• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163359
+
-

حذف زباله‌گردی در تهران تا سال 1403

این روزها بنا به روز جهانی مبارزه با کارِ کودکان، مسئله کودکان کار مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اینکه کودکان نباید کار کنند و به‌ویژه زباله‌گردی. زیرا زباله‌گردی کودکان در شهر تهران یک معضل جدی محسوب می‌شود و شهرداری تهران درصدد است با تمهیدات لازم طی 2 سال آینده و تا 1403پدیده زباله‌گردی را از بین ببرد. البته به‌نظر می‌رسد مسیر دشواری برای مبارزه با کارِ کودکان در حوزه پسماند وجود دارد، اما سازمان مدیریت پسماند شهر تهران این موضوع را پیگیری می‌کند تا ظرف 2سال آینده از زباله‌گردی کودکان جلوگیری شود.
به گزارش همشهری، معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: «زباله‌گردها زباله‌های قابل بازیافت را به مراکز غیرمجاز و زیرزمینی می‌فروشند که این بازیافت با کیفیت پایین انجام و به‌دنبال آن، محصولاتی با کیفیت نامناسب تولید می‌شود و همین موضوع ارزش زنجیره پسماند را کاهش می‌دهد.» او تأکید کرد: «حضور زباله‌گردها باعث حذف درآمدهای بخش خصوصی و شهرداری می‌شود چراکه به‌صورت غیراستاندارد انجام شده و ارزش اقتصادی زباله را کاهش می‌دهند.» حسین حیدری با اشاره به احداث سامانه‌های MRF در 8 پهنه تهران عنوان کرد: «در راستای همین اقدام، مدیریت متمرکز پسماند از جمع‌آوری و حمل تا پردازش و دفن به پیمانکار واگذار می‌شود و زباله‌گردی را تا 2 سال آینده به‌طور کامل حذف می‌کند.»
یکی از مشکلات زباله تولیدی شهر تهران این است که به هیچ کشوری فروخته نمی‌شود. معاون پردازش و دفن پسماند شهرداری تهران با اشاره به این موضوع یادآور شد: «پسماندهای قابل بازیافت ازجمله پی‌ای‌تی و انواع پسماند پلاستیکی اچ‌دی‌پی‌ای و ال‌دی‌پی‌ای به کشور چین صادر می‌شود.»

فرصت 20ساله
مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه تنها تا 20سال دیگر گنجایش دفن پسماند را دارد. موضوعی که یک اولتیماتوم جدی برای این مرکز به‌حساب می‌آید و سازمان مدیریت پسماند باید تدابیر مهمی برای کاهش زباله در آرادکوه درنظر بگیرد. مرکز آرادکوه قدیمی‌ترین مرکز جمع‌آوری پسماند در شهر تهران محسوب می‌شود که اغلب زباله‌های پایتخت روزانه وارد این محل می‌شود. معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری با بیان اینکه هم‌اکنون تا سقف 5 هزار و ۵۰۰ تن پسماند از نقاط مختلف شهر تهران به آرادکوه منتقل می‌شود، گفت: «با روند فعلی، عمر دفن پسماند در آرادکوه ۱۰ سال تخمین زده می‌شود.» حیدریان تأکید کرد: «با توجه به اینکه براساس برنامه‌های طرح جامع پسماند به سمت تفکیک در مبدا تولید در سطح شهر می‌رویم تا ۲۰ سال آینده گنجایش دفن زباله در آرادکوه وجود خواهد داشت.»
او با بیان اینکه تقسیم‌بندی پایتخت به 8 پهنه در راستای مدیریت پسماند باعث می‌شود ورودی آرادکوه کاهش پیدا کند، گفت: «هدف‌گذاری ما در 2 سال آینده این است که ورودی به آرادکوه را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش دهیم که می‌تواند حجم زیادی از آلایندگی در این منطقه را حذف کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید