندارد. بازیکنانی هم که به تیم اضافه شده‌اند، از حد استانداردهای بین‌المللی فاصله دارند. از همه بدتر این است که تیم روحیه ندارد و از این بابت زجر می‌کشد. این وظیفه کادر فنی است که به تیم روحیه بدهد و از نظر روانی بازیکنان را حمایت کند. اگر خیلی خوش‌شانس باشیم و چند بازیکن مصدوم به هفته سوم برسند، شاید بتوانیم از این شرایط بحرانی خارج شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید