• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161769
+
-

چشم‌انداز ثبات در بازار گوشت

طبق آمارهای رسمی انتظار می‌رود با رشد عرضه وکاهش تورم تولید بازار گوشت قرمز در کوتاه‌مدت روزهای باثباتی را سپری کند

تالار شیشه‌ای
چشم‌انداز ثبات در بازار گوشت

آمارها نشان می‌دهد عرضه گوشت قرمز در نخستین ماه سال‌جاری با رشد 4درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بوده، با توجه به کاهش تورم تولید‌کننده در دامداری‌های صنعتی انتظار می‌رود دست‌کم در کوتا‌ه‌مدت با وضع باثبات‌تری در بازار گوشت قرمز مواجه باشیم. با این حال هنوز در مورد تولید دام در فصل بهار و اثر تغییر سیاست دولت در حوزه سیاست هدفمندی یارانه‌ها بر تولید گوشت قرمز اطلاعات مستندی در دست نیست.
به گزارش همشهری، گوشت قرمز یکی از اقلام مهم سبد غذایی خانوارهای ایرانی است و نوسان قیمت آن اثر مهمی بر سبد معیشت و همچنین سلامت خانوارها دارد. تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ با وجود آنکه میزان کشتار گاو و گوساله در ابتدای سال‌جاری اندکی کاهش یافته اما عرضه کلی گوشت قرمز با رشد مواجه شده است. همزمان با این تحول داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد؛ تورم تولید‌کننده در گاوداری‌های صنعتی نیز در آخرین فصل آمارگیری، روندی کاهنده داشته که این موضوع می‌تواند به‌معنای آن باشد که؛ احتمالا در ماه‌های آینده با توجه به افزایش عرضه و کاهش آهنگ تورم تولید‌کننده باید با بازار باثبات‌تری در بازار گوشت قرمز در ماه‌های آینده مواجه باشیم اما باید توجه کرد بخشی از ثبات قیمت‌ها در بازار گوشت به هزینه و روند تولید دام در فصل بهار و تابستان بازمی‌گردد. هنوز مشخص نیست میزان تولید دام‌های جدید در سال‌جاری چقدر است؟ آیا این تولیدات می‌تواند در فصول بعدی سال کفاف تقاضای بازار را بدهد یا خیر؟

افزایش عرضه
اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد؛ میزان کشتار و عرضه گوشت قرمز در فروردین ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 4درصد افزایش داشته است. در نخستین ماه امسال در مجموع 47هزار تن انواع گوشت قرمز کشتار و در بازار عرضه شده است که نسبت به سال قبل 2هزار تن افزایش نشان می‌دهد. در این ماه حجم کشتار و عرضه گوشت گوسفند و بره 18درصد، بز و بزغاله 9درصد و گاومیش نسبت به فروردین پارسال 33درصد افزایش داشته است با این حال میزان عرضه گوشت گاو گوساله 4درصد افت کرده است. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد؛ گوشت گاو و گوساله با ۲۵هزار و 371تن، ۵۴درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به‌خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۷هزارو ۸۲٤تن، بز و بزغاله با2 هزار و ۶۸۹ تن، به‌ترتیب ۳۸درصد و ۵٫۷درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به‌خود اختصاص داده‌اند.

چشم‌انداز بازار
داده‌های مرکز آمار از وضع شاخص قیمت تولید‌کننده در بخش گاوداری‌های صنعتی نشان می‌دهد تورم نقطه به‌نقطه تولید درآخرین دوره آمارگیری کاهش یافته است. طبق این اطلاعات در فصل زمستان١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل به ٣٩.٧درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل ١٠.٧واحد درصد کاهش داشته است. در دوره گذشته تورم تولید‌کننده در این بخش 50.4درصد بود و با توجه به آنکه تورم تولید کننده، شاخصی پیش‌نگر برای افزایش قیمت‌ها در آینده است، می‌توان امیدوار بود قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز، دست‌کم در کوتاه‌مدت، با ثبات بیشتری مواجه شود، با این حال به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل ثبات قیمت‌ها، ناشی از افزایش تولید دام‌های زنده جدید است به همین دلیل کارشناسان معتقدند؛ برای تداوم عرضه و ایجاد ثبات در بازار، دولت باید حمایت‌های جدی‌تری اعمال کند. برهمین اساس افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان دام سبک معتقد است: با توجه به افزایش قیمت برخی نهاده‌های دامی همچون جو، تولیدکنندگان دام سبک نیازمند حمایت دولتی برای ادامه حیات و تولید هستند. به‌گفته او ضروری است دولت تدابیری را برای حفظ تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان اندیشیده و به سرعت و قبل از سوءاستفاده دلالان و مافیای گوشت از شرایط جدید به اجرا گذارد.
او یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایتی را آزادسازی صادرات دام زنده دانست و تأکید کرد: در شرایطی که انواع گوشت گرم و منجمد در حجم وسیع وارد شده و در بازار عرضه می‌شود، ضروری است دولت و وزارت جهادکشاورزی برای حفظ تولیدکنندگان نیز با آزادسازی صادرات دام زنده و حذف یا کاهش عوارض وضع شده راه نجاتی برای دامداران سبک ایجاد کنند. حسین سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی، گفت: هم‌اکنون کمبودی در زمینه ذخایر استراتژیک سازمان پشتیبانی امور دام وجود ندارد و این سازمان گوشت گوساله کیلویی 115هزار تومان و گوشت گوسفند کیلویی 100هزار تومان را در میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی توزیع می‌کند اما برای تداوم عرضه باید از تولید‌کننده حمایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید